Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر به عنوان سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ در هفته آخر تیر در حالی میزبان ۱۲ هزار و ۳۵۵ نفر و فروش ۵۲۷ میلیون و ۲۰۸ هزار تومانی بود که با توجه به آغاز اجرای آثار نمایشی مختلف، رکورد مطلوب تعداد مخاطب و فروش را از خود به جای گذاشتند.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایران اکونومیست؛ همزمان با رونق گرفتن فصل اجراهای نمایشی از ابتدای سال جاری در سایه تسریع روند واکسیناسیون و رسیدن جامعه به ایمنی نسبی از یک سو و همچنین تنوع اجراهای تئاتری در گونه‌های مختلف تئاتر بزرگسال، نمایش‌های آئینی و سنتی و تئاتر کودک و نوجوان در تالارهای اقماری زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دیگر، به مرور شاهد بازگشت رونق اجراها و حضور پر شور مخاطبان و نزدیک شدن اعداد و ارقام آماری مخاطبان و فروش نمایش‌ها به دوران پیش از کرونا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی نگاهی آماری می‌توان دریافت که هفته پایانی تیر ماه ۱۴۰۱ در قیاس با ۱۲ هفته بهار ۱۴۰۱ با ثبت رکورد میزبانی از ۱۲ هزار و ۳۵۵ نفری در قیاس با سه ماهه نخست سال، رکوردی منحصر به فرد را از خود به جای گذاشته است.

توجه و تحقق عدالت فرهنگی

شاید در مقایسه میزان فروش سالن‌های خصوصی با سالن‌های دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم، اما نباید این مسئله را از ذهن ‌دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت همراه است

مؤلفه‌ دیگری که به‌عنوان خط تمیز اصلی میان بدنه تئاتر دولتی و خصوصی شناخته می‌شود نگاهی است که دولت در امر متولی‌گری مدیریت فرهنگی-هنری بر حوزه‌ عدالت و تزریق یارانه‌های دولتی داشته و دارد.

در حوزه هنرهای نمایشی نیز اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سه سالن فعال خود مجموعه تئاتر شهر (با پنج سالن اقماری)؛ تماشاخانه سنگلج (سالن مختص اجرای نمایش‌های آئینی و سنتی) و تالار هنر (سالن مختص نمایش‌های کودک و نوجوان) تلاش کرده ضمن تنوع بخشی به حوزه اجرای آثار تئاتری با پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت تئاتر، دسترسی عموم مخاطبان و علاقه‌مندان به عرصه هنرهای نمایشی را گسترده‌تر و فراگیرتر به نسبت بخش خصوصی که از بدنه حمایت‌های دولتی کمتر بهره می‌برد، فراهم کند.

مهم‌ترین خروجی این مؤلفه آن است که شاید در مقایسه میزان فروش سالن‌های خصوصی با سالن‌های دولتی با اختلاف عدد و رقمی بالا مواجه باشیم، اما نباید این مسئله را از ذهن ‌دور داشت که نگاه مدیریت دولتی در امور فرهنگی هنری از جمله حوزه هنرهای نمایشی با محوریت عدالت فرهنگی و پایین نگه‌داشتن قیمت بلیت همراه است که باعث شده شاهد این اختلاف عدد و رقمی میان میزان فروش سالن‌های دولتی و سالن‌های خصوصی باشیم.

به زعم کارشناسان امر چه‌بسا شاهدیم که در سالن‌های خصوصی برخی از آثاری که از کیفیت مطلوبی نیز برخوردار نیستند فروشی به نسبت بیشتر از آثاری که در تماشاخانه‌های دولتی با کیفیتی به مراتب بالاتر به صحنه می‌روند دارند. بر همین اساس است که فروش بیشتر تماشاخانه‌های خصوصی را نباید به پای توفیق آنها در حوزه اقتصاد تئاتر نوشت.

فروش بیش از ۳۳۴ میلیون تومانی تئاترشهر در یک هفته

نمایش شکوفه‌های گیلاس به کارگردانی سید محمد مساوات  که از ۳۰ تیر ماه اجرای خود را در  تالار اصلی تئاتر شهر با ظرفیت ۵۷۹ تماشاگر و قیمت بلیت ۱۲۰ هزار تومان آغاز کرده، تا به امروز با مجموعه ۲ اجرا ( با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف‌دار و مهمان) و میزبانی از ۸۸۷ تماشاگر به  فروشی معادل ۱۰۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش آلنده نازنین به کارگردانی محمد برهمنی که از روز جمعه ۱۷ تیرماه اجرای خود را  در تالار چهارسو با ظرفیت ۱۳۲ نفر آغاز کرده است تا روز ۳۱ تیر ماه با هفت اجرا، قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) یک هزار و ۸۰۰ تماشاگر و ۱۳۳ میلیون ۲۸۰ هزار تومان فروش داشته است.

نمایش تب به کارگردانی رویا کاکاخانی نیز  که از روز ۲۴  تیرماه اجرای خود را در تالار قشقایی با ظرفیت ۹۶ نفر آغاز کرده (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) ۷ نوبت اجرا و میزبانی  از ۴۱۳ تماشاگر به فروشی معادل ۲۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش یه روز دیگه به کارگردانی نادیا فرجی هم  که از روز هشتم خرداد ماه تا اول تیر ماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان روی صحنه رفت با مجموع ۲۰ اجرا و ۵۴۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل ۲۲ میلیون و ۷۵ هزار تومان دست پیدا کرد.

لازم به توضیح است اجرای این اثر نمایشی از روز پنجشنبه دوم تیرماه از«کارگاه نمایش» به «تالار سایه» مجموعه انتقال یافت که تاکنون با در نظر گرفتن ظرفیت ۷۲ نفری تالار، قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان ، ۲۴ اجرا و یک هزار و ۱۹۰ تماشاگر به فروشی معادل ۴۵ میلیون و ۴۵ هزار تومان دست پیدا کرده است.

نمایش مجلس شبیه خوانی نسوان به کارگردانی نسیم مقدم و ارغوان راستی که از روز ۲۲ تیرماه در کارگاه نمایش با ظرفیت ۲۶ نفر روی صحنه رفته با ( احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان ، ۱۶۲ تماشاگر و  ۹ اجرا به فروشی معادل ۷ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان دست پیدا کرده است.

۳۵۸۴ به تماشای مبارک در ژاپن نشستند

نمایش مبارک در ژاپن به کارگردانی علی فتحعلی که اجرای خود را از یک تیرماه با قیمت بلیت ۵۰ و ۴۰ هزار تومان با ۲۵ نوبت اجرا و میزبانی از ۳۵۸۴ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم‌بها، تخفیف دار و مهمان) آغاز کرد به فروشی معادل ۱۰۹ میلیون و ۳۲۴ هزارتومان دست پیدا کرده است.

فروش مطلوب بیش از ۸۷ میلیون تومانی دو نمایش کودک

نمایش غول نخود فرنگی به کارگردانی سیدحسین فدایی‌حسین هم  که از روز ۹ تیر ماه  با قیمت بلیت ۳۰ هزار  تومان در تالار هنر روی صحنه رفت، تاکنون با مجموع ۱۶  اجرا و یک هزار و ۹۲۸  تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان) به فروشی معادل  ۴۵ میلیون  ۴۹ هزار تو مان دست یافته است.

نمایش پنگوئن‌ها به کارگردانی زیبا برجی‌فلاح نیز که از روز جمعه دهم تیرماه اجرای خود را با قیمت ۳۰ هزار تومان در تالار هنر روی صحنه رفته، تاکنون با مجموع ۱۷  اجرا و یک هزار و  ۹۱۸ تماشاگر (با احتساب ارائه بلیت تمام بها، نیم بها، تخفیف دار و مهمان ) به فروشی معادل ۴۲ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان  دست پیدا کرده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: تئاتر شهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تئاتر شهر تخفیف دار و مهمان ماه اجرای خود سالن های خصوصی فروشی معادل هنرهای نمایشی قیمت بلیت ۵۰ تالار هنر یک هزار روی صحنه تیر ماه نیم بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • رجوع و روایت آتش بلاگری و سلبریتی شدن در روابط زن و شوهری
  • پیش‌فروش بلیت «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» آغاز شد
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند