Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی یک دهه است که از تولد شرکت‌های دانش بنیان در کشور ما می‌گذرد و در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۶۳۲ شرکت دانش بنیان، محصولات فناورانه خود را روانه بازار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، سالی که در پنجمین ماه آن قرار داریم، تحت عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغالزایی» نام گذاری شده تا عمده توجهات در بخش های مختلف به این موضوعات معطوف شود و ظرفیت های کشور در این حوزه بیش از گذشته به سمت شکوفا شدن حرکت کند؛ اتفاقی که قرار است هدف اصلی از انتخاب شعارهای سال توسط رهبر معظم انقلاب باشد و با اهداف و راهبردهایی که تعیین می‌شود، باعث انسجام ملی برای رسیدن به پیشرفت و تعالی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارک علم و فناوری از جمله مجموعه هایی است که برای تحقق شعار سال تلاش می کند و با سایر مجموعه ها نیز همکاری و تعامل دارد.

پارک علم و فناوری که در خراسان شمالی از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد، مجموعه ای است که با هدف افزایش ثروت در جامعه توسط متخصصان مدیریت می‌شود و جریان دانش و فناوری را بین دانشگاه‌ها، موسسات تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و بازار به حرکت می‌اندازد.

پارک علم و فناوری از طریق مراکز رشد، ایده های نو را تقویت کرده و فرآیندهای زایشی را تسهیل می‌کند.

به عبارت دیگر پارک علم و فناوری محیطی است که در آن واحدهای تحقیقاتی مستقل و یا وابسته به سازمان ها و صنایع، مجتمع شده و زیر پوشش و حمایت قرار می‌گیرند تا به خلاقیت و نوآوری بپردازند.

در این خصوص گفت و گویی با دکتر محمدرضا قربانی سرپرست پارک علم و فناوری خراسان شمالی داشتیم تا ضمن شرح وضعیت کنونی شرکت‌های دانش بنیان، راهکارهای تحقق این شعار و چشم انداز مسیر را جویا شویم.

آقای قربانی، چه تعداد شرکت دانش بنیان در خراسان شمالی وجود دارد و چند نفر در آن ها مشغول به فعالیت هستند؟

تعداد شرکت های دانش بنیان در خراسان شمالی ۳۰ شرکت است که ۲۱ شرکت نوپا بوده و ۹ شرکت تولیدی هستند؛ حدود ۸۰۰ نفر هم در این ۳۰ شرکت مشغول به کار هستند و کار تخصصی و علمی انجام می دهند.

عمده مشکلات شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در خراسان شمالی چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات شرکت های دانش بنیان و به شکل گسترده تر استارتاپ ها در استان خراسان شمالی، عدم همگونی سرعت و شتاب لازم در این بخش با سایر فرآیندها در استان است.

بخش قابل توجهی از مشکلاتی که این شرکت ها در استان دارند مربوط به حوزه زیرساختی است. نبود زنجیره تولید و امکانات ارتباطاتی با سایراستان ها مخصوصا پایتخت نیز از دیگر مشکلات شرکت های دانش بنیان استان است.

مثلا چون در استان از لحاظ صنعتی مشکل داریم، شرکت ما برای برون سپاری قسمت هایی از محصولشان به مشکل می خورند. البته در این زمینه با کمبود نیروی متخصص نیز در استان رو به رو هستیم چراکه اکثر نیروهای نخبه استان در خارج از استان مشغول به فعالیت هستند.

فضای کسب و کار استان به عنوان مثال در صدور مجوزهای قانونی در قیاس با استان های بزرگتر، پرچالش تر است. مثلا فرآیند ثبت شرکت ها در خراسان شمالی، طولانی تر از سایر استان هاست.

در بحث تامین مالی، مدل ما بیشتر اعطای تسهیلات است. بخش خصوصیِ سرمایه گذار در استان نداریم که در کنار سایر شرکت ها قرار بگیرد و به آن‌ها کمک کند.

با این اوصاف، برنامه کوتاه مدتی تا پایان امسال دارید که از شرکت های دانش بنیان حمایت شود؟

برنامه کوتاه مدت ما، به‌کارگیری حداکثر ظرفیت برای حفظ شرایط موجود است. چرا که مجوز بعضی از شرکت ها رو به پایان است و باید آن ها را حفظ کنیم تا به سمت تقویت این حوزه حرکت کنیم.

افق مشخصی برای افزایش کمی شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است؟

تمام تلاش ما این است تا بتوانیم امسال رشد قابل توجهی در این زمینه ایجاد کنیم. البته نگاه ما به رشد شرکت های دانش بنیان یک نگاه شعاری نیست. هدف از نامگذاری امسال به نام دانش بنیان طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب این است که تولید دانش بنیان شود. یعنی اینکه اولا واقعا فعالیت موثری در زمینه دانش بنیانی فرآیندهای موجود و در دست ایجاد انجام شود و ثانیان از هر گونه شعار پردازی در این حوزه که واقعا آسیب زا است بپرهیزیم.

البته رشد کیفی و کمی تعداد شرکت های دانش بنیان خراسان شمالی در صورتی تحقق می یابد که تمام اجزای زیست بوم کارآفرینی اعم از بخش حاکمیتی، دانشگاهی، صنعت، تامین مالی و بخش خصوصیِ توانمند، نقش خود را به درستی ایفا کند.

نگاه شما به شرکت ها و واحد ها چگونه است؟ چه حسی نسبت به آن ها دارید؟

واژه انکوباتور که برای مراکز رشد ما استفاده می شود برگرفته از دستگاهی است که به کودک نارس و در اصطلاح «پره ترم» کمک می کند که بتواند شرایط لازم را برای ادامه حیات در محیط کسب کند.

دقیقا رسالت پارک علم و فناوری و مراکز حمایتی زیرمجموعه اش کمک به ایجاد، حفظ، بقاء و ارتقای شرکت های نوپا و استارتاپ های استان است. نگاه ما یک نگاه حمایتگری و تسهیلگری برای این شرکت هاست. در کنار این نگاه، کمک به توسعه فعالیت های تحقیق و توسعه صنایع فعال در استان، حل مسائل صنعتی و فناوری این مجموعه ها و حمایت از نخبگان و فناوران استان در دستور کار ما قرار دارد. 

انشاءالله بتوانیم با حمایت از فعالیت های فناورانه و دانشی، کمک کنیم که در جامعه طعم شیرین فناوری احساس شود. 

چه برنامه ای برای بهبود وضعیت شرکت ها و واحدها در استان دارید؟

ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و در راستای نیازهای شرکت های مستقر، آسیب شناسی مشکلات، فرآیندهای موجود و ارتباط با بخش های دولتی برای رفع آن‌ها، ارتباط مناسب و شبکه سازی با مجموعه هایی در داخل و خارج استان برای پاسخ به نیازهای فناوری، بازار و سرمایه شرکت های دانش بنیان استان از جمله برنامه های ما برای بهبود وضعیت شرکت ها و واحدها در استان است.

چه انتظاری از سایر دستگاه های استان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و واحدها فناور دارید؟

هر کدام از دستگاه ها با توجه به نقشی که در زیست بوم کارآفرینی استان برایشان تعریف شده است، نقش موثری را در حمایت از این شرکت های دانش بنیان دارند. چه دستگاه هایی که می توانند به عنوان مصرف کننده و مشتری محصولات دانش بنیان باشند چه دستگاه های که نقش صدور مجوز دارند و می توانند در زمان، انرژی و هزینه انجام شده موثر باشند یا دستگاه هایی نظیرِ اتاق های بازرگانی که می توانند در توسعه بازارِ شرکت ها، نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

در سطح ملی چه اتفاقی باید رخ بدهد تا وضعیت این مجموعه ها بهتر شده و علاقه مندان بیشتری به این حوزه وارد شوند؟

باید عزم جدی برای حرکت به سمت دانش بنیان شدن اقتصاد کشور وجود داشته باشد.

تصویب قوانین حمایتی بسیار خوب است اما مهم تر از آن ضمانت اجرایی برای قوانین است. نگاه تسهیلگری و حمایتی به شرکت های کوچک و متوسط دانشی که در اقتصادهای بزرگ دنیا بیشترین سهم را دارند بسیار اهمیت دارد. 

آیا حمایت از این حوزه طی یک سال، می تواند سبب بهبود و ارتقای محسوس کیفیت و کمیت این مجموعه ها در کشور شود؟

قطعا این فرآیند در طولانی مدت نتایج بسیار پرباری را برای اقتصاد استان و کشور خواهد داشت. البته در کوتاه مدت هم می توان تاثیر آن را احساس کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خراسان شمالی استانی علمی و آموزشی پارک علم و فناوری شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان شمالی دانش بنیان مجموعه ها دستگاه ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود

علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آیین افتتاح موزه این دانشگاه، با اشاره به اهمیت علم و فناوری در دنیای امروز، مطرح کرد:  آنچه موجب برتری کشورها می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

او گفت: اگرچه در کشور ما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد اما خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد. ایجاد پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، مطرح کرد: اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم است توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

او این تولید را شامل تولید دانش بنیان دانست و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در آن هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

در ادامه ویدئوی از موزه دانشگاه امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت افتتاح شد را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • فروش دانش‌ بنیان‌ها طی سال گذشته به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت