Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست مشورتی میان ائمه جماعات، مسئولین تکایا و مساجد ولایات شمال افغانستان پیرامون برگزاری شکوهمند دهه محرم و عاشورای حسینی در شهر مزار شریف با هدف تامین بهتر امنیت این دهه برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست، خبرگزاری صدای افغان(آوا) با اعلام این مطلب افزود: این نشست امروز چهارشنبه ۵ اسد با حضور صدها تن از علما، فرهنگیان، مسئولین امنیتی مساجد و تکایای‌ ولایات بلخ، سمنگان، سرپل، جوزجان، فاریاب، بغلان، بدخشان و قندوز از سوی دفتر نمایندگی آیت الله العظمی سید علی سیستانی در مسجد جامع سلطانیه بلخ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه این گزارش، کارشناسان امور دینی اظهار داشتند که امنیت در ایام محرم و عاشورا از سوی مسئولین و برگزارکنندگان با دقت و هوشیاری کامل تامین و از مسئولین امنیتی حکومت نیز همکاری شود.
 
مسئولین و برگزارکنندگان این نشست نیز از علمای دینی خواستند تا امسال بدون هیچ ترس و نگرانی برنامه های محرم و عاشورا را در ولایات خود اجرا و از فرصت محرم برای ترویج دین استفاده کنند.
 
برگزاری هرچه با شکوه تر و تامین بهتر امنیت دهه محرم و عاشورای حسینی در شمال، هدف اصلی این نشست بود.
 
در این نشست علمای دینی به نمایندگی از هر ولایت طی سخنانی تجارب، برنامه ها و توصیه های خود را برای برگزاری بهتر برنامه های محرم و عاشورا به اشتراک گذاشتند.
 
سخنرانان این نشست با اشاره به اهمیت عاشورا در ترویج برنامه های دینی، فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده و تاکید داشتند که در ایام محرم ضمن معرفی انگیزه و فلسفه نهضت عاشورا، علیه بی دینی، تبعیض، بدبینی، تفرقه و مشکلات موجود جامعه روشنگری شود.
 
علمای دینی در شمال، همچنین بر فرهنگ سازی، زنده کردن عدالت اجتماعی و روابط حسنه میان مردم و دولت در ایام محرم و عاشورا نیز صحبت کردند.
 در پایان این برنامه، منشوری چهار ماده ای از سوی دفتر حجت الاسلام مصباح نماینده دفتر آیت الله سیستانی در بلخ در میان شرکت کنندگان توزیع گردید که در آن از علما، مسئولین امنیتی، عموم عزاداران و رسانه ها خواسته شده تا در برگزاری محرم پیش رو تمامی تلاش شان را انجام دهند.
 
در این منشور آمده است که علمای دینی انگیزه و اهداف قیام امام حسین(ع)، درس ها و عبرت های قیام عاشورا را بیان کنند. همچنین سخنرانی های ارائه شده باید بر مبنای احادیث با سند معتبر باشند. جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در نهضت عاشورا تبیین و مسایل اخلاق فردی و اجتماعی و بایسته های دوری از منکرات به مردم گفته شود.
 
همچنین فضایل اهلبیت(ع)، شهدای کربلا و مسایل مهدویت نیز ارائه گردد. از اشعار و شعارهایی که مطابق اهداف قیام امام حسین(ع) و یاران وی باشد استفاده گردد و اشعاری که مورد سوء استفاده قرار می گیرد، خودداری گردد.
 
در این منشور آمده است که علما احکام شرعی و مسائل روز را نیز در سخنرانی های شان داشته باشند و از سخنرانی های عاری از محتوای علمی و روضه هایی که باعث کسر شان برای حضرات ائمه معصومین و شهدای کربلا است، خودداری گردد.
 
منشور از مسئولین امنیتی مساجد هم خواسته تا با نیروهای امنیتی «امارات اسلامی» هماهنگی کرده و امنیت برنامه های شان را به صورت جدی در نظر بگیرند.
 
هیات امنا و مسئولین مساجد و حسینیه ها در هر مسجد هم یک مسئول امنیتی تعیین کرده و از ظرفیت جوانان و نیروهای فعال محلی شان استفاده کنند.
 
برای هر مسجد و حسینیه یک تیم بازرسی امنیتی لازم است تا تمامی افرادی که وارد مسجد می شوند در فاصله پنج متر دورتر از دوازه مسجد اسکان داده شوند و برای بخش بانوان نیز تلاشی در نظر گرفته شود.
 
تیم امنیتی هر مسجد باید یک تیم بازرسی بدنی را زیر نظر مسئول امنیتی در ساعات جریان مراسم در مسیر مسجد و حسینیه موظف کند تا علاوه بر نظارت؛ مانع ورود افراد مسلح ناشناس به داخل مسجد شود.
 
در چارچوب تیم نظارتی مسجد یک تیم با لباس شخصی منطقه و مناطق اطراف محل مسجد را نظارت و در صورت مشاهده موارد مشکوک ضمن هماهنگی با مسئول امنیتی مسجد، حوزه مربوطه را نیز در جریان بگذارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: افغانستان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: افغانستان مسئولین امنیتی محرم و عاشورا علمای دینی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۰۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 16 پس از آنکه بخشی از سیلاب شکل گرفته بر اثر بارش شدید در افغانستان از مرز دو کشور عبور کرد و وارد ایران شد، حالا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه این اتفاق را در چارچوب اجرای توافق حقابه هیرمند خوانده و از تداومش در توافق با طالبان خبر داده است. اظهارات کنعانی را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • ادعاها درباره اجرای توافق مهم میان ایران و طالبان
  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در پیرانشهر
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • نشست مشترک کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی و مسئولین کمیته ملی المپیک
  • نشست خبری اولین جشنواره بین المللی فیلم دینی رضوان
  • «حجت عباسی» فرمانده پدافند هوایی شرق شد
  • قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان