Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، حسن علی کمیل، نخستین نمایشگاه و رویداد هم‌افزایی برای مدیریت ایران در ۱۴۰۱ روز یکشنبه هفته جاری در مصلای تهران گشایش یافت تا نمود عینی تحقق شعار دولت در مردمی سازی و کمک برای رفع دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی این کشور باشد.

این نمایشگاه در حقیقت حلقه وصلی میان مدیران کشور جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌ها، موسسات و گروه‌هایی بود که دارای الگو، ایده و محصولی برای حل چالش‌های اساسی ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویداد یکی از بزرگترین نمایشگاه‌ها در سطح ایران است که از میان ۵ هزار شرکت تنها ۸۰۰ شرکت و گروه‌های مردمی بعد از سپری کردن سه دوره داوری  برای ارایه فعالیت‌ها و پیشنهادات‌شان حضور یافته است که در این میان تعداد زیادی از غرفه‌های افغانستانی نیز حضور فعال دارند.

حضور بیشتر از ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در کشور ایران خود هماهنگی و تلاشی جدی نیاز دارد تا از این نمایشگاه برای رساندن چالش فراروی مهاجرین در این کشور استفاده شده و مشکلات و دغدغه‌های جدی آنها با در میان گذاشتن با مسئولین کشوری جمهوری اسلامی ایران به شکل بنیادی حل شود.

 

پامیرا: پل ارتباطی قوی با مسئولین ایجاد کردیم

گروه دختران افغانستانی شهرستان اراک با پیمودن مایل‌ها فاصله و اما به نمایندگی از دختران افغانستانی مهاجر در ایران در این نمایشگاه شرکت کرده تا پل ارتباطی قوی برای حل چالش فراروری دختران افغانستانی در این کشور باشد.

در طبقه دوم این نمایشگاه در بخش غرفه‌های بخش اجتماعی تنها غرفه مزین با پرچم افغانستان و تصاویر متعلق به دختران و پسران این کشور و تزیین این غرفه با وسایل فرهنگی اصیل افغانستان توجه ما را بخود جلب کرد.

معصومه سادات بخشی مدیر مسئول گروه پامیرا در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس می‌گوید، که آنان با حضور در این نمایشگاه نهایت تلاش کرده است، تا عمده‌ ترین مشکلات مهاجرین افغانستانی بخصوص دختران را با مسئولین کشوری ایران شریک سازد.

وی می‌گوید سال‌هاست این گروه در بخش‌های فرهنگی، آموزشی و کارهای خیریه برای مهاجرین فعالیت دارد و اینگونه با مشکلات زیادی آنها در این کشور آشناست.

بخشی افزود: «استقبال مسئولین کشوری و استانی از غرفه‌های بخش افغانستان بسیار خوب بود و ما نیز با استفاده از این فرصت توانستیم پل ارتباطی قوی برای حل مشکلات مهاجرین با مسئولین ایجاد کنیم».

وی با بیان نخستین تجربه حضورشان در رویداد ملی ایران افزود، که فکر نمیکرد روزی بتواند با مسئولین کشوری ایران  رو در رو برای رساندن صدای میلیون‌ها مهاجر افغانستانی گفت‌وگو کند.

 مدیر مسئول گروه پامیرا گفت که این نمایشگاه باعث شد تا مشکلات اساسی مهاجرین افغانستان بخصوص ثبت نام مدارس دانش‌آموزان، ناهماهنگی اداری برای مسدود ماندن کارت‌های بانکی اتباع در این کشور و همکاری با گروه‌ها و شرکت‌ها برای دوام فعالیت‌شان با مسئولین بلند پایه حکومتی ایران  مطرح و از آنها وعده رسیدگی جدی بگیرد.

وی افزود، که با گروه‌های ایرانی زیادی برای انعقاد قرارداد‌های همکاری در حوزه فرهنگی و بخش خیریه دیدار نموده و این تلاش‌ها تا امضای این قرارداد‌ها ادامه خواهد داشت.

 

عدم هماهنگی ادارات مشکل اصلی مهاجرین افغانستانی در ایران

آخرین قسمت این نمایشگاه به بخش بین‌الملل اختصاص داده شده که با رفتن در این قسمت با غرفه‌های از کشورهای مختلف که پرچم‌های آنها تزیین شده است روبرو می‌شویم. اکثر کشورها بخصوص همسایه‌های ایران که تعداد بیشتری از اتباع را در ایران دارد آمده است تا صدای برای رساندن مشکلات و اراٍئه راه حل آن برای هموطنان شان باشد.

