Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، چند روزی است که انتشار فیلمی از لاشه چند سگ در گندک شهرستان دماوند در فضای مجازی خبر ساز شده است. پیش از این یکی از شهروندان با انتشار فیلم پرسه زدن تعدادی سگ در خیابان‌های دماوند ابراز نگرانی و ناراحتی کرده بود.

در سال ۹۸ سایت ساماندهی و عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ مترمربع توسط شرکت مدیریت پسماند شهرداری‌های شهرستان‌های دماوند و پردیس راه‌اندازی شده که به گفته مسئولان از ابتدای شروع به کار این مرکز تا امسال حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ قلاده سگ بلاصاحب، عقیم سازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از افرادی که در مرکز نگهداری سگ‌های گندک حدود دو سال است فعالیت دارد بیان کرد: باتوجه به اینکه سایت بازیافت زباله در گندک قرار دارد سگ های ولگرد زیادی در این منطقه وجود دارد و بعضی از مراکز زنده‌گیر بعد از زنده گیری سگ‌ها، آنها را در این مکان رها می‌کنند که خود دلیل زیاد شدن سگ ها در منطقه گندک است.

وی گفت: تعداد کمی سگ در مرکز نگه داری می‌شود و همه سگ های مرکز عقیم سازی شده اند، ما با توجه به علاقه ای که داشتیم سگ های بیرون مرکز را زنده گیری و سپس عقیم سازی و مجدد در منطقه کندگ رها کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۰ جایگاه آب و غذا در گندک ساخته ایم گفت: روزانه برای آب رسانی به این سگ ها از ماشین‌های حمل آب استفاده می‌کنیم و همین امر باعث شده است در نزدیکی این مکان ها سگ ها تجمع بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: متاسفانه ۳ مرداد متوجه شدیم تعدادی از سگ‌هایی که عقیم و در خارج از مرکز رها سازی شده بودند را کشته اند.

در ادامه با بیان اینکه برخی مسئولان دلیل کشته شدن سگ ها را بیماری اعلام می‌کنند گفت: طی این سالها هر سگی اگر بیماری داشته است خودمان در مرکز آن را مداوا یا اگر غیر قابل مداوا بوده برای جلوگیری از گسترش بیماری آن را کشته‌ایم.

وی گفت: از گلایه مردم در خصوص سگ‌های ولگرد اطلاع داریم ولی آن سگ‌ها عقیم نیستند و از مسئولان تقاضا داریم که سگ‌ها را زنده گیری و سپس عقیم کنند. الان اکثر سگ هایی که در گندک هستند وارد شهر نمی شوند چرا که آب و غذای آنها در اینجا تامین می شود و احساس امنیت کافی دارند.

سگ‌های بیمار با اخذ مجوزهای لازم کشته شدند

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند امروز در جمع خبرنگاران گفت: تعداد سگ‌های کشته شده کمتر از ۵۰ قلاده است؛ کل سگ‌های آن منطقه به ۱۷۰۰ قلاده نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است.

این مقام مسئول با تاکید براینکه سگ‌های پناهگاه گندگ سالم هستند و هر خبرنگاری می‌تواند از آن بازدید کند، تصریح کرد: سگ‌های کشته شده متعلق به مرکز دفن پسماند در حوالی پناهگاه گندک بودند که دارای بیماری بودند و دامپزشکی، شبکه بهداشت، محیط زیست و تمام دستگاه‌های متولی آن را تایید و به ستاد کنترل جمعیت سگ ولگرد شهرستان ارسال کردند.

وی تاکید کرد: مردم و شهروندان هر روز به علت مزاحمت سگ‌های ولگرد به ادارات بهداشت، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و مسئولان شهرستان‌ها اعتراض شدید و گلایه می‌کنند.

سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند تنها راه معدوم کردن سگ‌ها را اجرای دستورالعمل مصوب سال ۸۷ دانست و افزود: وقتی حامیان سگ‌ها در برابر اجرای این دستورالعمل مقاومت می‌کنند باعث افزایش تعداد سگ های بیمار و پراکنده شدن آن‌ها در سطح شهر می‌شوند که در نهایت باعث سلب آسایش و امنیت مردم شده و این موضوع را تبدیل به یک معضل می‌کند.

ثبت ۱۲۰۰ مورد سگ گزیدگی طی یک سال در دماوند

سه روز پیش یعنی دوم مرداد ماه ۱۴۰۱ مهدی رضایی مهر معاون فرماندار گفته بود: در راستای ساماندهی سگ‌ها، با همکاری دستگاه‌های متولی، طرح عملیاتی ۱۰ روزه در دست اجرا است که با هدف ایجاد آرامش و آسایش شهروندان بصورت یکپارچه در تمامی پنج شهر شهرستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از این سگ ها بیمار و حتی برخی از آنان از نژاد گرگاس بوده که از لقاح سگ و گرگ ایجاد شده اند، گفت: طبق اعلام رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان در سال گذشته بیش از یکهزار و ۲۰۰ مورد سگ گزیدگی ثبت شده که بیش از چهار میلیارد تومان فقط برای واکسن این افراد بجز خدمات درمانی مانند پانسمان، شستشو و… هزینه شده و حتی برای زنده گیری و سایر اقدامات توسط شهرداری ها و دهیاری ها برای هر قلاده سگ بیش از ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

معاون فرماندار افزود: طرح عملیاتی جمع آوری و ساماندهی سگ های بلاصاحب شهرستان طی جلسات متعدد و با همفکری و کار کارشناسی تیم‌های دامپزشکی و بهداشت و درمان و بصورت کاملا اصولی انجام می شود.

همچنین علیرضا رضا هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند دوم مرداد ماه امسال گفت بود: یکی از موضوعات مهم و مورد بحث، علاوه بر عقیم سازی سگ های بلاصاحب، عدم رهاسازی آنها در شهر و نگهداری در مکانی خارج از محدوده شهری بود که با توجه به اینکه مدت ها است منطقه "گندک" برای این امر در نظر گرفته شده، مقرر شد هر شهری که اقدام به جمع آوری سگ های ولگرد می‌کند، پلاک کوبی کرده و پس از آن به منطقه گندک منتقل کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پس از پلاک کوبی توسط شهرداری و مشخص شدن اینکه از چه شهری به منطقه گندک منتقل شده، به شرکت مربوطه در منطقه گندک تحویل داده شود و پس از عقیم سازی، یک پلاک دیگر نیز زده شود و پس از آن بدون رهاسازی در داخل سایت گندک نگهداری شود.

کد خبر 693717 برچسب‌ها شهرستان دماوند خبر مهم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شهرستان دماوند خبر مهم شهرستان دماوند سگ های ولگرد منطقه گندک عقیم سازی محیط زیست زنده گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۱۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • حمله خرس به دامدار ایلامی در پی ورود به زیستگاه
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج