Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، موزه عصر آهن (گورستان مسجد کبود) مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد و در برخی منابع قدمت آن تا ۴۵۰۰ سال قبل باز می گردد. و در تبریز، این اثر در تاریخ ۳ آبان ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سایت موزه عصر آهن تبریز، محوطه باستانی است که در شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود تبریز واقع شده‌ و شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به عصر آهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایت موزه عصر آهن تبریز از سال ۱۳۸۵ خورشیدی به عنوان اولین موزه صحرایی ایران شروع به کار کرد. آثار به دست آمده در سال ۱۳۷۶ خورشیدی کشف شد که شامل ۳۸ گور به صورت جنینی دفن شده‌ است. گور نوزادان به صورت ساده بوده و گور نوجوانان در سازه‌های مربعی با دو ظرف سفالی همراه است. اکثر اجساد یافت شده در سنین پایین مرده‌اند. کودکان با اسباب بازی‌هایشان دفن شده‌اند و زن‌ها با جواهرات و مردها با ابزار جنگی‌شان.

در کنار بعضی اجساد ظروف سفالی و آثار غذا یافت شده که اعتقاد آنان بر آیین مهرپرستی را تأیید می‌کند و کسانی که ظروف بیشتری در کنارشان یافت شده، احتمالاً ثروتمندتر بوده‌اند. سنگ چینی دور اجساد نمادی از دیواره رحم است و اجساد به حالت جنینی یا چمباتمه‌ای دفن شده‌اند که جهت بدن و صورتشان متفاوت است که باز هم تأییدی بر مهرپرست بودن آن‌هاست.

چرا به موزه عصر آهن سایت گفته می‌شود؟

باید بدانید که علت قرار دادن کلمه سایت در کنار موزه این است که در محوطه کاوش‌های باستان‌شناسی موزه‌هایی به شکل طبیعی وجود دارد. در این موزه‌ها آثار و وسایل کشف‌شده بدون هیچ تغییری به نمایش گذاشته شده‌اند. به همین دلیل کلمه سایت در کنار نام موزه قرار دارد.

معماری سایت موزه عصر آهن

یکی از جذابیت‌های این موزه، معماری متفاوت آن است. موزه عصر آهن در یک مکان تپه مانند قرار دارد. این موضوع باعث شده تا گورها در سطوح مختلفی قرار بگیرند و اجساد در عمق‌های متفاوتی از هم دفن شوند. ساختمان این موزه دیوارهای ساده کاهگلی دارد و با راه‌پله‌های چوبی به بخش‌های مختلف منتهی می‌شود. درب کوچکی برای ورود به سایت قرار داده شده و بعد از آن می‌توان باجه بلیت فروشی را مشاهده کرد.

بنای موزه عصر آهن به شکل غار است و از زمان کشف به همین صورت باقی مانده است. افراد بازدیدکننده از این مجموعه باید از روی پل‌های کوچکی که بالای گورها قرار دارند عبور کنند تا به قبرها صدمه‌ای وارد نشود. همچنین باید گفت که موزه سایت چند متر پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد و به علت قرارگیری در مسیر رودخانه مرطوب است. این رطوبت از طریق فن‌های موجود در سقف از بین برده می‌شود تا هیچ آسیبی به قبرها وارد نشود.

دو بخش در این موزه وجود دارد که از طریق پل‌ها به هم وصل شده‌اند. اسکلت‌ها و گورها در بخش اول قرار دارند و بخش دوم متعلق به آثار و اشیا هستند.

آدرس و مسیر دسترسی به سایت موزه عصر آهن

سایت موزه عصر آهن در خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ کبود قرار دارد. دو مسیر دسترسی برای رفتن به موزه عصر آهن وجود دارد. برای اینکه به این موزه بروید می‌توانید از خط مترو و ماشین‌های شخصی و اتوبوس استفاده کنید.

در مسیر اول خود را به خیابان خاقانی برسانید و وارد خیابان روشنایی شوید. در این خیابان مسجدی به نام ملارضا قرار دارد که کمی بالاتر از آن موزه را خواهید دید. در مسیر دوم از طریق میدان ساعت به خیابان امام خمینی بروید. از طریق این خیابان به مسجد کبود بروید و بعد خود را به خیابان روشنایی برسانید. موزه درست چند قدم بالاتر از خیابان روشنایی است.

46

کد خبر 1655559

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: میراث فرهنگی سایت موزه عصر آهن خیابان روشنایی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۷۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرحهای راه آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی بذرپاش در پایان سفر یک روزه خود به تبریز با بیان اینکه در بحث محور‌های ارتباطی آزادراه تبریز - زنجان مشکل جدی وجود دارد گفت: سرمایه گذار شریک این پروژه برای رفع مشکلات ورود نمی‌کرد که در این راستا تصمیم گرفتیم خودمان وارد شویم.

وی با بیان این‌که قطعه ۶ آزادراه تبریز-ارومیه با تزریق مالی از طریق ماده ۵۶ و ردیف بودجه و قیر رایگان تقویت خواهد شد افزود: محور مراغه-هشترود در مراحل پایانی قرار دارد و در عرض چند ماه آینده آماده افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: باند رفت محور تبریز- صوفیان بزودی تمام شده و باند برگشت تا هفته دولت افتتاح می‌شود.

بذرپاش با بیان این‌که پیشرفت خوبی را در پروژه کنارگذر ایلخچی شاهد هستیم گفت: ۷۲۵ نقطه حادثه خیز کشور و ۱۰ نقطه در استان آذربایجان شرقی رفع شده است و ۱۰ نقطه دیگر استان نیز امسال در دستورکار قرار دارد.

وی همچنین از تمدید تخفیف ۵۰ درصدی در عوارضی آزادراه تبریز - سهند تا پایان سال خبر داد و گفت: یک رام قطار به مسیر ریلی خاوران تبریز - تهران اضافه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بخش زیاد تامین زمین نهضت ملی در استان آذربایجان شرقی حل شده است گفت: در شهر‌های مرند و مراغه که کمبود زمین دارند با توافق از طریق ماده ۱۰ قانون جهش تولید حل می‌شوند تاکید شده که هرجا نیاز به الحاق محدوده شهری باشد انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که اضافه شدن یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین روستایی به طرح نهضت ملی مسکن باعث رشد قابل توجه این طرح شده است گفت: خبر‌های خوبی را در ماه‌های آتی خواهیم شنید.

دیگر خبرها

  • اعتبار ۱۱ هزار میلیارد ریالی برای راههای آذربایجان شرقی
  • تخصیص۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرحهای راه آذربایجان شرقی
  • بازدیدشهردار تبریز از پروژه عظیم باغ موزه دفاع مقدس در پارک موزه شمیم پایداری تبریز
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی زنجان
  • تردد حدود ۳۰۰ سواری پیکان فرسوده در همدان
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • تاریخ و ساعت بازی استقلال و تراکتور
  • اختصاص ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی