Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقیمی با اشاره به نتایج جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر دنیا، گفت: بر اساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا (۲۰۲۲) توسط نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای» که به تازگی منتشر شده است، دانشگاه تهران با جای گرفتن در میان ۵۰۰ مؤسسۀ برتر جهان، ضمن حفظ برتری خود در بین دانشگاه‌های ایران، در ۲۳ زمینۀ علمی نیز صاحب رتبه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که در ویرایش ۲۰۲۱ نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای»، دانشگاه تهران توانسته بود در ۲۱ زمینۀ علمی در میان مؤسسه‌های برتر جهان قرار گیرد، ولی در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبه‌بندی، علاوه بر زمینه‌های گذشته، در دو زمینۀ تازه نیز برتر شده است.

 رئیس دانشگاه تهران در پیش‌نشست راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران، گفت: رشد جایگاه علمی دانشگاه تهران، رشد فزاینده‌ای برای کل کشور رقم می‌زند. یکی از اهداف راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه، ارتقای مرجعیت علمی دانشگاه تهران در حوزه‌های مختلف علم در سطح بین‌المللی است.

دانشگاه تهران جایگاه خود در علوم زمین را پس گرفت

وی در این باره توضیح داد: دانشگاه تهران که تا کنون در زمینه علمی «داروسازی و علوم دارویی» از زیرمجموعه علوم پزشکی حضور نداشته، اکنون در رتبه‌بندی ۲۰۲۲ برای اولین بار در این حوزه علم به عنوان برتر شناخته شده و البته در جایگاه دوم کشوری پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران جای گرفته است. همچنین دانشگاه تهران که از سال ۲۰۲۰ از جمع دانشگاه‌های برتر ایران در زمینه علوم زمین خارج شده بود، حالا بر اساس رتبه‌بندی ۲۰۲۲ شانگ‌های دوباره به جمع دانشگاه‌های ایرانی شناخته‌شده در این حوزه علم بازگشته است.

دانشگاه تهران در ۱۶ زمینۀ علمی در جایگاه نخست ملی جای گرفت

مقیمی با اعلام اینکه دانشگاه تهران در چهار زمینه علمی شامل اقتصاد، مهندسی محیط زیست، بوم‌شناسی، و مهندسی حمل‌ونقل تنها مؤسسهایرانی است که دارای جایگاه در نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای» است، اظهار کرد: بر اساس ویرایش ۲۰۲۲ نظام رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای»، دانشگاه تهران در ۱۶ زمینۀ علمی شامل بوم‌شناسی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مخابرات، علوم و فناوری ابزار، علوم و مهندسی رایانه، مهندسی شیمی، علوم و مهندسی انرژی، علوم و مهندسی محیط زیست، منابع آبی، علوم و فناوری مواد غذایی، علم و فناوری حمل‌ونقل، مهندسی متالورژی، علوم کشاورزی، علوم دامپزشکی، اقتصاد، و مدیریت موفق به کسب رتبه اول در بین مؤسسه‌های آموزش عالی ایران شده است.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه، پیشرفت‌های حاصل‌شده در آخرین رتبه‌بندی منتشرشده درباره جایگاه دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی علم را کافی ندانست و از برنامه‌ریزی برای شتاب گرفتن رشد علمی دانشگاه تهران و قرار گرفتن در جایگاه مناسب در زمینه‌های مختلف علمی خبر داد.

برنامه‌های دانشگاه تهران برای شتاب گرفتن رشد علمی دانشگاه

وی از راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران، تدقیق بیشتر در مستندسازی فعالیت‌های علمی و ارسال مستندات علمی دانشگاه تهران برای نظام‌های رتبه‌بندی معتبر و تأمین تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز به عنوان محورهای مهم برنامه دانشگاه تهران برای شتاب گرفتن رشد علمی دانشگاه نام برد.

مقیمی درباره اهداف راه‌اندازی باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران گفت: سازوکاری فراهم کنیم تا به صورت مستمر از نظرات و دیدگاه‌های دانشمندان برتر دانشگاه تهران در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، ترویجی و پروژه‌های کاربردی مورد نیاز جامعه استفاده کنیم. ضمن اینکه لازم است فضا و امکانات مناسب به منظور فعالیت علمی برای همه محققین و پژوهشگران دانشگاه فراهم شود، جمعی از اساتید که تولیدات و فعالیت‌های علمی بین‌المللی آن‌ها تأثیر بیشتری در زمینه تعیین جایگاه دانشگاه تهران در رتبه‌بندی‌های معتبر داشته است، شناسایی شده‌اند. این اساتید در باشگاه طلایه‌داران علم گرد هم می‌آیند تا مورد حمایت ویژه قرار گیرند.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه محل استقرار تشکیلات این باشگاه در مؤسسه الکتروشیمی دانشگاه تهران در نظر گرفته شده و گنجعلی استاد تمام دانشکدگان علوم دانشگاه تهران، ریاست این باشگاه را عهده‌دار خواهد شد، افزود: اعضای باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران ثابت نیستند و خود همین می‌تواند یک رقابتی ایجاد کند و هر ساله افرادی جدید وارد این باشگاه شده و جایگزین شوند.

محورهای برنامه حمایتی دانشگاه تهران از اعضای باشگاه طلایه‌داران علم

مقیمی در پایان درباره نوع حمایت‌هایی که از اعضای باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران صورت می‌گیرد، به گرنت ویژه برای تأمین تجهیزات و مواد و لوازم آزمایشگاهی، در نظر گرفتن محقق پسای برای این اساتید به صورت ویژه و افزایش تعداد دانشجویان استعداد درخشان این اساتید در مقاطع کارشناسی‌ارشد و ی اشاره کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه تهران داروسازی راه اندازی باشگاه طلایه داران علم دانشگاه باشگاه طلایه داران علم دانشگاه تهران نظام رتبه بندی موضوعی علمی دانشگاه تهران دانشگاه تهران زمینۀ علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۱۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها

شهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله براساس ضوابط قانونی تعیین و افزایش می‌یابد که بخشنامه آن دوم اردیبهشت به استان‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و بدنبال آن پیش‌ ثبت‌نام‌ها، شهریه‌های مدارس غیردولتی دغدغه بزرگ هرساله اولیاء است، هرچند هنوز شهریه سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ رسما اعلام نشده و فعلا مقرر شده پیش‌ثبت‌نام‌ها بر اساس نرخ شهریه سال گذشته صورت گیرد اما گفته شده کف و سقف میزان «شهریه» براساس عملکرد مدارس و بارگذاری مدارک و اطلاعات در سامانه مدارس و مرکز غیردولتی تعیین می‌شود.

بر اساس بخشنامه ابلاغی؛ «شهریه مصوب مدارس غیردولتی» براساس هزینه‌های قابل پرداخت مطابق با «الگوی تعیین شهریه» بابت ارائه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیر دولتی منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می شود.

«شهریه فعالیت‌های فوق برنامه» نیز بابت ارائه فعالیتهای آموزشی و پرورشی فوق برنامه دارای مجوز از اداره آموزش و پرورش شهرستان /منطقه (ناحیه) با هدف تنوع بخشی به فرصتهای تربیتی، تقویت روحیه علمی، ارتقای آداب و آیین زندگی متعالی و با بهره‌مندی از فناوریهای نوین و مبتنی بر نظام اسلامی، توسط اولیای دانش آموزان پرداخت می‌شود.

هفت الگوی تعیین شهریه

حداقل و حداکثر میزان شهریه بر اساس ۶ شاخص در ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مشخص می‌شود. بر اساس ماده ۱۵ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، هفت الگوی تعیین شهریه با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی و تجهیزات، شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور که از سوی بانک مرکزی اعلام شده، توسط شورای سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود که این الگو پس از تأیید وزیر آموزش و پرورش قابل اجراء است.

بر اساس این شاخص‌ها فرمول گذاری شهریه هر مدرسه انجام و مدارس مدارک خود را برای تعیین میزان شهریه در سامانه بارگذاری می کنند. میزان دقیق افزایش شهریه بعد از فرآیند بارگذاری اعلام می‌شود و در نهایت دانش آموزان و والدین با مراجعه حضوری به مدرسه و یا سامانه مدارس غیردولتی می‌توانند از میزان شهریه سال تحصیلی دانش آموز خود با خبر شوند.

بر این اساس در حال حاضر پیش ثبت‌نام مدارس غیردولتی براساس شهریه سال گذشته انجام می‌شود و افزایش شهریه برای پیش ثبت نام تخلف است.

مزیت رتبه‌بندی مدارس غیردولتی در تعیین شهریه

رئیس سازمان مدارس و مراکزغیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی تکلیف رتبه‌بندی مدارس، شهریه دریافتی، ساعات تدریس معلمان، پوشش بیمه‌ای و نحوه برخورد با مدارسی که شهریه اضافی دریافت می‌کنند مشخص شده گفته است: مدارس غیردولتی بین رتبه‌های یک تا پنج متناسب با امکانات، فضا، تجهیرات، نیروی انسانی و کیفیت بخشی آموزشی و پرورشی دسته‌بندی می‌شوند که خانواده‌ها می‌توانند رتبه‌ها را در سامانه مشاهده کنند. 

به گفته محمودزاده، رتبه‌ هر مدرسه در تعیین شهریه آن مدرسه اثرگذار است. شهریه‌های پایین این مدارس ترمیم، شهریه‌های بالا کنترل و شهریه‌های متوسط متوازن می‌شود، شهریه فوق برنامه نیز در مدارس غیردولتی نه اجباری است نه اختیاری و به تناسب شرایط درباره آن تصمیم گیری می شود.

همچنین مقرر شده سامانه نظارت بر وضعیت مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد و مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان ناظر ، سامانه مذکور را رصد کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • برخی جو سازی‌ها در زمینه اخراج استادان صحت ندارد
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • بسته شدن پرونده مرحله نخست کنکور در گیلان
  • رقابت ۵۲ هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی
  • اصلاح احکام رتبه بندی ۱۰۰ معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