Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌های سوخت فسیلی سال‌ها با اطلاع‌رسانی نادرست از تغییرات آب و هوایی و محدودیت حمایت از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مردم را نسبت به دانشمندان بدبین کردند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری فیز (phys)، در سال ۱۹۹۸ در حالی که کشورهای سراسر جهان با کاهش انتشار کربن بر اساس پیمان کیوتو موافقت کردند، شرکت‌های سوخت فسیلی آمریکا نوعی استراتژی تهاجمی برای تزریق تردید به افکار عمومی در پیش گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون، بعد از ۲۵ سال واقعیت تغییر آب‌وهوا برای بیشتر آمریکایی‌ها واضح است؛ زیرا امواج گرما و آتش‌سوزی‌های جنگلی، افزایش سطح آب دریاها و طوفان‌های شدید رایج‌تر شده‌اند.

هفته گذشته، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا، اقداماتی را برای گسترش باد فراساحلی اعلام کرد. البته وی از اعلام وضعیت اضطراری آب‌وهوایی ملی خودداری کرد.

یک دادگاه عالی طی حکمی در ماه گذشته، توانایی دولت فدرال را برای تنظیم میزان انتشار کربن از نیروگاه‌ها محدود کرد؛ به این معنا که تصویب هرگونه محدودیت معنادار برای انتشار گازهای گلخانه‌ای به عهده کنگره‌ای خواهد بود که دوپاره است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عموم مردم درمورد تغییرات آب‌وهوایی بیشتر از گذشته نگران شده‌ و شمار چشمگیری از آمریکایی‌ها به اجماع علمی بی‌اعتمادتر شده‌اند.

نائومی اُرِسکز (Naomi Oreskes) مورخ علم در دانشگاه هاروارد، که درباره تاریخچه اطلاع‌رسانی نادرست در زمینه تغییرات آب‌وهوایی مطالبی را نوشته است، می‌گوید: فاجعه اینجا است که در سراسر شبکه‌های اجتماعی می‌توان ده‌ها میلیون آمریکایی را یافت که فکر می‌کنند دانشمندان دروغ می‌گویند؛ حتی درباره مواردی که چندین دهه ثابت شده‌اند. چندین دهه به آنها اطلاعات نادرست داده شده است، انکار واقعاً جدی است.

ماه گذشته با وجود گرمای بی‌سابقه در لندن، آتش‌سوزی‌های جنگلی در آلاسکا و سیل تاریخی در استرالیا، پروژه علم و سیاست زیست‌محیطی که طرفدار استفاده از سوخت‌های فسیلی است، در خبرنامه خود اعلام کرد که همه دانشمندان اشتباه کرده‌اند و بحران آب‌وهوایی وجود ندارد!

سال‌ها قبل از اینکه کووید ۱۹ موجی از اطلاعات نادرست را به‌راه بیندازد یا دروغ‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین آمریکا درباره انتخابات ۲۰۲۰ به شورش در ساختمان کنگره کمک کند، شرکت‌های سوخت فسیلی برای محدود کردن حمایت از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هزینه‌های زیادی را صرف کردند.

اکنون که همان شرکت‌ها سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را ترویج می‌کنند، میراث همه اطلاعات نادرست آب‌وهوایی باقی مانده است.

این مساله منجر به شک و تردید بیشتر درخصوص دانشمندان، مؤسسات علمی و رسانه‌هایی که درباره آن‌ها گزارش می‌دهند، شده است. این بی‌اعتمادی با تردید درباره واکسن‌ها یا اقدامات بهداشت عمومی دوران همه‌گیری مانند ماسک‌زدن و قرنطینه منعکس می‌شود.

از دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی، با افزایش آگاهی عمومی درباره تغییرات آب‌وهوایی، شرکت‌های سوخت فسیلی میلیون‌ها دلار در کمپین‌های روابط عمومی سرمایه‌گذاری کردند و انبوهی از شواهد را که از تغییرات آب‌وهوایی حکایت می‌کرد، محکوم کردند.

آنها به اتاق‌های فکر مستقل کمک مالی می‌کردند تا علم را گلچین و دیدگاه‌های حاشیه‌ای را ترویج کنند که به نظر برسد اختلاف دو طرف قانونی دارد. از آن زمان با آشکارترشدن تأثیر تغییرات آب‌وهوایی، این رویکرد ملایم‌تر شد.

درحال حاضر شرکت‌های سوخت فسیلی به احتمال زیاد نقش طرفداران محیط زیست را بازی می‌کنند و از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی یا طرح‌هایی که برای بهبود بهره‌وری انرژی یا جبران انتشار کربن طراحی شده‌اند تبلیغ می‌کنند.

شرکت‌های سوخت فسیلی هرگونه قصد گمراه‌کردن مردم آمریکا را رد می‌کنند و تأکید آنها بر سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌ عنوان گواهی بر جدی‌گرفتن تغییرات آب‌وهوایی بیان می‌کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: انتخابات ۲۰۲۰ ، استرالیا ، لندن

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انتخابات ۲۰۲۰ استرالیا لندن شرکت های سوخت فسیلی تغییرات آب وهوایی تغییرات آب شده اند شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم امداد رسانی هوایی به مناطق سیل زده قصرقند

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، فرماندار قصرقند گفت با توجه به قطع راه‌های ارتباطی این روستا‌ها به مرکز شهر تاکنون بیش از ۱۲ سورتی پرواز توسط بالگرد‌های جمعیت هلال احمر استان و اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی چابهار به این مناطق انجام شده است..
هاشم زهی افزود: توزیع بسته‌های غذایی و جابجایی ۱۵ مادر باردار از اقدامات انجام شده نیرو‌های امدادی در منطقه سیل کاجو بوده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • مصوبات سفر رئیس‌جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • مصوبات سفر رئیس جمهور به دامغان اطلاع رسانی عمومی شود
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • تداوم امداد رسانی هوایی به مناطق سیل زده قصرقند
  • واکنش باشگاه پرسپولیس درباره لیست مازاد و تغییرات در تیم