Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه بود که طرح مردمی سازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی در مورد واردات برخی کالاها خبرساز شد و بدنبال آن نگرانی از کمبود دسترسی به نان از سوی مردم موجب شد تا تب خرید و ذخیره سازی نان اضافی نیز افزایش پیدا کند.

بدنبال این موضوع و همچنین اعلام افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و به تبع آن افزایش قیمت آرد، نانوایی‌های آزاد پز نیز دست از کار کشیدند که این امر موجب تشکیل صف‌هایی طویل برای تهیه نان مقابل نانوایی‌ها شد البته در این میان نباید از تخلفات برخی نانوایی‌ها در استان که به سمت خام فروشی رفتند نیز غفلت کرد که علت آن هم شکاف عمیق بین قیمت آرد یارانه‌ای (کیلویی ۶۶۰ تومان) و قیمت آرد در بازار آزاد (بین ۱۱ تا ۲۰ هزار تومان) بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت زمان و اطلاع رسانی و فضاسازی‌های رسانه‌ای انجام شده هدف از اجرای این طرح برای مردم شفاف سازی شد و شوک ناشی از حذف یارانه ترجیحی با هدف مردمی سازی آن در بازار نان و نانوایی ها هم فروکش کرد و مردم دیدند که با اجرای این طرح نه تنها نان کمیاب و نایاب نشد، بلکه دولت برای تسهیل دسترسی شهروندان به نان، به تعدادی از نانوایی های آزادپز نیز سهمیه نوع دوم اختصاص داد و نانوایی هایی نیز سه شیفت بخصوص در ارومیه و نقاط پر ازدحام مشغول کار شدند.

با گذشت زمان و تشریح مزایای حذف ارز ترجیحی و اهداف مردمی سازی یارانه ها همچنین ایجاد اعتماد در بین شهروندان از سوی مسوولان درباره عدم افزایش قیمت نان و وجود و وفور این کالا نوبت به کنترل تخلفات در نانوایی‌ها شد تا این صف‌های طویل مجدد تشکیل نشود و از سوی دیگر دست متخلفان در عرضه و فروش خارج از شبکه آرد یارانه‌ای کوتاه شود.

این طرح با نصب کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌های همه مناطق کشور از سوی دولت آغاز شد و با پیشرفتی مطلوب به تدریج با آماده سازی زیرساخت‌ها با تحقق ۸۷ درصدی در استان آذربایجان غربی هم اکنون به گفته کارشناسان به مرحله اجرای کامل نزدیک شده است.

هر چند برخی از شهروندان و نانوایان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا نقاط ضعفی در اجرای این طرح و یا به اصطلاح برای دور زدن این طرح را نیز مطرح می‌کنند ولی پاسخگویی مسوولان استانی به این مسایل و بیان راهکارها حکایت از برنامه ریزی دقیق برای این موارد را دارد.

یکی از شهروندان ارومیه‌ای که سه عدد نان کنجد دار روغنی در دست از مقابل نانوایی دور می‌شود در این زمینه معتقد است که این طرح می‌تواند درصد زیادی از تخلفات در حوزه قاچاق آرد را کنترل کند ولی با نانوایان متخلفی که دو عدد نان کره‌ای را چهار عدد در دستگاه ثبت می‌کنند چه برخوردی می‌توان کرد؟

زیبا رضایی با بیان اینکه راه دور زدن قانون همیشه برای متخلفان هموار است، افزود: برخی نانوایان حتی اقدام به پخت نان با قیمت بالاتر و خارج از شبکه هم می‌کنند بطوریکه یک قرص نان کره‌ای را به قیمت هشت هزار تومان با عنوان آزاد عرضه می‌کنند و متاسفانه هیچ نظارتی بر این کار آنها نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به تخلفات در فروش نان لواش اظهار کرد: فروش کیلویی نان لواش در این زمینه بیشتر جوابگو است تا فروش عددی، چرا که در فروش این نوع نان نیز با کاهش میزان وزن هر چانه (یک گلوله خمیر) باز هم تخلفاتی را می‌شود، متصور بود.

نصب کارتخوان‌های هوشمند سدی در برابر خام فروشی و قاچاق آرد است

یکی از نانوایان ارومیه‌ای که در خیابان علامه مجلسی به پخت نان مشغول است درباره معایب و مزایای این طرح گفت: اجرای طرح در فروش ما تاثیری نداشته و ما هم موافقیم که نباید آرد در خارج از شبکه به صورت قاچاق فروش برود و این طرح سدی در برابر خام فروشی و قاچاق است.

علی مرادی اضافه کرد: تخلفات در حوزه آرد و نان بسیار است و باید دولت با برنامه‌ای مشابه طرح جدید جلوی این تخلفات ایستاده و از حقوق مردم دفاع کند.

وی درباره مزایای دیگر این طرح گفت: شنیده‌ها حاکیست تا قبل از اجرای این طرح ۳۰ تا ۴۰ درصد آرد به صورت خام از شبکه پخت و پز خارج می‌شد که هم اکنون به علت نظارت‌های دقیق و مشوق‌هایی که وجود دارد این موضوع منتفی می‌شود.

مرادی اظهار کرد: علاوه بر نظارت‌های دولتی، ۱۵ درصد سود نیز از محل تراکنش‌های کارتخوان‌ها به حساب نانوایی واریز می‌شود که مبلغی حدود ۶ تا هشت میلیون تومان در ماه است که این مهم بر وضعیت معیشت نانوایان تاثیر مثبتی دارد.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۶۰ کیلو گرم سرانه ارد نانوایی اوست، افزود: تا پیش از اجرای این طرح برخی نانوایان با خام فروشی ساعت کاری شان کاهش می یافت ولی اکنون با سهمیه مشخص شده و نظارت بر میزان فروش تعطیلی قبل از موعد مفهومی نخواهد داشت.

کارتخوان‌های هوشمند چند نرخی بودن نان در آذربایجان غربی را حذف می‌کند

یکی دیگر از شهروندان ارومیه‌ای که کارمند بانک است در این باره اظهار کرد: کارتخوان‌های هوشمند بسیاری از مشکلات قیمت گذاری در حوزه نان را برطرف خواهد کرد چند نرخی بودن یکی از مهمترین چالش‌هایی است که در این استان به چشم می‌خورد و انتظار می‌رود با این طرح کنترل شود.

کریم پیروزی با اشاره به حساسیت دولت در مدیریت تهیه و توزیع آرد مورد تقاضای بازار، ادامه داد: قطع یقین نصب دستگاه‌های هوشمند کارتخوان نقش بسزایی در نظارت دقیق تر بر تهیه و توزیع آرد و نان و جلوگیری از آزاد فروشی آرد و گرانفروشی نان خواهد داشت به شرطی که در تامین نیاز شهروندان خللی وجود نداشته باشد.

۴۱۱۴ نانوایی در آذربایجان غربی به کارتخوان هوشمند مجهز شدند

گفته می‌شود شکاف قیمت آرد دولتی و آزاد در سالیان گذشته زمینه‌ساز قاچاق آرد شده و قوت غالب مردم را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است؛ این موضوع در دراز مدت به یک معضل اقتصادی مبدل شد و دولت را بر آن داشت تا با حذف یارانه آرد، اجرای طرح «هوشمندسازی یارانه نان» و تجهیز نانوایی ها به کارتخوان هوشمند، نان را به نرخ روز و بر اساس یک برنامه ریزی دقیق و نظارت شده به دست مردم برساند.

 سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی گفت: ۸۷ درصد نانوایی‌های استان به این دستگاه‌ها تجهیز شده و تا دو هفته آینده تمامی نانوایی‌های استان به کارتخوان هوشمند مجهز می‌شوند.

 امید زینالی با اشاره به اینکه در سطح استان بیش از چهار هزار و ۷۳۲ نانوایی فعال است، اضافه کرد: تاکنون و از زمان اجرای طرح چهار هزار و صدو ۱۴ نانوایی سطح استان به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکه در ارومیه یکهزار و ۲۰۰ نانوایی به دستگاه کارتخوان مجهز شده و تا پایان همین هفته تمامی نانوایی‌های مرکز استان نیز به این دستگاه مجهز می‌شوند، افزود: هدف از مجهز کردن نانوایی‌ها به دستگاه هوشمند کارتخوان توسط دولت نظارت بهتر و دقیق تر بر تهیه و توزیع آرد و نان، جلوگیری از آزاد فروشی آرد و انتقال یارانه آرد از درب کارخانه به درب نانوایی‌ها است.
سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی ادامه داد: هدف اصلی دولت از اجرای طرح، نظارت و رصد زیر ساختی بر تهیه و توزیع آرد و نان است و هیچ گونه تغییری در سهمیه آرد نانوایی‌های ایجاد نمی‌شود و همچنین هیچ گونه افزایش در قیمت نان نخواهیم داشت.

روزانه سه هزار تُن آرد در آذربایجان غربی توزیع می شود

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی گفت: روزانه سه هزار تُن آرد در استان توزیع می شود که با اجرای طرح هدفمندی توزیع یارانه نان این آرد با قیمت سال گذشته توزیع می شود و مابه تفاوت قیمت به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

رحیمی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: با توجه به قیمت عرضه آرد که ۶۶۰ تومان است یک شکاف قیمتی چشمگیری وجود داشت که شاهد تخلفاتی در برخی نانوایی به علت این موضوع بودیم.

وی افزود: برای جلوگیری از این اقدامات توزیع نان براساس کارتخوان‌های هوشمند انجام می‌شود که در این روش میزان نان دریافتی و مشخصات افراد ثبت خواهد شد.

اجرای طرح نصب کارتخوان‌های هوشمند موجب ارتقای کیفیت نان می‌شود

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان غربی از ایجاد فضای رقابتی بین نانوایان با اجرایی شدن طرح کارتخوان هوشمند و آزادپزی نان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح قطع به یقین شاهد افزایش کیفیت نان خواهیم بود.  

رحیمی گفت: اطلاع رسانی به شهروندان درباره مزایای این طرح و همچنین عدم افزایش قیمت نان هم ضروریست تا با اخبار ناصحیح اظطراب و نگرانی در شهروندان ایجاد نشود.

 وی با بیان اینکه سرانه مصرف آرد در آذربایجان غربی ۶ تا ۷.۵ کیلو گرم است، اضافه کرد: سرانه جمعیتی متفاوت است و امسال حتی ۶۰۰ تن علاوه بر میزان نیاز در استان توزیع شده است.

رحیمی با بیان اینکه در برخی شهرها سرانه پایین تر از میانگین و در برخی شهرها سرانه مصرفی بالاست، ادامه داد: شهرستان ارومیه جزو شهرهای با سرانه مصرفی پایین است و مهاباد و سلماس جزو شهرهای با سرانه مصرف ۹ کیلوگرم و بالاتر است.

وی با بیان اینکه نانواها از محل استفاده دستگاه خودپرداز نیز سود ۱۵ درصدی دریافت خواهند کرد، یادآور شد: این موضوع جزو مشوق‌هایی بوده که موجب امیدواری نانوایان و کاهش تخلفات می‌شود.

آذربایجان غربی دارای بیش از چهار هزار و ۷۰۰ نانوایی است با سرانه مصرف ۷.۵ کیلوگرم آرد است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آرد آذربایجان غربی ارومیه توسعۀ زیرساخت هوشمندسازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آرد وزارت جهاد کشاورزی مهاباد آرد آذربایجان غربی ارومیه کارتخوان های هوشمند آذربایجان غربی کارتخوان هوشمند تهیه و توزیع آرد اجرای این طرح کارتخوان ها افزایش قیمت سازی یارانه سرانه مصرف نانوایی ها خام فروشی اجرای طرح آرد و نان قیمت آرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۷۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس سازمان مدیریت و برنام ریزی خراسان جنوبی از ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی به دستگاه های اجرایی استان خبر داد.

حمید جهانشاهی، امروز ۸ اردیبهشت به رسانه‌ها گفت: طی سال های اخیر در اسناد بالادستی کشور موضوع بهره وری و رویکردهای ارتقای عوامل تولید در سیاست ها، راهبردها و برنامه های های عملیاتی کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گرفته است که در این خصوص می توان به سیاست های کلی اصلاح نظام اداری، سند تحول دولت مردمی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه جامع بهره وری کشور و قوانین پنج ساله برنامه توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی(برنامه چهارم، پنجم، ششم و هفتم) اشاره کرد.

وی افزود: نظام نامه چرخه مدیریت بهره وری در راستای افزایش مشارکت دستگاه های اجرایی کشور در حرکت ملی بهره وری و تحقق رشد اقتصادی هدف، در بند اول سیاست های کلی برنامه پنج ساله هفتم ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)تدوین و توسط معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در شهریورماه 1402، ابلاغ شد.

جهانشاهی تصریح کرد: در همین راستا، با عنایت به اینکه توجه به حل مسائل کلیدی استان، در قالب شاخصه اصلی در اجرای نظام نامه مزبور مطرح می باشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی به عنوان یک سازمان تنظیم کننده و تسهیل گر در گام اول، با تمرکز بر حل مسائل نابهره ور استان به عنوان یک چرخه نظام مند، تکرار شونده و مستمر، استقرار چرخه مدیریت بهره وری را در اولویت کاری قرار داد .  

این مقام مسئول در ادامه افزود: در گام دوم این چرخه، بر اساس سند آمایش و اسناد توسعه ای استان، (1) افزایش بهره وری آب (2) ارتقای بهره‌وری محصولات منتخب بخش کشاورزی زعفران و زرشک در واحد سطح (3) اصلاح و بهینه‌سازی مصرف انرژی (4) افزایش کیفیت و ایمنی زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای (5) افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ کک شو به عنوان مهمترین اولویت‌های تحول بهره‌وری استان خراسان جنوبی تعیین و پس از ریشه یابی مسائل دارای اولویت، اقدامات پیشران بهره وری و پشتیبان برای حل مسائل نابهره ور استان ارائه شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: تشـکیل جلسـات شـورای راهبـری خراسان جنوبی بـا موضـوع بهره‌وری به منظور بررسی برنامه ها و اهداف ارتقای بهره وری، تشکیل کمیته های بهره وری دستگاه های اجرایی و استخراج عوامل موثر بر عدم بهره وری، ارسـال بـه‌موقـع گـزارش پیشـرفت اقدامـات مصـوب در قالـب اسـتقرار چرخـه بهره‌وری و حضور فعال در نشست ها و جلسات و حفـظ تعامـلات شایسـته بـا سـازمان ملی بهره وری کشور، از مهم ترین اقدامات سازمان در راستای تدوین برنامه های ارتقای بهره وری استان است.

به گفته ی جهانشاهی برنامه ارتقای بهره وری استان، در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت خراسان جنوبی که به ریاست آقای قناعت استاندار محترم برگزار شد تصویب و پس از بررسی و تایید توسط سازمان ملی بهره وری ایران به استان ابلاغ گردید. 
وی گفت: بر اساس این ابلاغیه کلیه دستگاه های اجرایی استان مکلف هستند مصوبات مربوط به نظام‌نامه چرخه مدیریت بهره‌وری را اجرا و گزارش پیشرفت اقدامات خود را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال کنند.

این مقام مسئول افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و استانداری خراسان جنوبی نیز در تعامل مشترک؛ گزارش اقدامات صورت پذیرفته و پیشرفت اقدامات را در اختیار سازمان ملی بهره‌وری ایران قرار خواهند داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه دوباره جهشی شد
  • نوسازی و رفع ایراد دستگاه‌های کارتخوان اتوبوس‌ها در پایتخت
  • توزیع ۳ هزار کیسه پارچه‌ای در نانوایی‌های شهرستان بروجرد