Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس زاده مدیر کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اپتومتریست‌ها مراقبین اولیه و اصلی سلامت چشم در دنیا و ایران هستند و فقط بحث بینایی‌سنجی نیست و غربالگری و مراقبت اولیه چشم نیز کار اپتومتریست‌هاست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد رئیس زاده، مدیر کل سازمان نظام پزشکی کشور در افتتاحیه بیست و چهارمین کنگره سراسری انجمن علمی اپتومتری ایران که امروز چهارشنبه ۵ مرداد در سالن همایش‌های رازی تهران درحال برگزاری است گفت: اپتومتریست‌ها مراقبین اولیه و اصلی سلامت چشم در دنیا و ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دید و بینایی انسان و چشمان نافذ انسان بر کسی پوشیده نیست و نقش اپتومتریست‌ها بعنوان مراقبین اولیه سلامت چشم که در تعریف WHO هم همین امده است. هرچند معنای لفظی آن خیلی رسا نیست. چون همه‌ی مفهوم اپتومتری را در خود ندارد و انجمن بهتر است فکری بکند، چون فقط بحث بینایی سنجی نیست و غربالگری و مراقبت اولیه چشم نیز کار اپتومتریست هاست.

وی گفت: باید بجایی برسیم که جایگاه غربالگری چشم چه در سال‌های اول تولد، مدارس و چه سالانه در تمام افراد جامعه به شکل یک فرهنگ دیده شود و قطعا از خسارات و بیماری‌های پر هزینه‌ای که ما به آن مبتلا هستیم مثل گلوکوم، کاتاراکت جلوگیری خواهد کرد و بحث آمبلیوپی در مدارس ما درحال شیوع است این ضررورت را ایجاد می‌کند که بحث غربالگری و خدمات شما به طور علمی گسترش پیدا کند و تفهیم شود.

رئیس زاده ادامه داد: جایگاه اپتومتری و اهمیت آن و الزام برای مراجعه به اپتومتریست‌ها در قانون باید دیده شود و حجم بزرگی از سلامت و هدر رفت منابع را بعهده دارد که خوشبختانه سازمان به جد پیگیر ان هست.

وی ادامه داد در سازمان نظام پزشکی یکی از اهداف اصلی ما به تحرک واداشتن و پیشرفت علمی همه رشته هاست و هیچ کس حق ندارد به هر دلیلی مانع پیشرفت رشته‌های پزشکی شود. زیرا قابل قبول نیست که از علم روز دنیا عقب بمانیم و هیچ کس مرتفع نخواهد شد از این عقب نگهداشتن‌ها و قطعا پیگیر ارتقا جایگاه علمی رشته‌های توانبخشی بخصوص اپتومتری هستیم.

مدیر کل سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: همه‌ی ما فرزندان این مملکت هستیم و هدف اصلی ما باید سربلندی و پیشرفت این کشور باشد و هدف اصلی مان را در رشته تخصصی که داریم ارائه خدمت به مردم بگذاریم، زیرا تعهد حرفه‌ای یکی از اصول اصلی کار در حوزه سلامت هست و ضروری است در این تلاطم‌های اقتصادی و شرایط دشوار بحث آموزش دادن و عمل کردن به تعهد حرفه‌ای را جز مهمترین اهداف خود قراردهیم زیرا مردم به عنوان اپتومتریست به شما اعتماد کردند و معاینه و سلامت چشمشان را به شما سپردند و در مقابل شما باید سلامتی و مصلحت فرد را در حوزه سلامت برهر مصلحتی ترجیح دهید و این معنای دقیق تعهد حرفه‌ای است.

رییس زاده اظهار داشت: متاسفانه به دلیل اینکه تریبون دست مسئولین است، عادت کردند در دیالوگ‌ها یکطرفه حرف بزنند و فقط انتظاراتشان از جامعه پزشکی را بیان کنند و باید گفت شما چقدر به تکالیفتان عمل کردید، در بند اول سیاست‌های ابلاغی کلی سلامت در سال ۹۳ که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی و توانبخشی براساس اصول اولیه انسانی به مردم است.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت، درمان و آموزش و پژوهش کار‌هایی انجام شده، ولی در حوزه توانبخشی که ستون پنجم این بند هست کاری انجام نشده و لازم است، دولت، نمایندگان محترم مجلس بعنوان ناظر وکمیسیون‌های بهداشت دوره‌های مختلف و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ دهند چرا این سیاست‌های اجرایی، اجرا نشدند؛ و همش قرار نیست در حوزه رشته‌های تخصصی ورود کنند و ما را متهم کنند.

اگر سیاست‌های ابلاغی اجرا میشد قطعا حجم عظیمی از حوزه سلامت حل میشد و با این چالش‌ها درگیر نبودیم؛ و لازم است مسئولین بنشینند و به حرف‌های جامعه پزشکی گوش دهند و یک سوزن به خودشان بزنند که در حوزه اجرایی قوانین و اسناد بالادستی چقدر عمل کردند بعد بیایند وجامعه پزشکی را متهم کنند.

وی درپایان خاطرنشان کرد: دو انتظار اصلی ما از انجمن‌های علمی این است که علاوه بر دادن نظر‌های تخصصی و کمک به سازمان نظام پزشکی در حوزه پیشرفت‌های علمی، رشته خود را به روز نگه دارند و بر لبه مرز‌های دانش دردنیا حرکت کنند؛ و دوم صیانت از شان و اعتبار جامعه پزشکی و رعایت تعهد حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اپتومتریست ها سلامت چشم غربالگری سازمان نظام پزشکی مراقبین اولیه اپتومتریست ها تعهد حرفه ای جامعه پزشکی سلامت چشم اصلی ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۰۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

به گزارش انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در حاشیه برگزاری این کنگره اظهار کرد: کنگره امسال از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود که در این کنگره، ۲۵ محور علمی وجود دارد و ۴۵کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این کنگره و در بخش نمایشگاهی، بیش از ۲۰۰ شرکت تولید کننده و دانش بنیان حضور دارند .

همتی بیان کرد: هرسال کنگره یک رویکرد اصلی دارد ودر سنوات گذشته رویکرد اصلی کنگره کرونا  هوش مصنوعی بوده است، اما امسال نقش ومحوری کنگره، نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت است.

وی ادامه داد: مطالب علمی در کارگاه‌ها براساس نیازسنجی‌ها ارائه می‌شود و پیش بینی می‌شود ۸ هزار نفر از کنگره امسال بازدید کنند و ۳۵۰۰ نفر تاکنون در بخش علمی ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته افزایش مخاطب شاهد هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • حضور بیش از ۲۰۰ شرکت تولیدکننده و دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد
  • پس از عملیات «وعده صادق» نگاه دنیا به ایران تغییر کرد
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • علاقمندی کشور‌های آفریقایی برای بهره‌مندی از توانمندی‌های حوزه سلامت ایران