Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن حسنی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به آلودگی نخیلات کشورهای عربی همسایه به این آفت و همچنین آلودگی نخیلات استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کرمان، هرمزگان، جلوگیری از ورود این آفت به خوزستان مهمترین اولویت قرنطینه گیاهی و به عنوان یک عامل پدافند غیرعامل ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: به همین منظور دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی شناسایی و ردیابی آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما در مناطق مختلف استان خوزستان برگزار شده است.

وی ادامه داد: این کارگاه‌های آموزشی به منظور آگاهی بخشی به باغداران و کارشناسان کشاورزی برگزار می‌شود و مطالبی در خصوص زیست شناسی، طرز شناسایی، علایم خسارت و نحوه پیشگیری و کاهش خسارت آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما ارایه می‌شود. 

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: سوسک سرخرطومی حنایی خرما مهمترین آفت نخیلات است.
حسنی گفت: هم اکنون ردیابی این آفت از طریق نصب تله فرمونی سرخرطومی حنایی خرما در باغات نخیلات خوزستان توسط کارشناسان آموزش دیده در حال انجام است و خوشبختانه تاکنون این آفت در استان خوزستان مشاهده نشده است.
وی مهمترین علایم تشخیص آفت را شامل ترشح شیرابه قهوه‌ای رنگ و همچنین مواد فیبری شبیه خاک اره از محل ورود لاروها به تنه، انتشار بوی خاص لهیدگی از تنه درخت، وجود سوراخ های متعدد روی تنه درخت ، شکستن تنه و واژگونی تاج درخت ، خشک شدن جوانه مرکزی و در نهایت مرگ کامل درخت بیان کرد.
حسنی ادامه داد: بهره‌برداران در صورت مشاهده آفت سرخرطومی حنایی خرما ، مراتب را در کوتاه ترین زمان به مراکز جهاد کشاورزی و کارشناسان حفظ نباتات اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن انواع خرما از نخیلات خوزستان برداشت می‌شود.
آبادان ، خرمشهر ، شادگان، بهبهان و اهواز کانون‌های اصلی نخیلات خوزستان هستند.
تا پیش از شروع جنگ تحمیلی حدود ۴.۵میلیون اصله نخل بارور و غیربارور در خوزستان وجود داشت که این میزان پس از پایان جنگ تحمیلی به حدود سه میلیون اصله رسید.

برچسب‌ها بوشهر خرمشهر هرمزگان آبادان اهواز سیستان و بلوچستان شادگان کرمان بهبهان سازمان حفظ نباتات کشور خوزستان خرما فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر خرمشهر هرمزگان بوشهر خرمشهر هرمزگان آبادان اهواز سیستان و بلوچستان شادگان کرمان بهبهان سازمان حفظ نباتات کشور خوزستان خرما فارس سرخرطومی حنایی خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای مقابله با آفت و ایجاد شرایط لازم برای رسیدن به تولید بالا در نخلستان‌‌ها ۹ میلیارد ریال اعتبار برای عملیات هرس و تکریب نخل‌ها تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به وضعیت نخلستان‌های استان بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر 8 هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر درجه 2 در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی، بوشهر و جم وجود دارد که به اصلاح بستر باغ و عملیات نوسازی و بهسازی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه مدیریت باغات درجه 2 خرما ضعیف است و برخی از نخل‌ها تکریب نشده‌اند گفت: همین امر عاملی برای ایجاد آفت‌ها شده، بنابراین بهبود سازی و بهینه کردن شرایط باغ برای رسیدن به عملکرد بالاتر الزامی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: با همکاری اعتبار استانی به مبلغ 9 میلیارد ریال با مشارکت باغداران برای اجرا عملیات تکریب نیاز به همت بیشتر باغداران برای همکاری با جهاد کشاورزی داریم.

توکلی تغذیه نخیلات، هرس، تکریب، آرایش و تنک کردن نخیلات و پوشش‌دهی خوشه خرما را یکی از برنامه‌های مهم در مدیریت نخل‌ها دانست و تأکید کرد: حمایت از کشاورزان و رفع مسائل و موانع در جهش تولید مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی پایش مستمر ‌بررسی وضعیت آفت قرنطینه‌ای سوسک سر خرطومی حنایی در نخیلات استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: ردیابی و پایش روزانه نخیلات توسط کارشناسان در حال اجراست و آموزش و توصیه‌های لازم به بهره‌برداران ارائه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از کشاورزان خواست ضمن پایش مداوم درختان نخل و عمل به هشدار‌ها و توصیه‌های کارشناسان این سازمان، در صورت مشاهده علائم خسارت آفت با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مدیریت اصولی کنترل آفت اقدام کنند.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا
  • خواص و فواید خرما + فیلم
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • ۷ فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند