Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-مدیرکل مراتع سازمان منابع طبیعی کشور با اشاره به 160 هزار خانوار بهره‌بردار از مراتع گفت: اکنون هفت برابر مازاد بر ظرفیت از مراتع کشور بهره‌برداری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، در حاشیه جلسه مدیریت چرای دام و بهره‌برداری از مراتع شمال کشور که در نوشهر برگزار شد، اعلام کرد: براساس مطالعات دانشگاه تهران برای یک خانوار پنج نفره 560 هکتار مرتع با230 واحد دامی در نظر گرفته شده و باید 160 هزارخانوار بهره بردار در مراتع وجود داشته باشد و این درحالی است که اکنون هفت برابر این جمعیت معادل یک میلیون و 150 هزار خانوار حضور دارند که باید ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بهزاد با اشاره به اینکه وسعت مراتع کشور 84.8 میلیون هکتار است، افزود: این وسعت بیش از 52 درصد از 134.4 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی ایران را تشکیل می‌دهد و تاکنون 81 میلیون هکتار از مراتع در سطح کشور ممیزی شده است و در این راستا نیز 42 هزار و 300 سامانه عرفی شناسایی و 380 هزار فقره پروانه چرای دام صادر شده است.
این مقام مسئول با اشاره به وضعیت نامناسب مراتع کشور تصریح کرد: در حال حاضر از 84.8 میلیون هکتار مراتع کشور، تنها 7.2 میلیون هکتار دارای پوشش بیش از 50 درصد هستند، 21.4 میلیون هکتار پوششی بین 25 تا 50 درصد (مراتع نیمه مترکم) و 56.2 میلیون هکتار پوششی کمتر از 50 درصد (مراتع فقیر) هستند.
بهزاد، تعداد دام موجود در مراتع کشور را بیش از 80 میلیون راس برشمرد و افزود: این در حالی است که شرایط نرمال بارندگی 240 میلی متر باید 38 میلیون واحد دامی در مراتع کشور در طول هفت ماه چرای دام کنند.
وی با اشاره به کاهش 30 درصدی بارندگی‌ها در دراز مدت در کشور تاکید کرد: خشکسالی‌های اخیر موجب کاهش 3.1 میلیون تنی تولید علوفه در مراتع شد و تولید علوفه از 10.7 میلیون تن در شرایط نرمال به 7.6 میلیون تن علوفه در سال کاهش یافت.
مدیرکل مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآوری کرد: ارزش تولید سالانه علوفه در کشور در شرایط نرمال بارندگی بیش از 84 هزار میلیارد تومان است که با کاهش یا افزایش هرمیلیمتر بارندگی شاهد کاهش و یا افزایش هشت دهم کیلوگرم علوفه در هکتار در مراتع کشور خواهیم بود.
این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت بهبود و ارتقای معیشت اقتصادی بهره‌برداران تصریح کرد: در این راستا علاوه بر ارائه طرح تبدیل دیم زار‌های کم بازده گندم و جو به کشت تولید علوفه، به مواردی اعم بوم گردی، گردشگری، زنبورداری، آبزی پروری، پرواربندی، زراعت گیاهان دارویی، کشت علوفه کاری و گونه‌های چند منظوره توجه ویژه شده است.
مدیرکل مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تایید اعتبار 11 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال گذشته، گفت: متاسفانه این مقدار جوابگوی حفاظت و صیانت از گونه‌های گیاهی و اجرای طرح مرتعداری در کشور به عنوان بخشی از تامین امنیت غذایی مردم نیست.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های 97 تا 99 از محل صندوق توسعه ملی بیش از 237 میلیارد تومان اعتبار تامین شد و در این راستا نیز با احداث سد‌های سرشاخه گیر، گابونی و ملاتی علاوه بر کاهش چشمگیر خسارت سیل‌ها در حفظ و احیای پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک اقدامات خوبی انجام شد که امروز شاهد تبعات مثبت آن در کشور هستیم.
بهزاد خواستار توجه ویژه مسئولان به مراتع کشور با تامین تجهیزات، نیرو و اعتبارات لازم شد و افزود: برای سال جاری 35 میلیارد تومان برای این حوزه پیش بینی شده است و این در حالی است که تنها هزینه سوخت خودرو‌های این اداره برای سرکشی روزانه به مراتع واقع در 450 شهرستان کشور سالانه بیش از 17 میلیارد تومان است.
گفتنی است، به طور کلی از 165 میلیون هکتار وسعت کشور 134.4 میلیون هکتار وسعت منابع طبیعی است که شامل 84.8 میلیون هکتار وسعت مراتع، 17 میلیون هکتار بیشه زار و جنگل و 32.6 میلیون هکتار وسعت بیابانی است.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ظرفیت مجاز سازمان منابع طبیعی میلیون هکتار وسعت میلیارد تومان مراتع سازمان مراتع کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۶۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد

 

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان
  • کشت علوفه دیم در۴۰۰ هکتاراز زمینهای کشاورزی ارومیه
  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • افزوده شدن بیش از ۹۰ هزار مترمکعب به ظرفیت ذخیره آب شهرستان مشهد