Web Analytics Made Easy - Statcounter

همانطور که می دانید،  فایل‌های موسیقی دیجیتال به طور فزاینده‌ای محبوب می‌شوند، دیسک‌های فشرده نیز به همین ترتیب منسوخ می‌شوند. با این حال ممکن است هنوز برخی از سی دی‌های موجود را بتوان استفاده کرد، زیرا ورق طلا در آن‌ها می‌تواند، برای تولید حسگر‌های زیستی پوشیدنی استفاده شود.

اگرچه سی دی‌ها عمدتا از پلی کربنات ساخته شده اند، اما حاوی لایه نازکی از فویل بازتابنده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فویل در اکثر سی دی‌ها آلومینیومی است، اگرچه از طلا برای عملکرد بهتر در دیسک‌های فشرده طلایی استفاده می‌شود.معمولاً وقتی سی دی‌های طلا دور ریخته می‌شوند، آن ورق طلا همراه با بقیه دیسک به محل دفن زباله می‌رود.

از آنجایی که لایه‌های نازک طلا در حسگر‌های زیستی انعطاف‌پذیر چسبیده به پوست نیز استفاده می‌شود، دانشمندان دانشگاه بینگهامتون نیویورک به این فکر کردند که آیا می‌توانند از طلای سی دی‌ها برای این منظور استفاده کرد.

آهیون کوه آن‌ها تکنیکی را توسعه دادند که در آن سی دی‌های طلا در ابتدا به مدت ۹۰ ثانیه در استون خیس می‌شدند، این کار باعث شکسته شدن پلی کربنات، سست شدن پیوند بین آن و فویل می‌شد.

سپس، یک ورقه از نوار چسب پلی‌آمید بر روی فویل اعمال شد، پس از آن، هم آن و هم طلا از پلی کربنات زیرین جدا شدند.با استفاده از یک ماشین برش پارچه کریکات (که معمولاً توسط صنایع دستی استفاده می‌شود) ورق طلا و بستر نوار آن در مدار‌های انعطاف‌پذیری بریده شدند که می‌توان آن را به طور مکرر روی پوست فرد اعمال کرد و از آن جدا کرد.

این حسگر‌های زیستی همراه با سایر وسایل الکترونیکی می‌توانند برای نظارت بر فعالیت الکتریکی در قلب و ماهیچه‌های کاربر استفاده شوند، بعلاوه آن‌ها قادر به اندازه‌گیری سطوح لاکتوز، گلوکز، pH و اکسیژن هستند. هم چنین، تمام داده‌ها را می‌توان از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند منتقل کرد.

طبق گزارش ها، کل فرآیند بازیاف و ساخت تنها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، به تجهیزات گران قیمت نیاز ندارد و تقریباً ۱.۵۰ دلار آمریکا برای هر سنسور هزینه دارد.در حالی که استون در این فرآیند استفاده می‌شود، هیچ ماده شیمیایی سمی در جریان زباله آزاد نمی‌شود.

براون گفت: ما از سی دی‌های طلایی استفاده کردیم و می‌خواهیم سی دی‌های مبتنی بر نقره را بررسی کنیم که به اعتقاد من رایج‌تر هستند.ما همچنین می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا می‌توانیم از حکاکی لیزری به جای استفاده از برش پارچه‌ای برای بهبود سرعت چرخش بیشتر استفاده کنیم یا خیر.

این تحقیق در مقاله‌ای اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه بینگهامتون

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سی دی حسگر زیستی استفاده می شود سی دی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۱۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • محله گردی به مقصد محله قدیمی صیقلان رشت
  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • (ویدئو) آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی قدیمی؛ ۱۷ روز دیگر
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی