Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل غرب آسیا در رابطه با سیاست منطقه‌ای دولت جدید، گفت: رویکرد دولت سیزدهم این است که با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یک شبکه پایدار برقرار کند.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به بازگشایی سفارت‌ها، از جمله کویت و امارات، گفت: سفارتخانه‌های امارات و کویت در سطح کاردار اداره می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه سیاست منطقه‌ایی، افزود: رویکرد دولت سیزدهم این است که با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس یک شبکه پایدار برقرار کند و همچنین سفرهای متعدد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و همچنین سفر امیر قطر به تهران و متقابلا سفر رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران به قطر نشان دهنده این است که سیاست‌های منطقه‌ایی دولت سیزدهم کاملا جدی بوده و در راستای ایجاد همگرایی و رفاه بین کشورهای منطقه است.

هانی‌زاده بیان داشت: سفر اخیر بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه و تلاش او برای ایجاد یک ائتلاف ضد ایرانی به نام ناتوی عربی که به شکست انجامید و شرایط و راهکارهای کنونی سبب شده که کشورهای حوزه خلیج فارس به این نتیجه برسند که باید به تلاش‌های ایران برای ایجاد همگرایی منطقه‌ای پاسخ داده و یک رابطه متعادل با ایران برقرار کنند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اظهارات اخیر دولت‌مردان امارات برای اغزام سفیر و رویکرد دولت کویت در جهت ارتقا سطح دیپلماتیک خود در خصوص سفیر، اظهار داشت: این تلاش‌ها و اظهارات از جانب این کشورها نشان می‌دهد که ایران به طور جدی به دنبال حل مشکلات خود با کشور‌های منطقه است.

وی در پایان بیان داشت: در حال حاضر تمام کشورهای منطقه ثابت کردند که ایران در حقیقت قصد دارد که رابطه خوب و متعادلی با کشورهای منطقه داشته باشد؛ ضمن اینکه سفر‌های اخیر پوتین، اردوغان و روسای جمهور کشورهای قزاقستان و تاجیکستان به ایران نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری محوری به کانون رایزنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: حسن هانی زاده خلیج فارس ناتوی عربی بایدن رویکرد دولت سیزدهم کارشناس مسائل منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی

 طی روزهای گذشته چین، میزبان «عزام الاحمد» و «سمیر الرفاعی» به عنوان نمایندگان جنبش فتح و «موسی ابو مرزوق» و «حسام بدران» به عنوان نمایندگان جنبش حماس در پکن بود. در این نشست طرفین بر لزوم احیای کمیته‌های مشترک خود و حل و فصل اختلافات و  حملات رسانه‌ای به یکدیگر به توافق رسیده‌اند. در همین راستا شبکه المیادین در خبری اعلام کرد، هیأت‌های حماس و فتح در پکن بر وحدت میان  فلسطینیان با یکدیگر تاکید داشته اند بطوریکه دو گروه بر لزوم تشکیل دولت وفاق ملی موقت حین جنگ و پس از آن تاکید داشتند.

همزمان لین جیان سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در نشست خبری خود در پکن در جمع خبرنگاران با بیان جزئیاتی در این باره گفت: نمایندگان جنبش‌های فلسطینی در پکن  با یکدیگر رایزنی کردند و دو طرف بر ادامه روند گفتگو و تلاش برای دستیابی به وحدت در اسرع وقت توافق کردند.  

دیپلماسی میانجیگری چین با فرایند صلح در خاورمیانه

چین اخیرا نقش فعال تری در بحران های بین المللی بر عهده گرفته  و تا حدودی گوی سبقت را از کشورهای غربی در حوزه میانجیگری در بحران های بین المللی ربوده است. نمونه آن را می توان میانجیگری میان تهران و ریاض در سال گذشته میلادی عنوان کرد.

فاطمه محروق، کارشناس مسائل شرق آسیا و عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت وگو با قدس با اشاره به سابقه نقش آفرینی و میانجیگری  چین در تحولات خاورمیانه به ویژه مسئله اختلاف و تنش  اعراب و رژیم صهیونیستی، گفت: رفتاری که پکن طی ماه های اخیر به خصوص پس از عملیات طوفان الاقصی برای کاهش تنش در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته جدید نمی باشد بطوریکه همواره دیپلماسی میانجی‌گری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اهداف و اعمال سیاست خارجی چین در غرب آسیا مطرح بوده است و پکن خود را به‌ عنوان یک نیروی صلح‌ساز در معارضات و بحران‌های منطقه‌ای همچون بحران افغانستان، سوریه، سودان، یمن، ایران و فرایند صلح اعراب ـ اسرائیل  از سال 2004 مطرح ساخته است.

