Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@04:01:13 GMT

به نام رونق تولید معادن تعطیل شده اند

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۲۲۰۹

به نام رونق تولید معادن تعطیل شده اند

بزرگترین مسئله ی هزینه ی تمام شده ی مواد معدنی، تهیه ی ماشین آلات است، قیمت ماشین آلات معدنی در داخل کشور بسیار زیاد است به طوری که برای مثال، برای تهیه ی یک بیل کارکرده که از اروپا وارد ترکیه شده باید 2 میلیارد هزینه کرد در حالی که برای خرید همین بیل در کشور باید 7 الی 8 میلیارد پول داده شود.

یک فعال بخش خصوصی حوزه معدن در خصوص دلایل فرسودگی ماشین آلات معدنی بیان کرد: یکی از علل مهم فرسودگی ماشین آلات معدنی و بی رونقی معادن عدم واردات ماشین آلات به روز به کشور است، ماشین آلات معدنی در شرکت های داخلی تولید می شود اما متاسفانه پاسخگوی نیاز بخش معدنی نیست به عنوان مثال شرکت هپکو اکثرا تعطیل است و در صورت فعالیت سالیانه حدودا 100 عدد انواع ماشین آلات مورد نیاز معادن را تولید می کند،در حالی که نیاز داخلی حداقل چند هزار ماشین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین حسینی در ادامه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا افزود:از طرفی کیفیت ماشین آلات معدنی داخلی با وارداتی آن ها قابل مقایسه نیست، برای مثال شرکت دلتا ماشین، ماشین آلات درجه ی3 و 4 چینی را مونتاژ می کند و با کیفیت بسیار پایین و قیمت  بالا به فروش می رساند، متاسفانه به بهانه رونق تولید واردات ماشین آلات معدنی ای که در کشور ساخته می شود، ممنوع است.

وی در ادامه اشاره کرد: تهیه ی ماشین آلات معدنی بیشترین هزینه تمام شده در تولید مواد معدنی را به همراه دارد. قیمت ماشین آلات معدنی در داخل کشور بسیار زیاد است به طوری که برای مثال، برای تهیه ی یک بیل کارکرده که از اروپا وارد ترکیه شده باید 2 میلیارد هزینه کرد در حالی که برای خرید همین بیل در کشور باید 7 الی 8 میلیارد پول داده شود.

حسینی اظهار داشت: تمام مسائل ذکر شده به دلیل ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی در کشور رخ می دهد،با توجه به شرایط جوی معدن و وجود خاک و... این ماشین آلات معدنی فرسوده در فاصله های زمانی کوتاه نیاز به تعمیر دارند و همین موضوع سبب ایجاد اختلال در روند کار و تعطیلی معادن می شود.

این فعال بخش خصوصی در خصوص موانع موجود در مسیر نوسازی ماشین آلات معدنی نیز بیان کرد: در حال حاضر شرکت هپکو که باید به رونق بخش معدن کمک کند با تولید ماشین آلات بی کیفیت عملا مانع این مهم شده است. در گزارشی از صدا و سیما که  از بازدید رئیس جمهور از شرکت هپکو تهیه شده ایشان می گویند اجازه ی واردات به موادی که داخل کشور تولید می شود را نمی دهیم؛ این در حالی است که هپکو و دیگر شرکت ها توان تولید ماشین آلات معدنی به تعداد مورد نیاز و با کیفیت نمونه خارجی را ندارند.

وی در ادامه گفت: آزاد کردن واردات و کاهش عوارض گمرک همه ی مشکلات موجود را حل می کند، در صورت عدم دریافت گمرک قیمت ماشین آلات معدنی وارداتی کاهش  و دیگر فردی از شرکت های داخلی خرید نمی کند از طرفی اخذ کمرگ سبب افزایش شدید قیمت ماشین آلات معدنی و در پی آن افزایش قیمت تمام شده ی ماده ی معدنی و تعطیلی خیلی از معادن کوچک می شود.

حسینی متذکر شد: در حال حاضر در کشور هیچگونه دستگاه حفاری نو وجود ندارد و همه ی دستگاه ها قدمت 40الی 50 ساله دارند، دستگاه حفاری با حفاری و ایجاد انفجار سبب شروع کار معدن می شود از طرفی دستگاه های حفاری فرسوده ابزاری به نام چکش دارند که متاسفانه چکش در ایران  وجود ندارد و تراشکارها و افرادی که کارگاه های شخصی دارند این قطعات را می سازند به این ترتیب چکشی که برای مثال 5 سال باید کار کند 5 ماه هم استفاده نمی شود.

وی در پایان افزود: دولت می تواند هم با هدف نوسازی و هم حمایت از تولید داخل واردات ماشین آلات معدنی را برای مدت کوتاه و به صورت مقطعی  آزاد کند تا ماشین آلات نو وارد کشور شود این اقدام به شدت سبب اشتغال زایی در جامعه نیز می شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پول ترکیه جامعه حمایت از تولید مشکلات قیمت ماشین آلات معدنی ماشین آلات معدنی ی ماشین آلات معدنی واردات ماشین آلات برای مثال تهیه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی رئیس قوه قضائیه به وضعیت ماشین آلات دپو شده در گمرک

دریافت 71 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با حضور در بندر شهید رجایی بندرعباس بخش‌های مختلف بندر، گمرک و انبارهای اموال تملیکی را مورد بررسی قرار داد.

کد خبر 6095105

دیگر خبرها

  • یزد قطب تولید ماشین آلات نساجی می‌شود
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • افزایش بودجه ماشین‌آلات روستایی استان اصفهان نسبت به کل کشور
  • افزایش بودجه ماشین‌آلات روستایی اصفهان نسبت به کل کشور
  • رسیدگی رئیس قوه قضائیه به وضعیت ماشین آلات دپو شده در گمرک
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌ آلات ایران ممکن نیست
  • بردسکن، جزیره گنج دورافتاده خراسان رضوی
  • بهسازی خط آهن افغانستان بدون ماشین‌آلات مکانیزه راه‌آهن ایران ممکن نیست
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور