Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پنجشنبه ایرنا، مجید کیانی در نشست هم اندیشی با جمعی از مدیران و خبرنگاران رسانه های آذربایجان شرقی اظهار کرد: بزرگترین گلخانه کشور در منطقه آزاد ارس قرار دارد، اما باید صنایع پایین دستی مربوط به این بخش ایجاد شود تا ارزش افزوده آن افزایش یابد.

وی با اشاره به افتتاح بزرگ ترین واحد گاوداری ایران با ۱۰ هزار راس ظرفیت و بزرگترین واحد پرورش ماهی مسقف که در حال ساخت در این منطقه است، گفت: باید صنایع پایین دستی این بخش ها هم ایجاد شود تا به نوعی توسعه متوازن جلو برود و موجب افزایش زنجیره ارزش در منطقه آزاد به صورت روز افزون شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: منطقه خداآفرین نیز یکی از ظرفیت های منطقه آزاد ارس بوده و طرح کشت و صنعت شهید قاسم سلیمانی که در آنجا اجرا می شود، می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک کند؛ مثلاً در تولید خوراک دام و ذرت علوفه ای این طرح می تواند تاثیر خود را نشان دهد.
وی یادآور شد: پایاب سد خداآفرین، ظرفیت بزرگی است که تاکنون یک میلیارد دلار برای تاسیسات کانال های پایین دستی آن هزینه شده است.

طرح برندینگ برای معرفی موثر منطقه آزاد ارس 
کیانی همچنین با تاکید بر اجرای طرح برندینگ ارس، گفت: طرح برندینگ باید در معرفی ظرفیت های منطقه آزاد ارس مورد استفاده موثرتر قرار بگیرد چون هنوز ارس به اندازه کافی در سطح ملی شناخته شده نیست.

مدیرعامل منطقه تجاری و صنعتی ارس یادآور شد: در حوزه گردشگری و زیست محیطی نیز ظرفیت‌های بالایی وجود دارد و با اجرای طرح برندینگ این حوزه ها نیز توسعه می یابد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه های گردشگری و کارگروه انرژی در منطقه آزاد است، گفت: انرژی تجدید پذیر مثل انرژی های بادی و خورشیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است بر این اساس این کارگروه تشکیل شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اکوسیستم هاب ارس ایجاد شده که باید از این مزیت به صورت هاب صادراتی برای خدمت به شرکت های دانش بنیان استفاده شود.

وی افزود: تتاح مرکز فنی و حرفه ای در ارس از جمله اقدامات توسعه ای است که انجام شد که در جهت تقویت و ایجاد شرکت های دانش بنیان، تقویت مهارت آموزی نیروهای جویای کار ایران و همین طور جمهوری نخجوان ظرفیت خوبی به وجود آمده است.افتتاح مرکز فنی و حرفه ای در ارس از جمله اقدامات توسعه ای است که در جهت تقویت و ایجاد شرکت های دانش بنیان، تقویت مهارت آموزی نیروهای جویای کار ایران و همین طور ارایه خدمات به جمهوری نخجوان، ایجاد شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تعامل وسیله اصلی برای همکاری های منطقه‌ای و ملی است، گفت: تعامل و همکاری با استانداری را وظیفه خود می دانیم؛ البته پهنه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در آذربایجان غربی و استان اردبیل نیز قرار دارد که تعامل با این استان ها را نیز به صورت همزمان پیش خواهیم برد و بر این اساس بر تفکر منطقه‌ای و ملی تاکید داریم.

وی همچنین افزود: اعتقاد داریم که سیستم کارگو (جابجایی محموله) در منطقه ارس باید اجرایی شود که نزدیکی ارس به فرودگاه های تبریز، خوی و ماکو می تواند به اجرای این سیستم کمک کند که یکی دیگر از موارد مربوط به توسعه متوازن در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس به شمار می آید.

وی همچنین گفت: فرایندها باید در منطقه آزاد ارس ساده‌سازی و تسریع شود؛ بر این اساس اصلاح هایی نیز توسط طرح و برنامه سازمان در بستر ایزو و فرایندها آغاز شده است تا متقاضیان سرمایه گذاری در ارس سریع تر به نتیجه برسند.

وی در خصوص خودروهای ارس پلاک نیز گفت: در موضوع خودروهای ارس پلاک چالش وجود داشت، به طوری که مردم از نحوه صدور مجوز ترددها و زمان بر بودن تجدید مجوزها راضی نبودند؛ بر این اساس سامانه نوبت دهی غیر حضوری به زودی راه اندازی می شود تا مجوز تردد یا تمدید های سالیانه به صورت آنلاین انجام گیرد.

منابع مالی منطقه آزاد ارس باید افزایش یابد
مدیرعامل منطقه آزاد ارس همچنین تاکید کرد: منابع مالی منطقه آزاد ارس باید افزایش یابد تا اجرای پروژه های عمرانی نیز سرعت بگیرد، البته اجرای طرح های عمرانی در اولویت قرار گرفته تا منافع آن به رونق اقتصاد منطقه منجر شود.

وی با اشاره به یکی دیگر از برنامه ها و اهداف آینده منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس، گفت: جلفا به هاب شمال غرب کشور تبدیل می شود که در این خصوص قبلاً مطالعات لازم توسط وزارتخانه های ذیربط انجام شده تا این منطقه گلوگاه ترانزیتی و صادراتی شمال غرب کشور شود.

وی همچنین به ضعف زیرساخت های بهداشتی و درمانی منطقه اشاره کرد و گفت: تامین زیرساخت های درمانی منطقه باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

کیانی همچنین از بازنگری طرح جامع جلفا با اهداف بهبود وضع موجود خبر داد: طرح جامع جلفا اکنون مشکل عدم انطباق با شرایط موجود را دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه کارگروه گردشگری در منطقه شکل می گیرد، گفت: طرح تله کابین جانانلو به پشت سد خداآفرین و آکواریوم جلفا در این منطقه به زودی اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور در استان آذربایجان شرقی و هم‌مرز با کشورهای جمهوری آذربایجان، نخجوان و ارمنستان، بخش‌هایی از شهرستان‌های جلفا، کلیبر و خداافرین را شامل می‌شود.

این منطقه دارای یک زون متصل در شهرستان جلفا و زون های منفصل در خداافرین، گمرک نوردوز و شهرستان کلیبر است.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی منطقه آزاد ارس نشست خبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی منطقه آزاد ارس نشست خبری آذربایجان شرقی منطقه آزاد ارس نشست خبری تجاری و صنعتی ارس منطقه آزاد ارس منطقه آزاد طرح برندینگ بر این اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی از رشد هشت درصدی توسعه متوازن رشته‌ای خبر داد.

ابوالقاسم اکبری، ۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: شاخص توسعه متوازن رشته‌ای استان در سال تحصیلی گذشته ۳۶ درصد بود که به بیش از ۴۴ درصد در سال تحصیلی جاری رسیده است.

وی افزود: این نشان می‌دهد که درحال حاضر بیش از ۴۴ درصد از دانش آموزان ما در رشته‌های هنرستان‌ها و کار و دانش تحصیل می‌کنند و تلاش می کنیم این عدد به ۵۰‌ درصد برسد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته به این موضوع اعتقاد دارند که باید در حوزه فنی و هنرستانی سرمایه‌گذاری کنند و به همین دلیل در موضوع اشتغال موفق هستند.

اکبری گفت: رشته های نظری، بیشتر ایجاد علم می‌کنند و شغل کمتری ایجاد می کنند به همین دلیل باید به سمت حضور دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتدار کردن آن‌ها حرکت کنیم.

وی در ادامه به کمبود فضای آموزشی نیز اشاره کرد و افزود: برای جبران این کمبودها با پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار زیاد، ۷۰ پروژه با ۳۶۰ کلاس درس در دو سال گذشته به بهره‌برداری رسیده و ۸۵ مدرسه دیگر نیز با بیش از ۳۵۰ کلاس درس در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: امسال، ساخت ۱۳ مدرسه جدید در سایت‌های نهضت ملی مسکن استان به تصویب رسیده و ۱۲۰ کلاس درس در آن‌ها ساخته می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین بیان کرد: در آستانه برگزاری امتحانات نهایی هستیم و با توجه به اینکه میزان تاثیر آن‌ها در قبولی دانشگاه افزایش یافته، اهمیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه امسال آزمون‌های نهایی ۵۰ درصد در نتیجه کنکور تاثیر دارد، گفت: امسال در پایه دهم ۷۴۷۳ دانش آموز، یازدهم ۷۷۷۴ و پایه دوازدهم ۸۲۸۴ دانش آموز در آزمون‌های نهایی شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: افرادی که می‌خواهند نمرات آزمون‌های نهایی گذشته خود را ترمیم کنند نیز در این امتحانات نهایی شرکت می کنند و به همین دلیل پیش بینی می‌کنیم حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون‌ها حضور داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی همچنین به تعداد مدارس تک دانش آموز اشاره کرد و افزود: در استان ما ۱۸ مدرسه تک دانش آموزی با یک معلم وجود دارد و ۱۳۴ مدرسه نیز کمتر از پنج دانش آموز دارد و این نشان از توجه وزارت آموزش و پرورش و دولت به گسترش آموزش‌ها و عدالت تربیتی و آموزشی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • استان‌ها در ۶۲ رشته طرح زنجیره‌های ارزش راهبردی فعالیت دارند
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد