Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای راه‌اندازی تنها واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی در این پالایشگاه تاکنون، بیش از ۱۴۰۰ تن از این محصول تولید شده و مقدار تولید سالانه آن به ۵۵۰ تن رسیده است.

مهرداد عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: واحد تولید ماده بودارکننده گاز طبیعی در پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی قرار داد و با توان و دانش نوآورانه و روزآمد متخصصان داخلی در مرداد ماه سال ۹۷ اجرایی شد و آغاز به تولید کرد که تاکنون بیش از ۱۴۰۰ تن محصول حیاتی و مهم تولید کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

>>> بیشتر بخوانید؛

تولید و صادرات محصولات جانبی پالایشگاه‌های پارس جنوبی افزایش می‌یابد

وی افزود: واحد تولید محصول بودارکننده گاز طبیعی تنها نمونه موجود در سطح خاورمیانه و از معدود واحدهای تولید ماده بودارکننده در جهان است؛ ماده تولیدشده هم به دلیل مصرف در خطوط گازرسانی و با توجه به بحث تحریم، از مواد راهبردی صنعتی است که اکنون با اقدام‌های شاخص و به‌روز تولید این محصول، از انحصار کشورهای دیگر خارج و به دست جوانان شایسته این کشور بومی‌سازی شده است.

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: افزون بر کاهش نیاز به واردات محصول، یکی از نتایج بسیار مهم در تولید آن، جلوگیری از خروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور است.

عبدی تصریح کرد: مطابق مدارک طراحی‌شده، تولید سالیانه این واحد ۸۰۰ تن بر سال است، با این حال نظر به تحقیقاتی بودن پروژه و وجود مشکلات عدیده در طراحی و تجهیزات مکانیکی، همچنین تغییرات ماهیت خوراک نسبت به خوراک طراحی، مقدار تولید این واحد در ابتدای راه‌اندازی کمتر از ۱۰۰ تن در سال و به طور ناپیوسته بود.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه با تلاش شبانه‌روزی متخصصان پالایشگاه اول و با حمایت‌ها و پیگیری‌های مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، پس انجام اقدام‌های فنی متعدد، تولید کنونی به حدود ۵۵۰ تن در سال رسیده است.

مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی به اقدام‌های مهم انجام‌شده متخصصان و کارکنان این پالایشگاه برای افزایش تولید ماده بودارکننده اشاره کرد و گفت: شبیه‌سازی فرآیندی و بهینه‌سازی غلظت محلول کاستیک گردشی، رفع مشکل شبکه جمع‌آوری میعانات بخار برگشتی و اصلاح سیکل‌های حرارتی، اصلاح آرایش مسیر کنارگذر مبدل هوایی برج احیا کاستیک، تغییر نوع شیرهای کنترلی مسیر نیتروژن و فلر از PCV به PV، تغییر طراحی مسیر بخار ریبویلر برج احیا، طراحی، ساخت و نصب مبدل پیشگرمکن در ورودی برج احیا کاستیک و تغییر در طراحی توزیع‌کننده جریان در برج Prewash از موارد بسیار مهم همسو با افزایش تولید این ماده بسیار مهم در کشور است.

عبدی با بیان اینکه موارد یاد شده تنها بخشی از اقدام‌ها در این واحد بوده و حجم فعالیت‌ها چندین برابر موارد یاد شده است، اظهار کرد: در این بازه زمانی انجام موارد و اقدام‌ها در مسیر افزایش تولید این محصول بیش از ۴۰ هزار نفرساعت کارکرد بدون حادثه در انجام پروژه‌های بالا ثبت شده است. 

وی ادامه داد: انجام بسیار مطلوب این سبب شده که اکنون واحد ماده بودارکننده با توان تولید حدود ۵۵۰ تن در سال به طور پیوسته و پایدار عملیاتی باشد.

به گفته مدیر پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی، تولید روزانه این واحد حدود ۱.۸ تن است که با توجه به نیاز روزافزون داخلی و برنامه‌های آینده برای تامین مصارف گازرسانی و صادرات این محصول راهبردی، پروژه‌های متعددی در حال اجراست.

عبدی با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها توسط پالایشگاه یکم و بعضی از سوی معاونت پژوهش شرکت ملی گاز ایران در حال پیگیری است، به مهترین آنها اشاره کرد و گفت: احداث خط لوله دریافت خوراک واحد بودارکننده از پالایشگاه سوم و افزایش تولید تا حدود ۸۵۰ تن در سال در پالایشگاه یکم، تغییر نوع سینی‌های برج استخراج مرکاپتان توسط پالایشگاه یکم برای افزایش پایداری تولید، تغییر طراحی و ساخت مبدل حرارتی ۱E۹۸۵۰۰۱ در پالایشگاه یکم برای افزایش پایداری تولید، احداث واحد تغلیظ میعانات گازی پالایشگاه سوم به‌عنوان خوراک واحد تولید ماده بودارکننده توسط معاونت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و افزایش ظرفیت تولید ماده بودارکننده تا حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تن در سال که در صورت اجرای این پروژه افزون بر تامین کامل نیاز داخل، امکان صادرات این محصول به دیگر کشورها نیز وجود دارد، از جمله این موارد است.

منبع: شانا

کلیدواژه: پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی ادورانت مجتمع گاز پارس جنوبی پارس جنوبی ماده بودارکننده گاز بومی سازی تولید ماده بودارکننده پالایشگاه یکم افزایش تولید واحد تولید تن در سال اقدام ها ۵۵۰ تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش قایقران بوشهری در مرحله دوم لیگ آب‌های آرام

در این رقابت‌ها تیم‌های نوین البرز، پترو پالایش تجهیز سما، پارس جنوبی، عقاب نهاجا، بحر گستر پارس و نوین تهران در بخش بانوان و عقاب نهاجا، میداف بوشهر، ملوان نداجا، پارس جنوبی و کارن کاسپین در بخش مردان رقابت می‌کنند.

در ادامه رقابت‌ها قایقرانان در مسافت ۲۰۰ متر رقابت کردند.

در کایاک چهار نفره ۲۰۰ متر تیم ملوان نداجا با ترکیب امیر آقامیرزایی، علی آقامیرزایی، عباس حسینی و پیمان قویدل با زمان ۳۳.۳۸ ثانیه، تیم میداف بوشهر با ترکیب داریوش محمدی، یزدان زراعت کار، سلیمان احمد سعید و ابوالفضل جنتی با زمان ۳۵.۰۸ ثانیه و تیم عقاب نهاجا با ترکیب علیرضا جهان‌نما، محمد میرزایی، محمدرضا پیشگاهی و ماکان غیاثی با زمان ۳۵.۲۱ ثانیه اول تا سوم شدند.

در ۲۰۰ متر امدادی بانوان تیم پارس جنوبی جم با ترکیب زهرا اصلانی، گلناز غضنفریان، ترنم اکبرزاده و هستی ناصری با زمان ۳:۲۶.۳۵۰ دقیقه اول، تیم بحرگستر پارس با ترکیب ارشین رضا نژاد، زهرا مطهر، نسترن خیرالهی و کیانا گلبند‌ها با زمان ۳:۳۲.۰۱ دقیقه دوم و تیم عقاب نهاجا با ترکیب پرنیان شیری، فاطمه زندی، مهرناز صدیق فرشیان و مریم آقایی با زمان ۳:۴۱.۵۵۰ دقیقه سوم شدند.

در کایاک یکنفره ۲۰۰ متر آقایان علی آقامیرزایی از ملوان نداجا با زمان ۳۸.۰۷۰ ثانیه اول، علیرضا خمسه از پارس جنوبی با زمان ۳۸.۷۹۰ ثانیه دوم و یزدان زراعت کار از میداف بوشهر با زمان ۳۹.۵۸۰ ثانیه سوم شدند.

در کانوی یکنفره ۲۰۰ متر آقایان علی ضرار کاظم از میداف بوشهر با زمان ۴۰.۲۲ ثانیه، عادل مجللی از پارس جنوبی با زمان ۴۰.۴۹ ثانیه دوم و محمد عباسی از ملوان نداجا با زمان ۴۴.۰۱ ثانیه اول تا سوم شدند.

در کایاک ۲۰۰ متر بانوان ترنم اکبرزاده از پارس جنوبی با زمان ۴۴.۶۳ ثانیه مقام اول، عسل کاظمی از عقاب نهاجا با زمان ۴۶.۴۱ ثانیه مقام دوم و کیانا گلبند‌ها از بحر گستر پارس با زمان ۴۸.۱۸ ثانیه مقام سوم را به دست آوردند.

در کانوی ۲۰۰ متر بانوان زهرا مطهر از بحر گستر پارس با زمان ۵۴.۴۱ ثانیه اول، هستی ناصری از پارس جنوبی با زمان ۵۴.۵۰ ثانیه دوم و مهرناز صدیق فرشیان از عقاب نهاجا با زمان ۵۹.۶۵ ثانیه سوم شدند.

در ۲۰۰ متر امدادی آقایان تیم پارس جنوبی با ترکیب پوریا شریفی، عادل مجللی، علیرضا خمسه و شایان حسینی با زمان ۲:۴۷.۳۳ دقیقه، تیم ملوان نداجا با ترکیب علی آقامیرزایی، محمد نبی رضایی، کمیل خزائی و عباس حسینی با زمان ۲:۴۸.۷۷ دقیقه و تیم میداف بوشهر با ترکیب شاهو ناصری، علی ضرار کاظم، محراب آسایش خورشید و ابوالفظل جنتی با زمان ۲:۵۵.۷۱ اول تا سوم شدند.

در کایاک چهارنفره ۲۰۰ متر بانوان تیم بحر گستر پارس با ترکیب الناز شفعیان، نرجس کارگرپور، ارشین رضانژاد و کیانا گلبند‌ها با زمان ۴۰.۰۵ ثانیه مقام اول، تیم پارس جنوبی با ترکیب هلیا طالبی، ستایش پورتالاری، گلناز غضنفریان و ترنم اکبرزاده با زمان ۴۱.۲۲۰ ثانیه مقام دوم و تیم عقاب نهاجا با ترکیب پرنیان شیری، مهسا گرجی، بهار تنها و فاطمه موسوی با زمان ۴۴.۱۶۰ ثانیه مقام سوم را به دست آوردند.

با برگزاری مسابقات در مسافت ۲۰۰ متر مرحله دوم تکلیف تیم‌های صدرنشین مشخص شد.

در بخش بانوان بحر گستر پارس با ۱۶۵ امتیاز در صدر جدول قرار گرفت، پارس جنوبی با ۱۴۸ امتیاز جایگاه دوم را به دست آورد و عقاب نهاجا با ۱۲۴ امتیاز رده سوم جدول را از آن خود کرد.

بر این اساس تیم ملوان نداجا با ۱۶۴ امتیاز صدر نشین، پارس جنوبی با ۱۴۱ امتیاز در رده دوم ایستاد و میداف بوشهر با ۱۲۸ امتیاز جایگاه سوم جدول رده بندی را به خود اختصاص داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • اهدای بیش از ۵ هزار اصله نهال حرا به محیط زیست استان بوشهر
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • درخشش قایقران بوشهری در مرحله دوم لیگ آب‌های آرام
  • واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • تکمیل مجتمع فرشته جنوبی تبریز تا پایان امسال
  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • آغاز تعمیرات اساسی سکوهای تولید گاز پارس جنوبی