افغانستان دراین بخش نیز بیشترین غرفه نسبت به کشورهای دیگر دارد که نشان از موجودیت تعداد گروه‌های فعال مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران است.

 توفیق زمانشاهی مدیر مسئول ستاد جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران می‌گوید با برگزاری این نمایشگاه فرصتی خوبی پیش آمد تا بتوانیم مشکلات اساسی اتباع افغانستانی را برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران بازگو کنیم.

وی گفت: حضور چندین مرتبه‌ای افراد بلند پایه ایرانی در غرفه‌های ایرانی نشان از جدیت عمل آنها در حل بنیادی چالش‌های مهاجرین درایران است که مانیز با استفاده از فرصت موانع فراروی فعالیت‌های تجارنی اتباع افغانستانی، مشکل اقامت و تحصیل دانشجویان در این کشور را با آنها شریک کردیم.

زمانشاهی اساسی‌ترین مشکل اتباع افغانستانی در ایران را عدم هماهنگی میان ادارات دولتی در امور مهاجرین دانست و افزود: « عدم هماهنگی میان ادارات در امور مهاجرین مشکل اصلی مهاجرین افغانستانی در ایران است، زمانی که فردی برای انجام کارش به اداره مربوطه مراجعه می‌کند می‌گوید همچون اقدامی بصورت قانونی ممکن نیست، در صورتی که اکثر این موارد به شکل قانونی از سویی مجلس و یا به دستور رئیس جمهور تایید و اعلام شده است و ما نیز این مشکل را با مسئولین پایه دولتی در میان گذاشتیم تا بر رفع این مشکل اقدام جدی کنند».

وی افزود: ما با دو هدف مشخص یکی شریک ساختن مسئله مهاجرین و دیگر آشنایی با شرکت‌ها و ستادهای ایرانی و درنهایت بستن قرارداد برای انجام فعالیت‌های قوی و گسترده تر هستیم، که تا کنون با ده‌ها شرکت و ستاد مردمی ایرانی و کشورهای دیگر گفت‌وگو داشتیم و حتی نشست‌های بعدی برای انعقاد قرار داد بعد از ختم این نمایشگاه نیز هماهنگ شده است.

 

درهای باز مدارس به روی دختران افغان در ایران 

در میان غرفه‌های ملیت‌های مختلف نگاهم به پرچم سه رنگی افغانستان دوخته شد که در قسمت وسطی یک میز با چهار صندلی و دسته‌های گل تزیین شده است و جوانان سرگرم گفت‌وشنود نظرات همدیگر است.

دیوار‌های این غرفه با تصاویر از دختران افغان با پوشش‌ وفرهنگ‌های اصیل متعلق به ملیت‌های افغانستان و چندین بنر‌ نیز با تصاویر دختران و پسرانی که احتمالا در کلاس درسی شان نشسته وبا ذوق به آینده لبخند می‌زند، ناخواسته ذهن را به درهای بسته مدارس بر روی دخترانی برد که با ماه‌ها با مسدود ماندن مدارس  آینده خود را فراموش کرده و با نا امیدی تمام زانوی غم بغل گرفته است.

با محمدعلی فهیمی یک از اعضای غرفه‌های افغانستانی در این نمایشگاه گفت‌وگو کردم که او با خیره شدن به این تصاویر و با بغض گفت، از جمهوری اسلامی ایران بابت باز نگهداشتن مدارس بر روی دختران افغان که سالهاست از وطن شان دور است قدردانی می‌کنیم و وی افزود: « مشکلاتی زیادی در ده‌های قبل در این بخش وجود داشت و حتی بعد از طرح پذیرش برای آموزش اتباع شاهد برخورد‌های سلیقه‌ی در پذیرش دانش‌آموزان بودیم و اما این مشکل بصورت بنیادی حل شد تا همه اتباع افغانستانی با قوت قلب و امید برای آینده روشن تلاش کنند».

فهیمی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای هزاران دانش‌آموز دختر و پسر زمینه تحصیل را فراهم کرده و آنان بدون هیچ محدودیتی در مدارس تحصیل می‌کنند و اما دختران در افغانستان حدود یک سال است که از مدارس شان دور است و با دوام این محدودیت از آینده شان بشدت نا امید شده است.

 

فرصتی برای شریک کردن تجربیات و همکاری‌های بین‌المللی

هاشم احمدی عضو ستاد مردمی خادمین متعلق به غرفه‌های افغانستانی گفت،  در اکثر غرفه‌های بخش بین‌الملل این نمایشگاه  در مدت این سه روز بحث‌های گروهی میان کشورهای مختلف شکل گرفته بود و این روند تا ختم این نمایشگاه ادامه خواهد داشت.

وی برگزاری این نمایشگاه را بهترین فرصت برای شریک ساختن برای تجربیات  و آغاز همکاری‌های بین‌المللی خواند و افزود: « در میان کشور ها هر کدام نقاط قوتی دارد که باید از آن استفاده کرد و ما نیز با اکثر آنها نشست‌های داشتیم تا از ظرفیت‌های آنها برای تقویت فعالیت‌های خود در آینده استفاده کنیم».

احمدی گفت، که این رویداد، بسیار اثربخش، مهم و تاثیرگذار درچگونگی فعالیت ما خواهد بود،  زیرا اصناف و گروه‌های مختلف در این نمایشگاه حضور دارند که هرکدام دارای دستاوردهای بزرگی  در راستای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حقوقی برای کمک‌ به هموطنان شان در این کشور بوده است. 

وی افزود: « افتخار می‌کنیم که درکنار دیگر کشورها در زمینه‌های فرهنگی، آموزش، سلامت، مسایل حقوقی برای هموطنان مان کار میکنیم و امروز با استفاده از این نمایشگاه ما مشکلات عمده فراروی مهاجرین افغانستانی را با مسئولین جمهوری اسلامی در جریان گذاشتیم تا به گونه بنیادی حل شود.».

این عضو ستاد خادمین افزود، که استعدادهای پراکنده زیادی مهاجرین در این  کشور وجود دارد که این گونه رویدادها می‌تواند تلنگری باشد برای اینکه به این منابع عظیم و توانمندی‌های دیده نشده توجه و از آنها به گونه یک فرصت استفاده شود.

نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران از ۱ الی ۴ مرداد در مصلی تهران برگزار شد و هدف از برگزاری آن بستن قرارداد‌ها میان شرکت‌ها، درخواست نیاز سازمان‌های مختلف دولت و ارائه خدمات و محصولات از طرف شرکت و از همه مهمتر بیان مسئله‌های مهم کشوری و ارائه راه حل برای آنها بود.

همچنین مسئولیت برگزاری این نمایشگاه گفته است، این رویداد دائمی است و پس از آن به صورت موضوعی و به صورت استانی ادامه خواهد داشت تا به هدف وصل شدن مدیران کشور با شرکت‌ها، موسسات و گروه‌هایی مردمی و حل چالش‌های اصلی کشوری تحقق یاید.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس

کلیدواژه: نمایشگاه هم افزایی برای مدیریت ایران حضور غرفه های افغانستان جمهوری اسلامی ایران مهاجرین افغانستانی مهاجرین افغانستان اتباع افغانستانی مسئولین کشوری فعالیت ها گفت وگو شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۹۹۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد

  روابط‌عمومی استانداری، محمد علی نیک بخت ضمن بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در تهران که برای روز چهارم در نمایشگاه بین المللی تهران برپا است، از غرفه استانداری سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

نیکبخت با حضور در غرفه استان سیستان و بلوچستان مستقر در سالن ۴۱ این نمایشگاه، از توانمندی های این استان بازدید کرد و  در جریان اطلاعات مریوط به محصولات ارائه شده قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۴» بزرگترین و مهم‌ترین رویداد تجاری است در جهت ارتباط با بازارهای بین‌المللی از تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار نموده و این رویداد تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

   

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰۰ مذاکره هیئت‌های تجاری داخلی و خارجی در غرفه فارس
  • وزیر جهاد کشاورزی از غرفه سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو بازدید کرد
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری
  • رونمایی از سامانه ساربانیار در غرفه استان یزد نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان اردبیل در نمایشگاه اکسپو
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه «اکسپو۲۰۲۴»
  • بازدید وزیر کشور از غرفه استان تهران در نمایشگاه«ایران اکسپو۲۰۲۴»
  • حضور وزیر کشور در غرفه کرمانشاه در نمایشگاه ایران اکسپو
  • قرارداد رهن و اجاره برای افغانستانی‌ها در این استان سفت و سخت می‌شود