وی با بیان اینکه نیـاز روزافـزون چیـن بـه منابـع انـرژی و سـرمایه گذاری ها و مبـادلات بازرگانـی با کشـورهای ( غرب آسیا)، حاکـی از اهمیـت اقتصـادی این منطقـه در سیاسـت خارجی پکـن اسـت، افزود: چین به کشورهای خاورمیانه  از گذشته نگاهی گسترده تری داشته و این کشور مناسبات اقتصـادی دو جانبـه، معـادلات چندجانبه در خصـوص حـل مسـایل سیاسـی ارائـه نقـش میانجی گـری را در منازعـات کشـورهای خاورمیانـه پیگیـری می کنـد. تا جایی که استراتژی صلح جویانه و میانجیگری چین منجر شده کشورهای منطقه نگاه مثبت و سازنده ای به حضور این کشور در منطقه داشته باشندو مناسبات گسترده ای با این کشور برقرار نمایند.

او با اشاره به میزبانی چین  از نمایندگان جنبش اسلامی فتح و حماس در پکن، و نیز پیگیری این کشور برای آشتی نیروهای فلسطین بایکدیگر، گفت:  رفتار پکن سابقه طولانی دارد چراکه همواره چین به دنبال نقش آفرینی بیشتر در خاورمیانه می باشد و برگزاری نشست نمایندگان جنبش های فلسطینی در پکن، در چارچوب سیاست خارجی چین محسوب می شود.

تغییر رویکرد پکن از انفعالی به فعالانه در منطقه

این استاد دانشکاه تاکید کرد: هم اکنـون چین به عنـوان یـک قدرت بـزرگ از راهبـرد انفعالی سـنتی خود به سـمت درگیـری فعالانه در بحران هـا و مناقشـات منطقه ای حرکت کرده اسـت و دسـت بـه سیاسـت های عملگرایانه می زنـد.رفتار این کشور در حل تنش های خاورمیانه به خصوص بحران غزه منجر شده حتی بیشتر کشورهای اروپایی از پکن حمایت نمایند.

محروق اظهار داشت: طی یک دهه گذشته چین دیپلماسی فعالی جدا از مسئله اقتصادی در منطقه خاورمیانه را دنبال می کند بطوریکه به پلتفرم های امنیتی و سیاسی جدیدی وارد شده است. گفتگوهایی مانند میانجیگری بین ایران و عربستان در سال گذشته، مدیریت چالش میان رژیم صهیونیستی و اعراب را می توان نام برد.

وی درپاسخ به این پرسش که ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه  به شدت در جامعه بین المللی در تنگنا قرار گرفته، با توجه به این موضوع، آیا چین می تواند در مسئله غزه نقش آفرینی کند، گفت: باتوجه به  گذشت بیش از 207 روز از جنگ غزه، واشنگتن حمایت های مالی، نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی گسترده ای را از اسرائیل انجام داده است و همین مسئله منجر به تعارض میان این کشور و گروه های فلسطینی شده است اما چین با توجه به سابقه حضور خود در میانجیگری های منطقه، توانسته نه تنها میزبان نشست سران فتح و حماس در پکن باشد بلکه کشورهای اروپایی و منطقه نیز از نقش آفرینی چین برای برقراری صلح میان گروه های فلسطینی حمایت کنند.

او در پایان اظهار کرد: رابطه چین با طرفین درگیر در جنگ غزه خوب است و می تواند این کشور نقش خودش را در برقراری آتش بس تا حدودی ایفا نماید، این رفتار چین نشان دهنده تغییر رویکرد دیپلماسی اقتصادی به مسائل امنیتی و سیاسی می باشد.

سید حسین حسینی

دیگر خبرها

  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • هدف دولت سیزدهم تقویت گردشگری در استان‌های غربی است
  •  تغییر نام استقلال مشکل‌ساز می‌شود؟
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است
  • آیا تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس مشکل ساز می شود؟
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آب‌رسانی شهری نیست
  • تأمین آب ۴۱ آب‌نمای منطقه ۸ اصفهان از شبکه آبرسانی شهری نیست
  • جذب منابع پایدار با رویکرد حفظ و جذب مشتریان محقق می‌شود