Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@09:26:15 GMT

اندیشمند متواضع

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۲۸۰۲

اندیشمند متواضع

اما توجه به سرمایه ‌های ارزشمند انسانی یکی از نکاتی است که شاید کمتر نهادی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. 
در طول سالیان درازی که کتابخانه آستان قدس رضوی در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) تأسیس شده، اندیشمندان و علمای بسیاری در این مکان حضور داشته و تأثیرات بسزایی در رشد و توسعه این نهاد فرهنگی بزرگ جهان اسلام داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دنیای جدید، مدیریت «ستاره‌ها» و نخبگان یکی از موضوعات مهمی است که اندیشمندان علوم انسانی را به خود متوجه کرده است. 
آستان قدس رضوی مفتخر است در طول مسیر درخشان فرهنگی و علمی خود از فرهیختگان و بزرگان بسیاری در مسیر توسعه این نهاد بهره برده است. در روزگاران قدیم محدث بزرگی چون ملامحسن فیض کاشانی در حریم مقدس رضوی محفل درسی بنا نهاده بود. معروف است رواق توحیدخانه را مرحوم ملامحسن فیض کاشانی در سال ۱۰۷۲ قمری بنا کرد. مرحوم فیض در این محل تدریس می‌کرده و به دلیل گفتن کلمه طیبه لا اله الاالله در این مکان، این رواق به توحیدخانه مشهور شده است.
پس از انقلاب اسلامی ایران این مسیر علمی با جهشی درخشان به مسیر خود ادامه داد. علما و اندیشمندان بزرگی با حضور در این نهاد توانستند با برنامه‌ریزی مدون، تحولات شگرفی در حرکت علمی فرهنگی آستان قدس رضوی ایجاد کنند. یکی از این چهره‌های درخشان که نویسنده این سطور سال‌ها از نزدیک با خدمات علمی و فرهنگی‌اش آشنایی داشته‌، دکتر محمدمهدی رکنی یزدی است. او یکی از استادان ممتاز گروه ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. پس از انقلاب به دلیل آشنایی نزدیک با تولیت فقید آستان قدس رضوی، آیت‌الله واعظ طبسی به عرصه مدیریت فرهنگی آستان قدس ورود کرد. پس از تأسیس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در سال۱۳۶۳ خورشیدی او به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره این نهاد علمی انتخاب شد و در کنار بزرگانی چون مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی، مرحوم حجت‌الاسلام کاظم مدیر شانه‌چی، مرحوم دکتر برادران، دکتر روحانی و حجت‌الاسلام علی اکبر الهی خراسانی به تدوین سیاست‌های علمی بنیاد مشغول شد و با تشکیل گروه‌های علمی تأثیر بسزایی در رشد و پویایی علمی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس داشت.  یکی از ویژگی‌های بارز دکتر رکنی، قلم شیوا و محققانه او است. بسیاری از آثار قلمی‌اش توسط انتشارات آستان قدس منتشر شده است. 
استمرار فصلنامه مشکوة  در طول این سال‌ها در حوزه آموزه‌های قرآن و حدیث و فرهنگ اسلامی، گذشته از انتساب آن به آستان قدس رضوی، مدیون قبیله قلم به‌ویژه مدیریت و حاصل اندیشه دو شخصیت بزرگوار، مرحوم آیت‌الله محمد واعظ ‌زاده و جناب دکتر محمدمهدی رکنی بوده است.
 دکتر رکنی بیش از ۳۰ سال عضو هیئت تحریریه و بیش از ۲۰ سال سردبیر مجله است و در این مدت دستاورد قلم خود را که نزدیک به ۵۰ مقاله، سرمقاله و یادداشت به مناسبت‌های گوناگون بوده بی‌شائبه در اختیار این نشریه گذاشته است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: یادداشت آستان قدس رضوی آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد

نعمتی مقدم مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی گفت: پیش از آغاز مسابقات نذر کردم اگر بتوانم رکورد نوجوانان را افزایش بدهم، مدالم را به امام رضا (ع) هدیه دهم که پس از موفقیت در این کار من نیز به نذر خود وفا کردم.

وی با بیان اینکه شهدا قهرمانان واقعی هستند، بیان کرد: به برکت خون این شهیدان می‌توانم وزنه‌های سنگین را بالای سر ببرم و برای وطنم مدال کسب کنم.

مدیر کل نذورات آستان قدس رضوی ادامه داد: مدال آوران با اهدای مدال‌های خود به موزه آستان قدس رضوی، نامشان را ماندگار می‌کنند و الگوی خوبی برای سایر جوانان و افتخارآفرینان کشورمان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کاروان حرم مطهر رضوی به مناطق محروم گیلان می‌رود
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • مجتهدی اهل تظاهر نبود و همیشه خودش را دانشجو می‌دانست
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت