Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: راه اندازی و توسعه روش‌های هوشمند بر پایه ۶ عنصر اصلی؛ مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست گامی در راستای بهبود کیفیت زندگی و جلوگیری از تکرار حوادث تلخ گذشته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از اولین «اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق» با حضور احمد صادقی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حمید رضا صارمی معاون شهر سازی و معماری شهرداری تهران، هادی محضر نیا مدیر عامل سازمان فاوا، قدرت الله محمدی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و حسین تهرانی مدیر عامل شرکت ارتباطات مبین نت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



احمد صادقی در این مراسم گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که امروز در جمع شما دوستان شاهد راه اندازی پروژه‌ای در حوزه اینترنت اشیا هستیم که مدت هاست جای خالی آن در عرصه فناوری این شهر احساس می‌شد. "اپراتور پایش هوشمند سیستم اعلام حریق" با هدف مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان‌های شهری، امکانی است که در هر شهرِ توسعه یافته و البته شهر‌هایی که در این مسیر گام برمی دارند، اتفاق افتاده و می‌افتد.

وی ادامه داد: پتانسیلی که ایجاد تغییرات اساسی در روش تعامل انسان با محیط اطرافش را رقم می‌زند و با ایجاد توانایی در امر نظارت و مدیریت، بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌ها و فرآیندها، این امکان را فراهم می‌آورد که تصمیم‌گیری‌هایِ مبتنی بر داده و اطلاعات وارد مرحله جدیدی شوند و در نهایت به بهبود کیفیت زندگی انسان بینجامند.

وی افزود: این موضوع شاید برای ما امر تازه‌ای باشد، اما دنیا آن را به تکرار تجربه کرده است. همان طور که مستحضرید عقب ماندگی‌های تاریخی ما در حوزه IOT و به صراحت در حوزه IT، ناشی از تحریم‌هایی است که سابقه آن به قبل از انقلاب اسلامی باز می‌گردد. با این همه تاریخ به ما نشان داده که ملت بزرگ ایران همواره از دل تهدید‌ها فرصت ساخته و اغراق نیست اگر بگوییم ققنوس وار بیرون آمده ایم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: شاهد این ادعا هم دستاورد‌های حوزه فناوری طی سال‌های اخیر است که به رغم تداوم و تشدید تحریم‌های ظالمانه، در بخش‌های مختلف حمل و نقل، ورزش، پزشکی و سایر حوزه‌ها به کمک مردم آمده تا شرایط زندگی را برای همه بهتر کند و این مرهون نگاهِ خلاقانه و علمیِ نخبگانی است که خود و این مرزو و بوم را باور دارند و قله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند.

صادقی خاطر نشان ساخت: اکنون قرار است شاهد رونمایی از مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان‌های شهری در محلی باشیم که چند سال پیش، در شعله‌های آتش سوخت و مردم سرزمین ما را داغدار کرد. این حادثه اسفبار، نخبگان را به حرکت واداشت تا با تحرکاتی در حوزه IOT نقص‌های موجود را برطرف کنند که مطمئناً اگر همین روش، سال ۹۵ در این ساختمان وجود داشت، چه بسا امروز عزیزانمان کنارمان بودند.

عضو شورای شهر تهران گفت: به هر روی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه آن‌ها که در این حادثه تلخ، جان شیرین خود را از دست دادند و آتش نشانانی که داستان فداکاری شان برای همیشه در اذهان و افواه مردم باقی می‌ماند، توجه شما دوستان را به چند نکته در حوزه شهر هوشمند جلب می‌کنم:
شهر‌های هوشمند، تجسم رویایی در آینده نیستند، بلکه از ۴۰ سال پیش که این ایده در دنیا مطرح شد، راهکار‌های نوآورانه اینترنت اشیا، این رویا را به گونه‌ای محقق کرد که اکنون شهر‌های هوشمند در برخی نقاط دنیا فعال و به سرعت هم در حال گسترش هستند. از کپنهاک دانمارک که در حال حاضر رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده، تا استکهلم سوئد و زوریخ سوئیس گرفته تا سنگاپور به عنوان دومین شهر هوشمند جهان و در همین ردیف، توکیو، تایپه، سئول، هنگ کنگ، پکن، شانگهای، کوالالامپور، دهلی نو و بمبئی از آسیا را می‌توان برشمرد.


شهر‌های هوشمند که شهر‌هایی ساخته شده بر مبنای فناوری اطلاعات هستند بر شش عنصر اصلی استوارند. این شش عنصر هوشمند عبارتند از: مردم، زندگی، دولت، حمل و نقل، محیط زیست و اقتصاد.

صادقی یاد آور شد: پروژه شهر هوشمند در کشور ما هم در پنج کلانشهر مشهد، اصفهان، تبریز، تهران و ارومیه آغاز شد، ولی برای دستیابی به اهداف نشانه گذاری شده، هنوز هم نیاز به بسترسازی و سرمایه گذاری‌هایی داریم تا دستِ کم از کشور‌های همسایه عقب نمانیم، زیرا همان طور که مستحضرید کشور‌های همسایه در این زمینه سرمایه گذاری بالایی انجام داده اند.

وی افزود: بنابراین برای داشتن شهر هوشمند نیاز به زیرساخت‌هایی داریم که با کمک آن بتوانیم از بخش‌های مختلف شهر، داده‌ها را دریافت و بین آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. این نخستین گام در شهر هوشمند است که باید با حفظ حریم خصوصی افراد در لایه‌های مختلف مدیریت مورد استفاده قرار گیرد. با این همه باز هم تأکید دارم که برای داشتن شهری هوشمند به هر ۶ عنصر اصلی نیازداریم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری تهران در دوره جدید، کوشیده است در حد توان و مقدورات خود با ایجاد پل‌های ارتباطی، بین دستگاه‌های مختلف و فراهم آوردن برخی زیرساخت‌های مورد نیاز، گام‌هایی موثر بردارد چرا که کارِگروهی و از بین بردن موانع و مقاومت ها، ابزار مهمی برای دستیابی به چنین هدف بزرگی است که می‌تواند سطح کیفی زندگی مردم شهرمان را بهبود ببخشد.

صادقی در پایان، ضمن آرزوی توفیق برای تیم حاضر، امیدوارم با مجهز شدن این شهر به سیستم مانیتورینگ هوشمند حریق ساختمان‌های شهری که توسط جوانان نخبه این مرز و بوم طراحی شده است، نه تنها حوادث تلخ گذشته تکرار نشود بلکه روز‌هایی پرامید و بانشاط در انتظار مردم شهرمان باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اطفای حریق شهرسازی شهرداری تهران شهر تهران گفت شهر هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۶۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای حمل‌ونقل عمومی در پرند ضروری است

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران، گفت: باید حمل‌ونقل پرند به‌واسطه هم‌جواری با کلان‌شهر تهران ارتقا پیدا کند و حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی درون‌شهری نیز برنامه‌ریزی شود تا مردم در فازهای مختلف این شهر بتوانند از آن استفاده کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رباط کریم، هادی رحمتی، صبح امروز در آیین معارفه شهردار پرند، اظهار داشت: طولانی شدن فرآیند انتخاب شهردار برای ما معمولی است اما برای مردم جای سؤال است که باید در این رابطه از آن‌ها عذرخواهی کنیم.

وی موفقیت در حوزه مدیریت شهر را در سایه تعامل با دستگاه‌های مختلف عنوان کرد و افزود: جز در سایه تعامل و داشتن گوش شنوا در چهارچوب ضابطه و قوانین حرکت نکنید، نقش و مأموریت قبلی شما در شورای شهر، راهبردی و هدایتی بوده و در حوزه اجرا دخالت نداشته‌اید، انتظار می‌رود اعضای شورای شهر هم در حوزه اجرا دخالتی نداشته باشند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران در ادامه با بیان اینکه شهر پرند 33 درصد جمعیت شهرستان را در خود جای داده است گفت: در تمامی حوزه‌ها بر اساس سندهای توسعه‌ای شهر از جمله طرح‌های جامع، طرح تفصیلی و در چهارچوب بودجه مصوب شورا حرکت کنید.

رحمتی با اشاره به بودجه مصوب 1116 میلیاردی برای پرند گفت: بر اساس قانون معمولاً 60 درصد از بودجه اختصاص به هزینه‌های پرسنلی و جاری دارد و 40 درصد آن عمرانی است اما شورای شهر پرند تصمیم گرفته که 72 درصد بودجه در حوزه عمرانی و 28 درصد در حوزه جاری و پرسنلی هزینه شود.

وی افزود: بخش عمده‌ای از درآمدهای مردم در حوزه حمل‌ونقل مصرف می‌شود، لذا باید حمل‌ونقل به‌واسطه هم‌جواری این شهر با کلان‌شهر تهران ارتقا پیدا کند و همچنین بر اساس طرح جامع حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی درون‌شهری نیز برنامه‌ریزی شود تا مردم در فازهای مختلف این شهر بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: افزایش تعداد بوستان‌های شهر در دستور کار قرار گیرد و در پروژه‌های عمرانی و خدماتی حتماً به دسترسی‌های معلولین توجه شود و پیوست‌های فرهنگی و ایجاد فضاها و المان‌های اسلامی و ایرانی مورد توجه باشد.

گفتنی است، آیین معارفه رحمت‌اله پایدار شهردار جدید پرند در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی شهر پرند برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • ارتقای حمل‌ونقل عمومی در پرند ضروری است
  • کاهش ۲۲ درصدی حوادث ساختمان در خراسان جنوبی
  • کاهش ۲۳ درصدی حوادث کار در کرمانشاه
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند
  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • روسیه «واگنر» را بازسازی کرد تا از تکرار شورش آن جلوگیری کند