حق شفعه چیست؟
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۲۹۰۳
هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک سهم خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است، به او بدهد و سهم مبیع را تملک کند ناطقان: هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک سهم خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است، به او بدهد و سهم مبیع را تملک کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس ماده ۸۰۸ قانون مدنی، هر گاه مال غیرمنقول قابل تقسیمی بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی منتقل کند، شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است به او بدهد و حصه مبیعه را تملک کند. این حق را شفعه و صاحب آن را شفیع میگویند.
فرض کنید شخص "الف" و "ب" مشترکا مالک یک قطعه زمین هستند. سه دانگ از زمین ملک شخص "الف" و سه دانگ باقیمانده از آن شخص "ب" است.
"الف" طی قراردادی سهم خود از زمین را به شخص "ج" میفروشد. در این حالت شریک دیگر یعنی شخص "ب" حق دارد پولی را که "ج" در ازای خرید زمین به "الف" پرداخته است، به او بپردازد و زمین را به ملکیت خود درآورد. به این نوع اعمال حق، حق شفعه میگویند.
با توجه به ماده ۸۰۸ قانون مدنی برای اعمال حق شفعه، شرایطی لازم است که در زیر به آنها اشاره میکنیم.
شریک بودن در ملک
حق شفعه در مال مشاع به وجود میآید. منظور از مال مشاع مالی است که دو نفر یا بیشتر در آن شریک باشند و نتوان در خارج سهم هر کدام از شرکا را از هم تشخیص داد؛ بهگونهای که همه آنها در جزء جزء مال با هم شریکند و تا زمانی که مال تقسیم (افراز) نشود، معلوم نیست که هر کدام از شرکا مالک کدام جزء مشخص از مال خواهند بود.
به محض این که مال تقسیم شود حق شفعه از بین میرود. به این ترتیب زمان اعمال حق شفعه باید قبل از تقسیم مال باشد.
غیرمنقول بودن مال
حق شفعه صرفا در مورد اموال غیرمنقول اعمال میشود. منظور از اموال غیرمنقول، اموالی هستند که نتوان آنها را از محلی به محل دیگر انتقال داد.
فرقی ندارد که این اموال ذاتا در محلی مستقر شوند؛ مثل یک قطعه زمین کشاورزی یا آن که به واسطه عمل انسان غیرمنقول شده باشد؛ بهصورتی که اگر بخواهیم این اموال را جابهجا کنیم موجب خرابی یا نقص خود مال یا محلی که مال در آن قرار دارد، شویم.
مثل بنایی که در یک قطعه زمین ساخته میشود یا آجری که در ساخت یک دیوار به کار میرود.
قابل تقسیم بودن ملک
همانطورکه در زیر عنوان شریک بودن در ملک اشاره کردیم، ملک موضوع حق شفعه باید قابل تقسیم باشد.
برای اطلاع یافتن از قابل تقسیم بودن یا نبودن ملکی به طریق زیر عمل میکنیم:
1- اگر ملکی سابقه ثبتی نداشته باشد یعنی ملک و مشخصات آن در دفتر املاک ثبت نشده باشد قابلیت تقسیم یا عدم وجود این قابلیت در آن، به وسیله کارشناس رسمی داگستری مشخص میشود.
2- اگر ملکی سابقه ثبتی داشته باشد با مراجعه به اداره ثبت و تایید این نهاد میتوان اقدام به تقسیم کرد.
قابل تقسیم نبودن ملک دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل ضرری است که در صورت تقسیم ملک به مالک وارد میشود.
به این جهت که برخی از اموال در اثر تقسیم، ارزش اقتصادی خود را از دست میدهند.
گاهی ممکن است تقسیم کردن مالی با نظم عمومی جامعه یا قوانین کشور مخالف باشد. به این ترتیب ملک قابل تقسیم میشود.
انتقال ملک به وسیله قرارداد بیع باشد
انتقال ملک به وسیله قرارداد خرید و فروش (بیع) باشد، به این معناست که شخص "ج" لازم است خانه را طی قرارداد خرید و فروش از آن خود کند تا به این ترتیب برای شخص "ب" حق شفعه ایجاد شود.
بنابراین اگر شخص "الف" ملک خودش را به شخص "ج" ببخشد یا با "ج" مصالحه کند، شریک دیگر "ب" نمیتواند از حق شفعه استفاده کند.
ملک باید مشترک بین دو شریک باشد
به این ترتیب هرگاه بیش از دو نفر مالک زمینی باشند حق شفعه برای هیچ کدام از آنها ایجاد نمیشود.
لازم است در زمان فروش مال به شخص "ج" مال فقط دو مالک داشته باشد اما خریدار ممکن است بیش از یک نفر باشد.
در این زمینه مشکلی در اعمال حق شفعه وجود ندارد چرا که وجود دو شریک در زمان فروش ملک به "ج" لازم است نه در زمان اعمال حق شفعه توسط شخص "ب".
ممکن است شخص "ج" طی قرارداد دیگری سهم خود را به شخص "د" واگذار کند. در این حالت باز هم "ب" اختیار اعمال حق شفعه را دارد.
شفیع در صورتی نسبت به بخش دوم (معامله ج و د) حق شفعه پیدا میکند که نخستین بخش (معامله الف و ج) را پس از اطلاع از فروختن، فورا به ملکیت خودش در بیاورد.
در غیر این صورت، ملک دارای سه شریک شده و دیگر امکان اعمال حق شفعه در آن وجود نخواهد داشت.
حق شفعه مالی است
دلیل مالی بودن این حق از آن جهت است که به وسیله این حق میتوان مالی را به دست آورد.
یعنی شخص "ب" میتواند با پرداخت مبلغ مشخصی پول به شخص "ج"، مال را از آن خود کند.
فلسفه حق شفعه ایجاد حس امنیت در میان شریکان و دفع کردن شریک ناخواسته و احتمالی است.
حق شفعه قابل اسقاط (صرفنظرکردن و چشمپوشی) است. صاحب حق شفعه (شفیع) میتواند از این حق استفاده یا از آن صرفنظر کند.
در صورتی که از این حق صرفنظر کند، امکان بازگشت مجدد این حق وجود ندارد.
حق شفعه حق عینی است
منظور از حق عینی حقی است که فردی مستقیما به یک مال پیدا میکند؛ چرا که وقتی "ج" ملک را از "الف" میخرد مستقیما برای شخص "ب" (شفیع) نسبت به آن مال فروختهشده حق ایجاد میشود.
در این حالت لازم است "ب" در دادگاه دعوی مطرح کند تا ملک را از آن خود کند. طرح دعوی توسط "ب" نشاندهنده آمادگی او برای اعمال حق شفعه است.
در صورت اثبات شرایط اعمال حق شفعه دادگاه مالکیت شفیع نسبت به قسمت فروختهشده را اعلام میکند.
حق شفعه غیرقابل انتقال است
حق شفعه غیرقابل انتقال است. به این معنا که حق شفعه در مثالی که ابتدای بحث ذکر شد، تنها برای "ب" ایجاد میشود و "ب" نمیتواند این حق خود را به دیگری منتقل کند.
تنها راه انتقال حق شفعه از شخص "ب" به دیگری در حالتی است که "ب" فوت کند و این حق او به ارث برسد. در این حالت وراث "ب" حق شفعه خواهند داشت.
لازم به ذکر است در حالتی که وراث متعدد باشند، باید همه آنها از اعمال حق شفعه صرفنظر کنند یا نسبت به همه قسمتهایی که مورد معامله قرارگرفته است، این حق را اجرا کنند.
بنابراین اینگونه نیست که هر یک از ورثه مستقلا نسبت به سهم خودش اختیار حق شفعه داشته باشد.
حق شفعه فوری است
اعمال حق شفعه فوری است. چون در صورتی که شفیع فوراً اراده خودش را اعلام نکند، اینطور برداشت میشود که وی قصد صرفنظر کردن از حق شفعه خویش را دارد.
در مورد مفهوم فوری بودن، لازم به توصیح است که این فوری بودن کاملا عرفی است و به عادت مردم جامعه بستگی دارد.
شفیع از تاریخ مطلع شدن از وقوع قرارداد میان "الف" و "ج" فورا باید اراده خودش را در اعمال حق شفعه، اعمال کند.
همواره شفیع نسبت به وقوع قرارداد ناآگاه فرض میشود. هر کسی مدعی است که شفیع از وقوع قرارداد خبر داشته است باید این ادعای خود را اثبات کند.
در خصوص اجرای حق شفعه مطابق قانون، امکان جزءجزء کردن اجرای حق شفعه وجود ندارد.
صاحب حق یا باید از آن صرفنظر کند یا نسبت به تمام ملک مورد نظر آن را اجرا کند.
دعوی اعمال حق شفعه در دادگاه محل وقوع ملک صورت میگیرد. مثلا اگر ملک در شهر سنندج قراردارد، دادگاه سنندج صالح به رسیدگی دعوی حق شفعه است.
این دعوی علیه خریدار "ج" و فروشنده "الف" اقامه میشود و دعوی بر خریدار به تنهایی کافی نیست.
برای اعمال حق شفعه ابتدا لازم است شفیع همان مبلغی که "ج" برای خرید ملک به خریدار پرداخته در صندوق دادگستری بپردازد یا به صندوق ثبت بسپارد و سپس اقدام به اعمال این حق کند.
برچسب ها: حق شفعه ، مال غیرمنقول ، قیمت
منبع: ناطقان
کلیدواژه: حق شفعه مال غیرمنقول قیمت مال غیرمنقول قابل تقسیم حق شفعه شریک دیگر صرف نظر دو شریک سهم خود بین دو دو نفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۲۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حج، سفری برای پاک شدن و رسیدن به اخلاص است
ایسنا/اصفهان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: حج، سفری برای پاک کردن خود است. سعی کنید که در این سفر، از این صفات منفی خود را جدا کنید و از خدا بخواهید که به شما کمک کند که بهترین رفتار را داشته باشید. اگر از سفر برگردید و تغییر مثبتی نداشته باشید، ضرر کردهاید و مکه که پاک کننده است، نیز بر شما اثری نداشته است.
حجتالاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در کنگرۀ عظیم حج تمتع که امروز جمعه، ۱۴ اردیبهشتماه در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید در سفر حج به آن توجه داشته باشید، مفهوم اخلاص است. در قرآن و روایات آمده که شیطان با تمام قوا از تمام جوانب تلاش میکند که اخلاص شما را مورد هدف قرار دهد.
وی افزود: انسان باید کار را صرفاً برای خدا انجام دهد و برای کسب قدرت و عنوان خاص اعمال را انجام ندهد. انسان باید به خدای خود بگوید که خداوندا چون تو فرمودی که من حج انجام دهم، پس من فقط برای تو انجام میدهم. ما باید برای انجام واجبات خود هزینه کنیم و هیچ واجبی از واجب دیگر برتر نیست.
نماینده ولیفقیه در سازمان حج و زیارت ادامه داد: بنابراین در وهلۀ اول اخلاص مهم است. در روایات آمده که اگر انسانی ۴۰ شبانه روز با اخلاص کار انحام دهد، خداوند حکمت را بر زبان او جاری میکند.
حجتالاسلام نواب با اشاره به اینکه نکتهٔ دوم دارای اهمیت برای سفر حج، داشتن برنامهریزی است، تصریح کرد: از کسانی که در گذشته به حج مشرف شدهاند، مشورت بگیرید و برای ایام سفر خود در محضر پیامبر(ص) برنامهریزی کنید. از قبل به خوبی فکر کنید. فرصتی در اختیار شماست که در مسجدالحرام و مسجدالنبی با خدا راز و نیاز کنید. این فرصتها برای افراد بسیار کم اتفاق میافتد. برای تکتک مقاطع روز بهگونهای برنامه داشته باشید که گویا آخرین سفر شماست.
وی با بیان اینکه در این سفر، دانش و علم کافی داشته باشید، اظهار کرد: در کلاسها و جلسات مربوط به حج شرکت کرده و کتابهای مربوط به حج را از نظر بگذرانید. در مورد این سفر، دانشافزایی کنید تا به خوبی از سفر خود بهره ببرید. افرادی بودند که در حج شرکت کرده و برخی اعمال را نیز به جا آوردند، ولی بعد از بازگشت به ایران متوجه شدند که اعمال احرام به جای نیاورده و در برنامهریزیها اشتباه کرده بودند. میتوانید از روحانیون همراه کاروان هم برای دانشافزایی کمک بخواهید.
او اصلاح رفتار را یکی از مهمترین نکاتی دانست که باید در سفر حج، آن را در مرکز توجه قرار داد و گفت: همهٔ ما اشکالات اخلاقی داریم و هیچ کس مبری از این ایرادات نیست، اما این سفر، سفری برای پاک کردن خود است. سعی کنید که در این سفر، خود را از این صفات منفی جدا کنید و از خدا بخواهید که به شما کمک کند که بهترین رفتار را داشته باشید. تلاش کنید که رفتارتان پس از این سفر با همسایهها و دوستان و فرزندان تغییر کند و بهتر شود.
انتهای پیام