Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری عصر چهارشنبه در همایش ملی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان ها در مشهد با تاکید براینکه قانون باید فصل الخطاب همه بخش ها باشد، گفت :قانون سلیقه ای نیست و نظم اجتماعی و حقوق جامعه باید رعایت شود.

وی افزود:آگاهی مردم از قانون بسیار مهم است، شهرداریها از نهادهای عمومی هستند که صدها مراجعه کننده دارند و خیلی فرایندها باعث پیچیده شدن کار می شود، لذا می توان فرایندها را اصلاح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس دیوان عدالت اداری ادامه داد: یکی از مشکلات موجود بحث کمیسیون ماده ١٠٠ است، امروز بیش از ٢۵٠ هزار پرونده رأی قلع غیرقابل اجرا در این کمیسیون در سراسر کشور صادر شده و خیلی از آرای صادره یا امکان اجرا را ندارند و یا مداخلات برخی دستگاه ها جلوی اجرای احکام را می گیرد.

وی افزود: برای رفع این مشکل بیش از دو سال است طرحی با کمک نمایندگان مجلس ادوار گذشته ارائه شده ولی در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد، اگر این طرح مشکل دارد طرح مناسب را جایگزین کنید .

حجت الاسلام مظفری اضافه کرد: شهرداری‌ها نیز به دلیل کسب درآمد از محل تخلفات ساختمانی علاقه ای به اصلاح قانون ندارند.

وی گفت: همچنین طرحهای تفصیلی مصوب می شود که قدرت اجرایی ندارد، این امر باعث تشکیل پرونده می شود.

رییس دیوان عدالت اداری گفت: نزدیک ٣ هزار پرونده سال گذشته در حوزه تملک به دیوان عدالت اداری وارد شده و املاک اشخاص بیش از پنج سال است در چالش تملک شهرداری گرفتار شده است.

وی اضافه کرد: هیات تطبیق فرمانداری‌ها نیز به رسالت اصلی خود نتوانسته اند عمل کنند، سال گذشته از ۵٠٨ مصوبه ابطالی در دیوان محاسبات، ٢٣۵ مصوبه مربوط به شوراهای شهر بوده است.

رییس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: از نظرات حقوقی مجموعه شوراها و مدیریت شهری برای رفع چالش‌ها در این حوزه استقبال می کنیم.

وی افزود: نباید توقع داشت فراتر از قانون اقداماتی انجام شود ، همه اقدامات باید در چارچوب قانون باشد، البته قانون بر اساس مصلحت جامعه قابلیت تغییر دارد.

مظفری اضافه کرد: شوراهای اسلامی این ظرفیت را دارند که نیازمندیهای جامعه را شناسایی و برای اصلاح فرایندها با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارتباط باشند.

وی بیان کرد: در مجلس انقلابی این ظرفیت فراهم است و نمایندگان مجلس در دستگاه های اجرایی حضور می یابند و برای توسعه اختیارات مدیران مطالبه گر هستند.

وجود ٣۵ هزار رأی قلع بنای غیرقابل اجرا در مشهد

شهردار مشهد نیز در این همایش اظهار کرد: مشهد با قدمت کمتر از هزار و ٣٠٠ سال شهر جوانی در کشور است.

سید عبدالله ارجائی خاطرنشان کرد: شهر مشهد دلیل پیدایش مشهد مضجع شریف رضوی است، از اینرو در مشهد تمام مختصات شهر باید بر اساس فلسفه ذاتی شهر و مضجع شریف رضوی داشته باشد.

ارجائی با بیان اینکه هر شهر و منطقه ای باید بر اساس ویژگیهای محلی اداره شود، افزود: اختیارات شوراها و شهرداری ها باید با مدیریت شهرها بر اساس مقتضیات محلی مطابقت داشته باشد ولی متاسفانه این اختیارات کاهش یافته است.

شهردار مشهد گفت: در کشور شاهد اختیارات نظام شورایی مواجه هستیم و باید شوراها از حقوق قانونی خود دفاع کنند.

ارجائی افزود: هیات های تطبیق مصوبات شوراهای شهر در فرمانداری‌ها جایگاه خود را جایگاه تقنین می دانند و وارد محتوای مصوبات می شوند که این اقدام خوشایند نیست و جلوی این اتحادیه انحراف بزرگ باید گرفته شود.

شهردار مشهد گفت: طرح های تفصیلی و توسعه شهری نیز مطابق با نیازهای مردم نیست و این باعث شده ٧٠ درصد پروانه های ساختمانی در مشهد به کمیسیون ماده ١٠٠ ارجاع داده  شود.

ارجائی اضافه کرد: در مشهد ٣۵ هزار رأی قلع بنا وجود دارد که قابلیت اجرا ندارد و پایانکار و سند برای آن بنا صادر نمی شود و معاملات غیرقانونی شکل می گیرد.

وی تاکید کرد: طرح های توسعه شهری باید به روز و براساس نیازهای ساکنان شهر باشد.

نخستین همایش ملی روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان ها در مشهد روزهای پنجم و ششم مرداد ماه در مشهد در حال برگزاری است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی دیوان عدالت اداری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی دیوان عدالت اداری مجلس شورای اسلامی دیوان عدالت اداری دیوان عدالت اداری شهرداری ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۱۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود

ایسنا/لرستان شهردار تیتکان با بیان اینکه ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود گفت: شهرداری در شهرهای کوچک درآمد پایداری ندارند و این یکی از موضوعاتی است که دست ما را برای انجام کارها بسته است.

زینب آذرخوش امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای شهرداران و شوراهای اسلامی که در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرهای کوچک دارای زیرساخت‌های گردشگری هستند و ضرورت دارد برای ارتقای آن تسهیلات مناسبی را به شهرداری‌های کوچک تخصیص داده شود.

شهردار تیتکان بیان کرد: گردشگری صنعتی پول‌ساز است و رونق گرفتن آن در شهرهای کوچک منجر به ارزآوری در این شهرها خواهد شد.

شهردار تیتکان عنوان کرد: ضرورت دارد تسهیلات به شهرهای کوچک داده شود تا موضوع گردشگری و بوم‌گردی در آن‌ها پایدار بماند.

وی افزود: سهمیه قیر شهرداری تیتکان اینقدر کم بود که از گرفتن آن صرف‌نظر کردیم چرا که هزینه حمل و نقل آن به صرفه نبوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • ارزش افزوده در شهرهای کوچک ناچیز است و باید این قانون اصلاح شود
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت
  • تخریب جایگاه‌های غیرمجاز و غیر بهداشتی عرضه و کشتار دام در گلسار
  • هاشمی: با اصلاح قانون جدید ورزشکاران بیشتری شامل معافیت و قانون استخدامی می شوند/ تخصیص ۵٠٠ میلیارد برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند