Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محمد احمد الروسان، عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن امروز(چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که اردن برای از سرگیری روابط با تهران برنامه ریزی می‌کند و بغداد مسئولیت برگزاری گفت وگویی میان ایران و اردن در راستای ایجاد فضای مناسب میان دو کشور را برعهده دارد.

وی تاکید کرد که نهادهای اطلاعاتی ایران و اردن درحال برگزاری گفت‌وگویی‌هایی به واسطه‌گری سازمان اطلاعات عراق در بغداد هستند و هدف از این گفت‌وگو ها بازگشت روابط میان امان و تهران به حالت عادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاستمدار اردنی خاطرنشان کرد که امان به دنبال بازگرداندن سفیرش به تهران است و فشارهای منطقه ای و بین المللی باعث شده است که اردن به دنبال از سرگیری روابط خود با ایران باشد.

وی گفت: منافع مهم تر از دست دادن ها است و ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه است و بازگشت روابط ایران و اردن اقدامی امیدوار کننده است.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اخیرا در مصاحبه ای درخصوص ادعای تشکیل ناتوی منطقه ای علیه ایران گفت: منطقه نیاز به بحران و درگیری های بیشتر ندارد بلکه نیازمند همکاری و هماهنگی است. اردن همواره دعوت به ایجاد پل های همکاری به جای دیوارها و موانع می کند و این کشور به امنیت منطقه اهمیت می دهد زیرا امنیت برادران عرب بخشی از امنیت ما است. ما خواهان تنش در منطقه نیستیم، اردن و تمام کشورهای عربی خواهان روابط خوب با ایران هستند؛ روابطی که بر احترام متقابل، حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی مبتنی باشد.

پادشاه اردن در ادامه گفت: ما بر این باوریم که گفت وگو تنها راه حل اختلافات است اما من همانند همیشه و در مناسبات متعدد تاکید کردم که ایران در برخی کشورهای عربی دخالت می کند و ما امروز در مرزهایمان به طور منظم با حمله هایی از سوی برخی شبه نظامیان مرتبط با ایران مواجه هستیم بنابراین امیدواریم که تغییراتی در رفتار ایران شاهد باشیم و این امر باید در واقعیت محقق شود زیرا منافعی برای تمام کشور های منطقه از جمله ایران و مردم این کشور به همراه دارد.

از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه اخیرا در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر پادشاه اردن مبنی بر اینکه اردن نیز مانند سایر کشورهای عربی از گسترش روابط با ایران استقبال می‌کند ولی درخصوص فعالیت‌های نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه در مرز اردن نگرانی‌هایی داریم، تصریح کرد: ما از نگاه‌های مثبت کشورهای عربی برای گسترش روابط با ایران استقبال می‌کنیم و در همین چهارچوب منتظر اقدامات عملی این کشورها در این زمینه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اردن از جمله کشورهای عربی است که ما با آن رابطه رسمی داریم، افزود: سیاست اصولی ایران این است که روابط خود را با کشورهای عربی و اسلامی گسترش دهد و اردن نیز در زمره این کشورها قرار دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه ایران امنیت کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، گفت: ما اتهامات مبنی بر مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی و منطقه را رد می‌کنیم و تاکید بر این داریم که باید اظهارات سازنده باشد، چرا که اظهارات سازنده ما را به سمت جلو هدایت می‌کند. گفت‌وگوها در مورد اختلاف نظرها از پشت تریبون‌ها کمک کننده نیست و ما دوستان خود در منطقه و کشورهای منطقه را به انجام گفت‌وگوهای دو جانبه و چند جانبه در خصوص موضوعات احتمالی اختلافی و همچنین دیگر مسائل منطقه دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ایران در تامین امنیت منطقه از جمله امنیت اردن نقش مهمی ایفا کرده است افزود: اگر نقش ایران در مقابله با تروریسم افراطی در سوریه و مبارزه با تروریسم سیاه در سوریه و عراق نبود که اردن نیز با هر دوی این کشورها همسایه است امنیت اردن و منطقه از این موضوع متاثر می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: نقش ایران در تامین امنیت منطقه سازنده و ثبات آفرین بوده و ایران به این نقش خود ادامه می‌دهد و همچنین از نقش سازنده کشورها برای رفع سوء تفاهم‌ها و برداشتن گام‌هایی به سمت جلو برای گسترش روابط استقبال می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ملک عبدالله دوم پادشاه اردن روابط ایران و امان کشورهای عربی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت