Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@03:17:47 GMT

نتایج مثبت برنامه‌های تشویقی وزارت نیرو

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۰۸۸۲

نتایج مثبت برنامه‌های تشویقی وزارت نیرو

ماه‌های خرداد و تیر در حالی سپری شد و به مردادماه رسید که علی‌رغم تداوم و شدت گرما، تأمین برق برای بخش خانگی بدون هیچ مشکلی انجام شد و همانند سال گذشته خبری از جدول خاموشی‌های مکرر برق نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، تأمین حداکثری برق در بخش خانگی و نیز سایر بخش‌ها ضمن حفظ پایداری شبکه برق در سال جاری برای بسیاری این سؤال را ایجاد کرده است که اساساً شرایطی پایداری برق کشور را با آنچه که در سال گذشته رخ داد، متفاوت کرد؟

واقعیت این است که برای پاسخ به این سؤال باید مؤلفه‌های متفاوتی را در کنار هم دید و مورد اشاره قرار داد؛ مؤلفه‌هایی که در مجموع تحت عنوان مدیریت بار مصرف برق رقم خورد و نتیجه آن حفظ پایداری شبکه برق ضمن به حداقل رسیدن خسارت‌ها در بخش‌های مختلف مصرف بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در بین این مؤلفه‌ها مواردی مثل تعامل با صنایع و بخش کشاورزی و نیز کاهش ساعات کار ادارات دیده می‌شود، اما از آنجایی که به صورت تقریبی نیمی از مصرف برق کشور در بخش خانگی است، هیچکدام از طرح‌های مشارکتی ذکر شده نمی‌توانست بدون جذب مشارکت حداکثری مشترکان برق خانگی در حفظ پایداری شبکه برق آن هم در اوج گرمای تیرماه سال جاری مؤثر باشد.

این امر از آنجایی است که همه ساله و هم‌زمان با گرم شدن هوا، سیستم‌های سرمایشی به ویژه در بخش خانگی وارد مدار می‌شود و میزان مصرف برق در این بخش به شدت افزایش پیدا می‌کنند.

وزارت نیرو در سال جاری و برخلاف سال‌های گذشته مصمم شد تا برای جذب مشارکت مشترکان بخش خانگی با صنعت برق به جای تنظیم و اعلام جدول‌های خاموشی از شیوه‌های جدیدی مثل پرداخت پاداش کم‌مصرفی و اطلاع‌رسانی در مورد ضرورت‌های کاهش مصرف برق توسط شهروندان استفاده کند.

بر اساس اطلاعاتی که دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر مطرح کرد، در تیرماه سال جاری و در حالی که در بخش‌های صنعت، عمومی و تجاری شاهد افزایش مصرف برق نسبت به سال گذشته بودیم، در بخش خانگی میزان مصرف برق نسبت به سال گذشته ۴.۳ درصد کاهش یافته است که با احتساب رشد متوسط ۵ درصدی مشترکان خانگی در هر سال، در مجموع در این بخش شاهد صرفه‌جویی ۹.۳ درصدی در مصرف برق نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

اگرچه این آمار به خودی خود بیانگر همراهی مشترکان بخش خانگی با صنعت برق برای مدیریت بار مصرف آن هم بدون اعمال خاموشی است، اما از آن‌سو مروری بر چند آمار و اطلاعات دیگر نیز که این نکته مهم را تأیید می‌کند.

از سویی وزارت نیرو برای عموم مشترکان در مناطق مختلف پاداش ۵ برابری به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال قبل و نیز مصرف برق در چارچوب الگوی مصرف را در نظر گرفته بود که اکنون آمارهای رسمی نشان می‌دهد در تیرماه امسال چیزی حدود ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول این پاداش شده‌اند و در واقع از این طرح استقبال کرده‌اند.

مشترکانی که تقریباً ۱۱ میلیون قبض برق خانگی را به خود اختصاص داده‌اند و با مشمول پاداش شدن آن‌ها، صنعت برق بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی در حساب اشتراکی ایشان منظور کرده است که این رقم به طور میانگین برای هر مشترک در مناطق عادی ۲۲ هزار تومان و برای هر مشترک در مناطق گرمسیری ۶۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

همچنین در تیرماه سال گذشته و از جمعیت ۳ میلیون نفری مشترکان تحت پوشش نهادهای حمایتی، قبض برق چیزی حدود ۳۰ درصد مشترکان رایگان شده است؛ اتفاقی که می‌دانیم برای تحقق آن لازم بود این مشترکین میزان مصرف خود را تا نصف الگوی مصرف کاهش دهند تا مشمول قبض برق رایگان شوند و این یعنی حداقل یک میلیون مشترک خانگی از این طریق میزان مصرف خود را تا ۵۰ درصد زیر الگو کاهش دادند.

توضیحات بیشتر دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر نشان می‌دهد که جمع قابل توجهی از دیگر مشترکان برق خانگی نیز که در تیرماه مشمول دریافت پاداش کم‌مصرفی نشدند هم نسبت به دوره مشابه سال قبل به مراتب کمتر برق مصرف کرده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌رود تا پایان شهریورماه درصد بیشتری از مشترکان خانگی «حداقل یک بار» مشمول پاداش کم‌مصرفی شوند.

بدین معنا که مثلاً اگر گروهی از مشترکان در تیر و مرداد مشمول پاداش نشده‌اند، در ماه‌های بعد مشمول پاداش شوند، چرا که مصرف بسیاری از آن‌ها در مرز الگو و همچنین کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل قرار دارد.

مجموعه تحولاتی که معنای دیگر آن همراهی مشترکان بخش خانگی با صنعت برق برای مدیریت هر چه بهتر شبکه در فصل گرم سال است و به خوبی نشان داد در صورت اعمال سیاست‌های تشویقی و نیز فرهنگ‌سازی می‌توان روی مشارکت عموم مردم برای مصرف بهینه برق و حفظ پایداری شبکه حساب باز کرد.

 

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: وزارت نیرو ، قطعی برق ، صرفه جویی در مصرف برق ، مصرف برق بخش خانگی ، پایداری شبکه برق ، برنامه‌های تشویقی وزارت نیرو

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: وزارت نیرو قطعی برق صرفه جویی در مصرف برق مصرف برق بخش خانگی پایداری شبکه برق پایداری شبکه برق حفظ پایداری شبکه بخش خانگی مشمول پاداش وزارت نیرو میزان مصرف سال گذشته سال جاری مصرف برق صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۰۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حیدری معاون حقوقی، مالی و امور مجلس وزیر نیرو، گفت: امروزه آب و برق، تنها عنصر آسایش نیست و برای رشد تولید، پیشرفت روز افزون صنعت و تجارت و فناوری، رشد اشتغال، رشد ۸ درصدی، جلوگیری از تورم و بیکاری، و نیز استفاده از ظرفیت‌های معادن و کشاورزی، کلیدی‌ترین عامل آب و برق است.

معاون حقوقی، مالی و امور مجلس وزیر نیرو با بیان اینکه کسری‌های تأمین برق در سال‌های (۱۳۹۹) و (۱۴۰۰) موجب تعطیلی بسیاری از مشاغل شد، تصریح کرد: برق به دلیل ارتباط مستقیم با اشتغال و سفره مردم، عامل اصلی رضایتمندی مردم بوده و به یک عنصر حیاتی در خصوص، سایش، اشتغال و امنیت تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه کارکنان صنعت آب و برق، حافظان آرامش و آسایش مردم هستند، گفت: علاوه بر این موارد، حیات مردم در بیمارستان‌ها و سایر مراکز خطیر، در گرو صنعت آب و برق کشور است. یکی از مهم‌ترین پست‌های کلیدی در صنعت آب و برق، مدیران و کارکنان حقوقی هستند چون ارتباط مستقیم با خدمت‌رسانی به موقع به مردم دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر بیمارستانی حتی با سال‌ها تأخیر افتتاح شود، مشکلی برای حیات مردم ایجاد نمی‌کند، اما اگر برق فقط سه روز قطع شود، زندگی و امنیت و تغذیه مردم به واسطه فساد مواد غذایی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

این مسؤول همچنین با اشاره به تشکیل شورای حقوقی وزین وزارت نیرو متشکل از تمام حقوقدان‌های کشور از مجلس، دیوان عدالت اداری، دادستانی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و حقوقدان‌های شرکت‌ها مادر تخصصی، تصریح کرد: جلسات این شورا به صورت منظم برگزار و در آن تصمیمات و راهبردهای کلان وزارت نیرو با خرد جمعی اتخاذ می‌شود.

حیدری در عین حال به گستره خدمات وزارت نیرو نیز اشاره و تصریح کرد: از آنجایی که گستره خدمات وزارت نیرو بسیار وسیع است، ارتباطات زیادی با مردم داریم و همین موضوع موجب می‌شود، بعضاً سالانه تا حدود ۶۰ هزار پرونده تشکیل شود.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم اولویت‌بندی خوبی داشته باشیم، منافع مردم و دستگاه از بین می‌رود، اضافه کرد: اگر پرونده‌ای شرایط ویژه دارد یا ارزش مالی پرونده‌ای زیاد است، باید شرکت مادر تخصصی در جریان قرار گیرد چون در پرونده‌های سنگین نیاز به همفکری و ارتباطات بیشتری وجود دارد.

این مسؤول همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای در وزارت نیرو خبر داد که بلافاصله پس از تشکیل پرونده قضائی، در ستاد قابل مشاهده باشد.

معاون حقوقی، مالی و امور مجلس وزارت نیرو با تاکید بر اینکه کارکرد دفاتر حقوقی با اعتبارات شرکت در ارتباط است، اظهار داشت: مدیران حقوقی شرکت‌ها باید با مدیران قضائی، دادگستری، اطلاعاتی و انتظامی استان در ارتباط باشند و آنها را از وضعیت دستگاه آگاه کنند چرا که نباید برای اجرای حکم یک نفر، تمام خدمات یک دستگاه متوقف و حساب‌ها بسته شود.

حیدری در پایان تاکید کرد: رعایت عدالت به معنی رسیدن حق صرفاً به دستگاه نیست و باید مدیر حقوقی، مدیران دستگاه را از واقعیت پرونده‌ها آگاه کنند و اگر کسی شکایتی کرد و شکایتش به حق بود باید احقاق حق شود.

کد خبر 6096364

دیگر خبرها

  • تشکیل سالانه ۶۰ هزار پرونده قضایی در وزارت نیرو
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین
  • معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد؛ زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی
  • وزارت نیرو: امسال خاموشی نداریم
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود
  • نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
  • کارنامه سیاستهای مسکن پس از انقلاب و نتایج آن در یک قاب
  • امید جدید پرسپولیسی‌ها برای صدرنشین: ذوبِ شکست‌ناپذیر!
  • تامین ۲.۵ تا ۳ درصد برق کشور در نیرو‌گاه شهید مفتح
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون