Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ورود معترضان به منطقه حفاظت شده سبز بغداد در اعتراض به معرفی محمد الشیاع السودانی از سوی چارچوب هماهنگی برای نخست وزیری آینده عراق، مقتدا صدر رهبر جریان صدر خواستار بازگشت آنها به خانه هایشان شد. در همین حال چارچوب هماهنگی شیعه هم از ملت خواست مانع فتنه بروز شوند.

به گزارش ایران اکونومیست، در توییت مقتدا صدر با دو هشتگ «انقلاب محرم الحرام» و «گوشمالی» آمده است: انقلاب اصلاح و رد ظلم و فساد/ عزیزان، پیام شما رسید و فاسدان را ترساندید/ دو رکعت نماز بخوانید و به سلامت به خانه هایتان بازگردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، چارچوب هماهنگی شیعه در عراق با بیانیه ای نسبت به ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و نوشت:

« ملت عزیز عراق... پس از آنکه نیروهای چارچوب هماهنگی، گام های عملی را برای آغاز تشکیل دولت خدمتگزار ملی کامل کردند و با اجماع برای نامزدی شخصیتی ملی که کفایت و پاکدستی او مشهور است، توافق کردند، از روز گذشته، تحرکات و فراخوان هایی مشکوک رصد شد که تحریک به آشوب و فتنه و هدف قرار دادن ثبات داخلی می کرد و آنچه امروز در حوادث سریع اتفاق افتاد و اجازه دادن به تظاهرات کنندگان برای ورود به منطقه خاص دولتی (منطقه سبز) و اشغال پارلمان و موسسات قانونی و نیز عدم اقدام نیروهای مربوطه در انجام وظیفه خود، شبهات زیادی را به وجود آورده است. از این رو ما دولت پیشبرد امور را مسئول کامل درباره امنیت و سلامت دوایر دولتی و کارکنان آن، نمایندگی های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی می دانیم و از دولت می خواهیم تدابیر جدی برای حفظ امنیت و نظم و ممانعت از آشوب و اقدامات غیرقانونی اتخاذ کند.»

در ادامه این بیانیه چارچوب هماهنگی شیعی آمده است: «از ملت عزیز عراق نیز می خواهیم که هوشیارتر باشند، از حیله دشمنان برحذر باشند و مانع هر فتنه ای شوند که ملت و فرزندان آن را طعمه آتش خود خواهد کرد. به توده های عزیزمان می گوییم که ما با شماییم و بین شما، اهتمام ما حفظ امنیت و سلامت ملت عزیزمان است؛ شما را سرافکنده نخواهیم کرد و از شما می خواهیم که بیدار باشید، هشیار بمانید و برای هر وضعیت فوق العاده ای آمادگی داشته باشید.»

در همین حال، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در بیانیه ای، ورود معترضان به عرصه های پارلمان در منطقه سبز را تجاوز به منطقه حفاظت شده از سوی نیروهای امنیتی و نقض آشکار تظاهرات مسالمت آمیز قانونی دانست و از دولت عراق خواست به مسئولیت خود در حمایت او وضعیت امنیتی و جلوگیری از خونریزی بین عراقی ها عمل کند.

کمتر از دو هفته پیش و در جریان برگزاری نماز جمعه صدری ها در شهرک صدر بغداد، مقتدا صدر گفته بود که «صدای نماز جمعه بلندتر از هر اعتراضی خواهد بود و من وارد فتنه دیگری نخواهم شد.»

وی افزوده بود: انتخاب با ملت است و من همان طور که قبلا هم بوده ام در آینده هم حامی ملت خواهم بود اگر بخواهد در کنار اصلاح بایستد.

امروز پس از ورود معترضان به معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری آینده عراق به منطقه سبز بغداد، سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر اعلام کرد که « این یک پیام عالی خودجوش، مردمی و اصلاح طلبانه بود» و از معترضان تشکر کرد.

پس از ورود معترضان به منطقه حفاظت شده سبز بغداد در اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی، کاندیدای چارچوب هماهنگی شیعی برای نخست وزیری آینده عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در جایگاه فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه ای خواستار ترک فوری منطقه سبز از سوی معترضان شد و نوشت: فرماندهی کل نیروهای مسلح از فرزندان تظاهرات کننده اش می خواهد به مسالمت آمیز بودن اعتراضات پایبند باشند، از اموال عمومی و خصوصی محافظت کنند و به دستورات نیروهای امنیتی مسئول در قبال حمایت آنان بر اساس ضوابط و قوانین گوش دهند و فورا از منطقه سبز خارج شوند.

این بیانیه افزوده است: نیروهای امنیتی ملتزم به حمایت از موسسات دولت، نمایندگی های دیپلماتیک و منع هرگونه اخلال در نظم و امنیت خواهند بود.

امروز چهارشنبه، دهها معترض در میدان التحریر بغداد در اعتراض به نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری تجمع کردند.

خیابان منتهی به میدان التحریر در بغداد از سمت خیابان کراده مریم در مسیر پل جمهوری بغداد بسته شد اما تظاهرات کنندگان از پل الجمهوری (در مسیر میدان التحریر) به سمت منطقه سبز بدون مانع گذشتند؛ برخی از  دیوارهای بتونی منطقه سبز بغداد بالا رفتند و نهایتا وارد منطقه سبز بغداد شدند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سید مقتدا صدر ، شیعه ، منطقه سبز

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سید مقتدا صدر شیعه منطقه سبز منطقه سبز بغداد برای نخست وزیری ورود معترضان چارچوب هماهنگی مقتدا صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد

 اسد و الزیانی در این دیدار، روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن و «تلاش‌های بحرین برای برگزاری موفق نشست سران عرب را که قرار است ماه آینده (میلادی) برگزار شود»، بررسی کردند.

وزیر خارجه بحرین و رئیس‌جمهور سوریه مهمترین موضوعات مندرج در دستورکار این نشست را بررسی کردند؛ به نحوی که در راستای منافع مشترک کشور‌های عربی باشد و با چالش‌های کنونی نیز مقابله کند.

بشار اسد خطاب به الزیانی گفت که باید همبستگی کشور‌های عربی و اقدامات مشترک بین آنان تقویت شود تا ثبات در منطقه برقرار گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • کارشناس مسائل حقوقی عراق: بغداد حق دارد سفیر آمریکا را اخراج کند
  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا