Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:همچنان موضوع رضایتمندی جامعه ایثارگری و سیاست‌گذاران وجود دارد که ابعاد آن باید روشن شود که در این بخش مشکلات و قصور مربوط به بنیاد نیست، ولی علی‌رغم وجود این مشکلات اقداماتی که قرار بود طی دو سال صورت گیرد در طول ۹ ماه انجام شده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی  که در  نشست شورای سیاست‌گذاری سلامت ایثارگران سخن می‌گفت، با تأکید بر رعایت اصل صداقت در تعامل با جامعه ایثارگری توضیح داد: واقعیت‌ها در حوزه بهداشت و درمان باید با ایثارگران مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موفقیت‌های نظام بهداشت و درمان کشور در برخورد با کرونا هشدار همراه با انتقال بیم‌ها به مردم بود که ضمن اینکه سواد سلامت را بالا برد، رفتار هم ایجاد کرد چرا که داشتن سواد به تنهایی کافی نیست و آگاهی بدون داشتن حساسیت اهمیت چندانی ندارد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران که شاید بتوان گفت بنیاد جانبازان برای ارائه خدمات بهداشت و درمان به این عزیزان ایجاد شد، چرا که جانبازان بعد از مجروحیت نیاز به خدمات درمانی داشتند و تشکیلاتی لازم داشت که به آن‌ها خدمت ارائه دهد. امروز هم یکی از اساسی‌ترین وظایفی که از پرچالش‌ترین مسائل است حوزه درمان است، در حدی که حتی پزشک بودن یکی از دلایل انتخاب رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران توسط رئیس جمهور محترم بوده است.

وی با بیان اینکه علیرغم زحماتی که کشیده شده وضعیت امور درمانی ایثارگران مطلوب نبوده است، گفت: بر اساس نظر رئیس جمهور محترم ساماندهی این بخش از وظایف اصلی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است و این موضوع با اهمیت بوده و دارای اولویت است.

معاون رئیس جمهور افزود: گزارش عملکرد خوبی از برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره جدید ارائه شده است و بهترین اقدامات با جزئیات در این گزارش مطرح شده است، اما همچنان موضوع رضایتمندی جامعه ایثارگری و سیاست‌گذاران وجود دارد که ابعاد آن باید روشن شود که در این بخش مشکلات و قصور مربوط به بنیاد نیست، ولی علی‌رغم وجود این مشکلات اقداماتی که قرار بود طی دو سال صورت گیرد در طول ۹ ماه انجام شده است.

وی با ذکر اینکه ضرورت ایجاد سامانه بهینه از دلایل مهم تشکیل نشست شورای سیاست‌گذاری بوده است، بیان کرد: با همین وضعیت نامطلوب مالی ما یکی از بالاترین سرانه‌های هزینه را در خدمات بهداشتی درمانی در دستگاه‌های مشابه خودمان داریم و از طرفی هم بزرگترین جامعه هدف را در اختیار داریم که دست ما را برای ارائه خدمات بسیار باز می‌کند.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: با توجه به اینکه امروز تعداد سالمندان جامعه ایثارگری افزایش یافته باید به یک جمع‌بندی برسیم که حوزه‌های ایجاد نشاط، سلامت، ورزش و سفر را مهیا کنیم و ساماندهی اطلاعات این حوزه‌ها به معنای شناخت محیط، جامعه هدف، امکانات در اختیار، شناخت نقاط قوت و ضعف و جمع‌آوری آنان در بستر سامانه درست و دقیق با جزئیات است که البته در حال حاضر وضعیت این سامانه چندان مطلوب نیست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مسئله بعدی حوزه سلامت را بحث سالمندی دانست و تصریح کرد: شاید این تعداد از سالمند به عنوان جامعه هدف هیچ سازمان دیگری مطرح نباشند، اما ۵۰ درصد جامعه هدف بنیاد به سن بازنشستگی رسیده‌اند و میانگین سنی این عزیزان ۵۹ سال است و سالانه حدود ۱۱ هزار نفر از والدین شهدا به رحمت خدا می‌روند که سنین بالای ۸۰ سال را شامل می‌شود در حالی که میانگین سنی والدین شهدا ۸۲ سال است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه احساس عزت و کرامت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در مقایسه با سایرین خودش را بهره‌مندترین ببیند، گفت: باید در این مسیر جریان خدمت پیوسته شکل گیرد و خدمات ما دارای تضمین و پایدار بوده و ارتقا پیدا کند و همچنین از فنّاوری‌های روز در ارائه خدمت استفاده شود و سعی کنیم در مرزهای دانش حرکت کنیم که این امر نیاز به یک مغز فکور دارد و امیدواریم در دوره مدیریتی کنونی این اتفاق رخ دهد.

در انتهای این نشست احکام هرکدام از اعضا به آنان ابلاغ شد که در این احکام آمده است: هدف شورای سیاست‌گذاری سلامت به عنوان بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در حوزه خدمات سلامت به جامعه، بر اساس اولویت‌ها و راهبردهایی است که در احکام اعضا مشخص شده و به تصمیماتی که در این جلسات گرفته می‌شود عمل کرده و لزوماً برای حوزه‌هایی است که به جامعه هدف در بخش معاونت بهداشت و درمان، شرکت متد و همین‌طور مراکز درمانی که خدماتشان در حوزه ایثار تعریف شده خدمات ارائه می‌دهند و برای آن‌ها سیاست‌هایی در این شورا تبیین می‌شود که با ابلاغ بالاترین مقام بنیاد لازم‌الاجرا است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: بنیاد شهید و امور ایثارگران ، جنگ تحمیلی ، رئیس جمهور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بنیاد شهید و امور ایثارگران جنگ تحمیلی رئیس جمهور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قاضی زاده هاشمی جامعه ایثارگری بهداشت و درمان سیاست گذاری رئیس جمهور جامعه هدف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۸۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟

جزئیات مهم‌ترین طرح درمانی برای کودکان زیر ۷ سال که از ابتدای اردیبهشت امسال شکل اجرایی به خود گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شاید کمی بیشتر از یکسال طول کشید که طرح دولت برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال (خدمات سرپایی و بستری) شکل اجرایی به خود بگیرد.

از اسفند ۱۴۰۱ که بسته درمان رایگان کودکان ابلاغ شد، تا اردیبهشت ۱۴۰۳ که کودکان بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی از بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. جزئیات اجرای این طرح به تمامی بیمارستان‌های مشمول طرح ارسال شده و باید تمام خدمات بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ارائه شود، به جز یک مورد!

این گزارش را بخوانید تا بدانید، برای کدام خدمات، کودکان درمان ۱۰۰ درصد رایگان دریافت می‌کنند.

دو اظهارنظر متفاوت

با وجودی که وزیر بهداشت بار‌ها بر رایگان شدن درمان کودکان در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی تاکید کرده، اما برخی خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که طی چند روز اخیر مجبور به پرداخت هزینه شده‌اند. از ۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای ویزیت و تجهیزات پزشکی و حتی ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای بستری‌های چند روزه.

نکته مهم این که در فاصله زمانی کوتاه دو معاون وزیر بهداشت در این باره اظهارنظر‌های متفاوتی کرده‌اند، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته «پیش شرط درمان رایگان کودکان مراجعه از طریق نظام ارجاع است و این که خارج از چارچوب مراجعه کنند، شدنی نیست.»، اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت این نکته را تایید نکرده و گفته «گرفتن پول از کودک زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تخلف به شمار می‌رود و درباره کودکان زیر هفت سال شرط نظام ارجاع وجود ندارد.».

اما در نهایت محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران اعلام کرده که طبق این طرح کودکان زیر ۷ سال به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی دریافت می‌کنند و شرطی برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

توان مالی طرح را در نظر بگیرید

درمان رایگان درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان یکی از طرح‌های خوب در کشور مطرح می‌شود، اما ۲ چالش جدی هم درباره آن مطرح است و برخی کارشناسان معتقدند می‌تواند مراکز درمانی را هم با مشکلات زیادی مواجه کنند.

اولین چالش این که مراکز درمانی همین حالا هم با مشکلاتی از جمله پرداخت نشدن به موقع مطالباتشان از سوی سازمان‌های بیمه مواجهند و افزوده شدن این هزینه‌ها هم در صورت عدم پرداخت به موقع می‌تواند منجر به چالش در ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان شود. این در حالی است که اواخر سال گذشته بود که معاون درمان وزارت بهداشت، میزان بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

دومین چالش هم افزایش تقاضای القایی درباره درمان کودکان است و بهترین راهکار برای رفع این مساله را نظام ارجاع برای می‌دانند. این که نظام ارجاع در طرح رایگان کودکان به ویژه برای دهک‌های بالاتر جامعه رعایت شود تا هزینه‌های دولت از بخش تقاضای القایی افزایش پیدا نکند.

چند نکته درباره درمان رایگان کودکان

۱. ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات بستری و فوریت‌های پزشکی همچنین درمان‌های سرپایی و فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

۲. فقط یک خدمت درباره کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی دانشگاهی و دولتی رایگان نیست، هزینه دارو‌های سرپایی

۳. کودکان زیر ۷ سال دارای بیمه‌های پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

۴. اجرای درمان رایگان کودکان با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر ۲.۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۵. تنها در یک بیمارستان کودکان در تهران هزینه ماهانه خدمات رایگان بستری کودکان زیر ۷ سال چیزی حدود ۵ میلیارد تومان است.

۶. خانواده‌ها می‌توانند شکایت‌های خود را درباره تخلفات مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان از طریق ۲ سامانه ۱۹۰ (وزارت بهداشت) و ۱۶۶۶ (بیمه سلامت) گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • فرمانداران استان ایلام به ساماندهی گلزار شهدا توجه داشته باشند
  • زوج تایبادی مراسم عقد خود را در مزار شهدای گمنام برپا کردند
  • طلابی که اقدام به تشخیص نیازهای جامعه و حل مسئله می کنند حمایت می شوند
  • تغییر نگاه‌ها به کوثر چشم انداز ما بوده است
  • حقوق کدام یک از ایثارگران امسال افزایش داشت؟
  • جزئیات افزایش حقوق ایثارگران در سال ۱۴۰۳ + آخرین اخبار افزایش حقوق جانبازان
  • حقوق کدام یک از ایثارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش داشت؟
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • مدیر عامل بنیاد بیماری‌های نادر ایران مطرح کرد؛ جلوگیری جدی از بیماری «کوتاه قامتی» در کشور