Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@05:42:05 GMT

جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۱۵۶۳

جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فرشیدی عصر چهارشنبه در نشستی خبری نسبت به سه مقوله بیماری کووید، موضوع آموزش و در آخر بحث دارویار که حرف اول کشور و اقتصاد درمان است اطلاع‌رسانی کرد و افزود: در بحث کووید حدود دو ماه پیش از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما اطلاع‌رسانی صورت گرفت و نسبت به اینکه شمار مبتلایان به این بیماری به ویژه در کشورهای همسایه رو به افزایش است، هشدار داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌بینی می‌شد به دلیل همه‌گیری این بیماری و موقعیت استان ما از باب ارتباطات دریایی و هوایی با کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس، دچار چالش خواهیم شد.

وی عنوان کرد: پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته بود اما متأسفانه آنچه انتظار نداشتیم اتفاق افتاد و آن انتقال سویه جدید اومیکرون و افزایش موارد ابتلا بود که موج جدیدی را ایجاد کرد و موجب شد پس از مدت‌ها بر اثر ابتلا به کرونا، فوتی داشت باشیم و icu ها راه‌اندازی شوند و به طور متوسط روزانه ٢٠ تا ٢٥ مورد جدید بستری می‌شوند.

فرشیدی اظهارداشت: اگرچه اکثر موارد ابتلا که بسیار گسترده‌تر از سویه‌های قبلی است، نسبتاً با حال عمومی خوب بیماری را پشت سر می‌گذارند، اما هنگامی که حجم بیماران رو به افزایش باشد تخت برای بستری بیماران به اندازه کافی در اختیار نخواهیم داشت. با توجه به آمادگی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه دارو کمبودی احساس نمی‌کنیم و به لحاظ وجود تخت هم تاکنون دچار مشکل نشده‌ایم.

وی مبتلایان را به سه دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: یک دسته از بیماران مبتلا علائم بالینی واضح شدیدی ندارند از این رو به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، اما افرادی که مراجعه می‌کنند از آن‌ها نمونه‌گیری صورت می‌گیرد. یک دسته افراد علائم دارند اما در منزل به خوددرمانی می‌پردازند و چنانچه حال عمومی‌شان بد شود به مراکز مراجعه می‌کنند و ما توصیه می‌کنیم به افراد بیمار که در صورت ادامه‌دار بودن و تشدید بیماری به نزدیک‌ترین مرکز سلامت مراجعه کنند. گروهی هم هستند که برای انجام آزمایشات به داروخانه‌ها مراجعه و با تهیه کیت‌های تست کووید به انجام آزمایش مبادرت می‌ورزند، بنابراین آمار مبتلایان به این بیماری رو به افزایش و بالا است.

وی با اشاره به اینکه موارد بستری در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته کمتر است در خصوص طول مدت این پیک تصریح کرد: هر چه از اوایل بیماری کرونا به این سو حرکت کردیم قاعده کوچک‌تر و موج بلندتر می‌شد. در این پیک انتظار داریم طول موج کوتاه‌تر شد به دلیل اینکه همه‌گیری سریع اتفاق می‌افتد و در فاصله کوتاهی افراد زیادی مبتلا خواهند شد، بنابراین انتظار داریم طی ٤ الی ٦ هفته پیک از بین برود و به یک وضعیت پایدار نزدیک شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تأکید کرد: سه موضوع مهم یکی استفاده افراد جامعه از ماسک، دوم زدن دز یادآور واکسن و سوم دوری از دورهمی‌ها و تجمع در فضاهای سربسته است که متأسفانه در هر سه مورد رعایت‌ها به حداقل خود در طول یک سال گذشته رسیده است. هرچند با شروع پیک و افزایش موارد ابتلا استفاده از ماسک و مراجعه به مراکز واکسیناسیون افزایش یافته اما تا درصد قابل قبول همچنان فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه واکسن به اندازه نیاز در استان وجود دارد، بیان کرد: مراکز واکسیناسیون در شیفت صبح و تعدادی هم در عصر و مرکز تجمیعی واحد در مرکز بندرعباس فعال و طی روزهای آتی راه‌اندازی خواهد شد و به مراجعین ارائه واکسن و خدمات صورت خواهد گرفت.

فرشیدی ادامه داد: چنانچه فرد مراجعه کننده ۶ ماه از تزریق واکسن او گذشته باشد می‌تواند دز یادآور را دریافت کند، و توجه داشته باشند که در هنگام دریافت واکسن علائم بیماری در آن‌ها وجود نداشته باشد و در صورت مشاهده بیماری تا زمان بهبودی کامل از تزریق واکسن خودداری کند. به جز این مورد هیچ منعی برای دریافت واکسن وجود ندارد.

وی اظهار کرد: طی ٣ الی چهار سال گذشته جهش قابل توجه و مثبتی در زمینه آموزش، شاهد خواهیم بود به گونه‌ای که آموزش از مرکز به شرق و غرب استان انتقال داده می‌شود. در شهرستان میناب در ۳ رشته فوریت‌ها، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده در سال جاری جذب دانشجو صورت می‌گیرد و ۲ رشته پرستاری و مامایی در سال آینده اضافه خواهد شد. همچنین با راه‌اندازی بیمارستان میناب تا اواسط سال آینده آموزش پزشکی را نیز در دستور کار قرار می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در شهرستان بندرلنگه رشته پرستاری از قبل وجود داشت و هم‌اکنون رشته فوریت‌های پزشکی اضافه شده و دارای دو رشته آموزشی است. در همین راستا اتفاق میمونی در بستک به وقوع پیوست که سه رشته کاردانی مامایی، مبارزه با بیماری‌ها و بهداشت خانواده پیشنهاد داده شد، بازدیدها و اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت و در کنکور سال جاری اضافه می‌شود. امیدواریم با پذیرش دانشجو که عمدتاً بومی خواهند بود بتوانیم خلأ بعضی از رشته‌ها را به ویژه در رشته‌های بهداشتی در شرق استان را پر کنیم و خدمات درخوری ارائه شود.

فرشیدی از اجرای طرح دارویار در هرمزگان هم‌زمان با سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد: یکی از ضرورت‌های اجرای طرح دارویار قیمت بسیار پایین دارو در کشور ماست، دولت یارانه‌ای را برای شرکت‌های تولیدکننده دارو و مواد اولیه طی سالیان گذشته اختصاص می‌داد و این موجب می‌شد داروی تولید شده با قیمت بسیار پایین در بازار ایران عرضه شود.

وی افزود: این موضوع معضلاتی را از جمله قاچاق دارو از کشور به وجود آورده بود. به دلیل ارزان بودن داروها نسبت به بازار خاورمیانه و جهانی و با تدابیری که در دولت رئیسی اتخاذ شد تصمیم بر این شد تا دارو به قیمت واقعی خود عرضه و یارانه مستقیم حذف شود با این تفاوت که از جیب بیمار یک ریال مازاد نسبت به گذشته پرداخت نشود.

فرشیدی رکن اساسی این طرح را جلوگیری از قاچاق دارو عنوان کرد و گفت: از بیست و سوم تیرماه که این طرح اجرایی شد تمامی شرکت‌های بیمه نرخ دارویی خود را به روز کردند و تأکید بر این شد که تفاوت افزایش قیمت دارو از طریق یارانه‌ای که دولت به مصرف‌کننده اختصاص داده پرداخت شود و این مهم را بر عهده بیمه‌ها نهاده‌اند و از بیست و سوم در سامانه بیمه اصلاح شد. از تاریخ مذکور به تمام داروخانه‌های دولتی و خصوصی اعلام شد تمام قیمت‌های جدید پایه را در سامانه نرم‌افزاری خود نصب و تفاوت افزایش قیمت را به صورت یارانه دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این طرح تعداد ۳۶۶ قلم داروهای ضروری و پرمصرف بیماران قلبی عروقی، دیابتی، فشار خون که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند از همان تاریخ تحت پوشش بیمه قرار گرفت، همچنین ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه هم تحت پوشش بیمه‌ای قرار داده شد. تمام قیمت‌ها به صورت مکتوب در سامانه غذا و دارو قابل دسترسی است و کسی اجازه فروش بالاتر از آن را نخواهد داشت.

کد خبر 5549233

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین فرشیدی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سازمان غذا و دارو قاچاق دارو بوشهر ویروس کرونا سیلاب کرمانشاه آمار کرونا مدیریت بحران اردبیل ماه محرم شیوع کرونا محرم 1401 بارش باران وقوع سیلاب اربعین حسینی ایلام صورت گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۱۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟

 دستیار سابق مورینیو بعد از گرویدن به دین اسلام عضوی از یک خانواده ایرانی شد.

به گزارش تسنیم، وقتی مورایس در اروپا زندگی می‌کرد بر اثر تصادف شدید به کما می‌رود و پس از بهبودی نوع نگاهش به زندگی کمی متفاوت می‌شود.

گذر ایام و مسیر زندگی حرفه‌ای طوری پیش رفت که او به ایران آمد و هدایت تیم سپاهان را به‌عهده گرفت. سرمربی طلایی‌پوشان اصفهانی بعد از یک فصل و نیم حضور در این تیم، حدود دو ماه قبل به باشگاه اصفهانی مراجعه کرد و اذعان داشت که قصد دارد مسلمان شود‌.

بعد از مراجعه دستیار سابق مورینیو به باشگاه سپاهان برای مسلمان شدن، از طرف این باشگاه عرف و قانون در ایران و کلّیت دین اسلام برای او توضیح داده شد‌. در ادامه در محضر یکی از علما شرعاً به دین اسلام گروید و شیعه شد.

در فرایندی دوماهه هم یک وکیل کارهای مربوط به امورات دینی مورایس را دنبال می‌کرد،
این در حالی است که مربی پرتغالی به دختری ایرانی هم علاقه‌مند شده است، گویا در این مدت کارهای مراسم ازدواج خود را هم به انجام رسانده است تا به‌صورت رسمی و قانونی عضوی از یک خانواده ایرانی باشد. او دیروز (جمعه) در نشست خبری بعد از بازی با استقلال ملاثانی در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی هم اعلام کرد عضوی از یک خانواده ایرانی شده است.

به‌موازات این اقدامات یک مشاور مذهبی متبحر و با آشنایی کامل به زبان انگلیسی کنار مورایس فرآیند آشنایی و آموزش مبانی اعتقادی و نیز پاسخگویی به سؤالات او را به‌عهده دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش رسانه پرتغالی به شکست سپاهان مقابل پیکان مورایس: آسیب زدن به سپاهان هدف رقبا بود

دیگر خبرها

  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی در خوزستان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