Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایران نلاین،وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی عراق را به "ناتوانی مبارزه با تروریسم" متهم کرد و آن را دلیلی برای نقض حاکمیت این کشور از سوی آنکارا دانست و گفت: چون عراق نمی تواند این کار را انجام دهد، ما آن را انجام می دهیم. 

به نقل از پایگاه خبری النشره، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) با اتهام زنی به عراق گفت: بغداد نمی تواند تروریست ها را از خاک خود اخراج کند و بر این اساس، ما اینکار را می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در عین حال بدون اشاره به حضور غیرقانونی نظامیان ترکیه در شمال عراق و ایجاد دهها پایگاه در این منطقه مدعی شد که ترکیه به وحدت سرزمینی عراق احترام می گذارد!

پیش از این وزارت خارجه عراق اعلام کرده بود که ترکیه در پس حملات خود به عراق اهداف توسعه طلبانه ای علیه این کشور دارد.

برخی از پژوهشگران عراقی از جمله رئیس مرکز مطالعات عراق و استرالیا نیز دولت ترکیه را متهم کرده اند که به بهانه مبارزه با تروریسم بدنبال جدا کردن استان های کرکوک و موصل از عراق همانند شمال سوریه است.

«جمعه عناد» وزیر دفاع عراق اخیرا اعلام کرد: ترکیه از جنگ علیه داعش برای یورش به داخل عراق سوء استفاده می کند.

عناد از وجود مجموعه ای از نیروهای ترکیه در حد "یک تیپ که به عمق ۲۰ کیلومتر در داخل خاک عراق نفوذ کرده است"، خبر داد و افزود: "ترکیه به درخواست های عراق برای خارج کردن نیروهایش از پادگان زلیکان در شمال عراق پاسخ مثبت نداده است و ما از گلوله باران اخیر ترکیه شوکه شدیم که بدون هماهنگی با ما صورت گرفت و بغداد پیشنهاد ایجاد مراکز هماهنگی در دیاربکر و دیگری در موصل را داده است".

اوغلو در ادامه اتهام زنی به عراق افزود: دولت عراق نمی تواند نبرد موثری را علیه سازمان های تروریستی مدیریت کند و این امر علت تحریک ها علیه ما است.

وی بدون اشاره به حمایت آنکارا از گروه های تروریستی - تکفیری در سوریه همزمان مدعی شد که اقدامات کشورش باعث تضعیف گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه شده است!

اوغلو در این باره گفت: سازمان های تروریستی در عراق همچنان فعال هستند و گروه تروریستی داعش بر بخشی از این کشور سلطه یافت و با حمایت ما، در سوریه و عراق دیگر قدرتمند نیست.

وی با وجود مخالفت طرف های ذیربط در سوریه و دولت دمشق با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه نیز گفت: "هدف از عملیات نظامی آتی ترکیه، بیرون راندن تروریست ها از شمال سوریه است. ترکیه یک هدف سیاسی هم دارد و آن حفظ وحدت سرزمینی سوریه است! "

وزیر خارجه ترکیه در پایان تاکید کرد: آمریکا در مبارزه با تروریسم صادق نیست.

وزارت خارجه عراق اخیرا از ارسال نامه شکایت این کشور علیه ترکیه به سازمان ملل خبر داد و اعلام کرد: نامه بغداد به شورای امنیت بیش از ۲۲ هزار و ۷۴۰ مورد نقض حاکمیت عراق را مستند سازی کرده است.

فواد حسین وزیر خارجه عراق پیشتر گفته بود که مطابق توافق سال ۱۹۸۴ ترکیه و عراق به این کشور اجازه داده شد که نیروهای آن تا مسافت ۵ کیلومتری از مرز وارد خاک عراق شوند و این مجوز تنها برای مدت یک سال صادر شد.

وزیر امور خارجە عراق بامداد امروز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت گفت: بغداد تلاش دارد تا شورای امنیت را مجاب کند که قطعنامه‌ای برای بیرون راندن نیروهای ترکیه‌ای از خاک کشور صادر کند.

ترکیه چهارشنبه گذشته، تفرجگاه «پره رخ» در استان دهوک در شمال عراق را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۲۳ نفر شد.

ارتش ترکیه در طول روزهای اخیر نیز به حملات هوایی و زمینی خود به شمال عراق و شمال سوریه ادامه داده است.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شمال سوریه شمال عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین

معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با میخائیل باگدانف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به گفتگو پرداخت.

به گزارش فارس، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشور‌های عضو بریکس به مسکو سفر کرد، با میخائیل باگدانف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا دیدار کرد.

در این دیدار طرفین ضمن تأکید بر ظرفیت‌های بریکس بعنوان یک پیمان چندجانبه و مهم، روابط و موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیگر خبرها

  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو