Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش الف دکتر علی دارابی قائم وزیر و معاون میراث فرهنگی که با موضوع دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان،  همگرا،  صادرات فرهنگی در جمع رایزنان فرهنگی کشورمان سخن میگفت افزود :

میراث فرهنگی مهمترین منبع فرهنگی تمام ملتها است و مهمترین ظرفیت در اختیار جوامع برای گفتگو و برقراری پیوند ضمن احترام کامل به ارزشهای فرهنگی جوامع اصلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایران به جهت برخورداری از ظرفیتهای میراث فرهنگی در بین ملل جهان از جمله کشورهای پیشرو است و مصداق بارز آن جایگاه نهم ایران در بهرهمندی از آثار ثبت جهانی در بین کلیه کشورهاست. 

 
وی تاکید کرد : بخش مهمی از این ظرفیت های میراث فرهنگی مربوط به میراث ناملموس است به عنوان باور، دانش، سنن و آدابی که برای همه ملت های جهان قابل توجه و احترام است.


راه برون رفت از چالشهای دنیای معاصر، توسل به بنیانهای فرهنگی جوامع و بهره گیری از این ظرفیتها در ایجاد و تقویت پیوند بین مردم جهان است.


معاون میراث فرهنگی گفت : رایزنان فرهنگی مهمترین سفیران فرهنگی ایران در خارج از کشورند. از آنجایی که میراث فرهنگی پایدارترین و غنی ترین منبع و جنبه فرهنگی یک جامعه است  بنابراین رایزنان فرهنگی مهمترین سفیران میراث فرهنگی در خارج از کشورند.
دارابی افزود : یکی از راههای موثر بر تقویت جایگاه و  توسعه فرهنگی  کشور برقراری ارتباط موثر با سایر مردم جهان به زبان فرهنگ و بر پایه منابع میراث فرهنگی است. 


منابع میراث فرهنگی مشحون از باور و دانش مردمان این سرزمین است که خوانش و تبیین آن برای سایر مردم جهان سبب شناخت صحیح از نظام جمهوری اسلامی و جلوگیری از تبلیغات سوء میشود. 


وی با اشاره به مفهوم جهاد تبیین گفت :راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر تکلیف «جهاد تببین» بدین معنا است  خوانش و روایت درستی از داشته ها و دستاوردهای این سرزمین به ویژه در 4 دهه اخیر عرضه و به سمع و باور مخاطبان رسانده  شود. 


 تبیین درست باورهای فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی که ریشه در سده ها قوام و تداوم فرهنگی دارد در بطن میراث فرهنگی این سرزمین نهفته است

 بنابراین جهادگری در تبیین درست باورهای فرهنگی ایران از طریق معرفی میراث فرهنگی این سرزمین به مردم دنیا میگذرد. و این یکی از وظایف رایزنان فرهنگی است. 



دارابی گام اول ورود به این جهان تبیینی  را از طریق شناخت کامل ظرفیت های میراث فرهنگی کشور توسط رایزنان فرهنگی و کلیه دست اندرکاران این عرصه معرفی کرد و گفت : 

این وزارتخانه در این راستا توصیه میکند کلیه دست اندرکاران عرصه فرهنگی کشور قبل از اعزام به ماموریت و در حین آن ضمن برقراری ارتباط موثر با حوزه میراث فرهنگی،  شناختشان را از داشته و و ظرفیت های میراث فرهنگی کشور افزایش دهند،
کلیه موزه های کشور و تمامی نهادهای مرتبط با میراث فرهنگی آمادگی میزبانی از شما  و همکارانتان را به عنوان سفیران فرهنگی کشور دارند. و به دست اندرکاران محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز  اعلام می کنم این وزارتخانه آمادگی کامل در تدوین برنامه های شناخت بیشر از میراث فرهنگی کشور برای ماموران اعزامی فرهنگی کشور را دارد.


معاون میراث فرهنگی وزارت گردشگری با اعلام امادگی این وزارتخانه گفت :  آماده ایم تا زمینه و منابع لازم برای این تبیین در اختیار رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی که سفیران این حوزه اند قرار گیرد و آمادگی داریم این ارتباط را به جهت محتوایی و ساختاری نظامند کنیم و شکل بدهیم.


 نکته قابل تامل دیگر، موضوع حدود و گستره ایران فرهنگی است که امروز بخش گسترده ای از  آن در خارج مرزهای جغرافیایی ایران کنونی قرار گرفته و بخش بزرگی از میراث فرهنگی ایران اعم از ملموس و ناملموس که مصادیق روشنی از گستره فرهنگی ایران هستند در این سرزمین ها واقع شده و لازمست شناسایی، حفظ و معرفی بشوند مثلاً بخش بزرگی از مشاهیر ایرانی امروز مدفن آنها در خارج از مرزهای ایران قرار گرفته است که همگی جزیی از دارایی های فرهنگی ایران هستند و این وزارتخانه و رایزنی های فرهنگی آن در قبال آن مکلف اند. 


دارابی تاکید کرد :  برای هم افزایی، برنامه ریزی و اقدام مشترک در جهت انجام این تکالیف و  بهره گیری از این ظرفیت نهادهای نمایندگی ایران در خارج از کشور؛ راه اندازی بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رایزنی های منتخب در کشورهای ویژه می تواند آغازی بر این همکاری مستمر باشد
انتظار می رود از ظرفیت این بخش و به واسطه اهتمام و حمایت رایزنیهای فرهنگی در راستای موارد زیر بهرگیری حداکثری شود:


_ توسعه مناسبات و دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ایران بر پایه منابع فرهنگی کشور به معنی دیپلماسی فرهنگی که برپایه منابع میراث فرهنگی انواع گستردهای نظیر دیپلماسی موزهای می یابد؛ 
_ همکاری در جهت معرفی و تبیین شایسته و واقعی از ایران در سطح بین المللی، همان که از منظر مقام معظم رهبری جهاد تبیین نام گرفته؛

_ معرفی و ترویج میراث فرهنگی و اقدامات زمینه ای برای تولیدات فرهنگی مشترک؛
_ توسعه بازار گردشگری ایران بویژه گردشگری فرهنگی بر پایه میراث فرهنگی؛
_ شناسایی و حفاظت میراث فرهنگی متعلق به ایران در خارج از مرزهای کنونی و ایجاد پیوند برای ثبت جهانی ومشترک میراث فرهنگی به ویژه با کشورهای منطقه؛ 
_ همکاری در عقد پیمان مشترک  و خواهر خواندگی بین نهادهای متناظر ایران و سایر کشورها؛ نظیر موزه ها و شهرهای تاریخی ؛
_ جلب حمایت و زمینه سازی برای مشارکت سرمایه گذاران و خیرین  حوزه میراق فرهنگ یاز خارج از کشور؛
_ زمینه سازی برای فعالیت فعالان، متخصصان، محققان ایرانی در ارائه خدمات تخصصی مربوط در سطح بینالمللی و منطقه ای، به ویژه مشارکت و فعالیت باستان شناسان ایرانی در کاوشهای باستان شناسی خارج از کشور، ( ایران در بین سایر کشور های همجوار و منطقه  جایگاه و توان باستان شناسی بسیار غنی دارد که مورد نیاز سایر کشور است و در دوره هایی از خدمات باستان شناسان ایرانی در این زمینه بهره گرفته می شود زمین سازی مجدد برای حضور باستان شناسان ایرانی در سطح منطقه فرصت فرهنگی، کشور را از فرصت فرهنگی شایسته ای  بهره مند می کند؛
 _ هم افزایی برای برگزاری مشترک نمایشگاه های موزه ای و آثار تاریخی ایران


_ تقویت  محتوایی اتاق ایران در سایر کشورها
_ ترویج ایجاد کرسی های نظری در مراکز علمی و فرهنگی برای هدایت و شناخت فرهنگی ایران
_ همکاری در زمینه استرداد اموال و آثار تاریخی موجود در کشورهای خارجی 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند

آفتاب‌‌نیوز :

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: کاهش اولیه ۱۲ درصدی گردشگری در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی بمانند. این موضوع به معنای این نیست کسانی که به سفر رفتند چیزی کمتر دارند، اما بخشی از جامعه تشخیص داد که اکنون زمان روزه‌گرفتن است.

وی افزود: وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوب خود را در گردشگری نشان دادند. این افزایش ۵.۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته - که سال موفقی هم در انجام سفر‌های نوروزی بود - نشان می‌دهد حال مردم مقداری خوب هست که به سفر می‌روند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: وقتی مردم باوجود همه مشکلاتی که دارند سفر می‌روند یعنی حداقلی از امکان برای آنان هست که به سفر می‌روند. ارقام سفر‌ها در تعطیلات نوروز هم رکورد شکست.

ضرغامی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس متاسفانه برمبنای آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کرده که سفر از سبد خانوار حذف شده، اما این گزاره حتماً نادرست است. این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. آمار امسال را که بررسی می‌کنیم هم نسبت حضور گردشگران خارجی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: اکنون ایران‌هراسی به علت رخداد‌های اخیر منطقه بسیار زیاد است و برخی کشور‌ها به شهروندان خود هشدار دادند که به ایران نروند، اما با این جو مقابله می‌کنیم و آمار‌ها هم نشان می‌دهد دولت در انجام وظایف خود در مجموع موفق است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: اینکه ۶۳ میلیون نفر شب اقامت در هتل رسمی داشته باشند که این غیر از چادر‌ها و ویلا‌های شخصی است یک رقم بالاست.

ضرغامی همچنین با بیان اینکه تولید شادی از وظایف حاکمیت است، تصریح کرد: این امر یک شاخص است و هر دولتی که توانست مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است. بگذریم از اینکه گاهی مردم خودشان شاد هستند، اما برخی می‌روند و با آنان برخورد می‌کنند که چرا شاد هستید.

وی یادآور شد: از جمله مواردی که مردم را شاد می‌کند، برنامه‌های محلی حوزه میراث فرهنگی است که حول آن و در کنارش، زمینه‌های شادی فراوانی ایجاد می‌شود. برپایی موفق مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان در استان کردستان از جمله این موارد است. این روستا امسال مقام سوم در اقامت روستایی را داشت و از جمله ۸ روستایی است که پرونده آن‌ها به‌عنوان روستا‌های گردشگری جهانی ایران آماده شده و به WTO (سازمان تجارت جهانی) ارسال خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه مراسم «هزار دف» اقدامی هنری، فرهنگی، امنیتی و ارزشمند است، گفت: حدود ۵۰ هزار نفر گردشگر به روستای پالنگان رفتند و در محیطی شاد، سنتی، مردمی و حتی دینی و عرفی مراسم هزار دف را تماشا کردند و کوچیکترین حادثه‌ای هم ایجاد نشد. این درحالی است که سعی می‌کنند با ایران‌هراسی چهره دیگری از ایران نشان دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • حجاب و عفاف؛ مهمترین محور سخنان خطیبان نماز جمعه شهر‌های گلستان
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • پشیمانی بازیگر مطرح از رفتن به خارج از کشور | خودم به همه چیز پشت پا زدم
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی