Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه به گفته‌ی متقاضیان در برخی شهرها خرید عرصه مسکن مهر اجباری شده، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی این موضوع غیرقانونی است و فروش عرصه نباید اجباری باشد.

به گزارش  ایران اکونومیست، با وجود آن‌که همواره بر اختیاری بودن خرید عرصه (سهم زمین) واحدهای مسکن مهر تاکید شده، گزارش‌هایی از گوشه و کنار می‌رسد که در برخی شهرها خرید عرصه واحدهای مسکن مهر برای خریداران ثانویه اجباری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهرا رسیدن کفگیر منابع بعضی کارگزاری‌ها آنها را بر آن داشته تا بخشی از هزینه‌های خود را از طریق فروش عرصه تامین کنند.

این در حالی است که مطابق جزء (۲) بند (الف) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر «در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود می‌باشند». موضوعی که وزیر راه و شهرسازی هم به آن اشاره و سازمان ملی  زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی استان‌ها را از آن منع کرده است.

رستم قاسمی در ابلاغی خطاب به مسئولان دستگاه‌های مربوطه هشدار داده که با متخلفین در زمینه‌ی فروش اجباری عرصه مسکن مهر برخورد قانونی صورت می‌گیرد. در ابلاغ وزیر راه و شهرسازی آمده است: اجبار متقاضیان به خرید عرصه حتی در معاملات ثانویه و بعدی، نه تنها تخلف از اجرای قانون است، بلکه تحمیل فشار و هزینه‌های مازاد به مردم در شرایط کنونی کشور است.

لذا ضروری است کلیه ادارات و شرکت‌های تابعه، صرفا در صورت تمایل و درخواست کتبی مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر اولیه و بعدی، نسبت به واگذاری و فروش قطعی عرصه اقدام و از اجبار کردن متقاضیان برای خرید عرصه تحت هر عنوان جدا خودداری کنند. بدیهی است در صورت بروز و تکرار این تخلف از اجرای قانون، بر اساس قوانین و مقررات اداری با متخلفین برخورد خواهد شد.

در این خصوص شرکت عمران شهرهای جدید درباره  منع فروش عرصه به متقاضیان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد اعلام کرده است: در فرآیند فروش عرصه واحدهای مسکونی مهر بر اساس قانون بودجه سال‌های اخیر از جمله سال ۱۴۰۱ اجباری به فروش عرصه از سوی شرکت عمران شهرهای جدید به افراد وجود نداشته و چنانچه متقاضی خواستار خرید آن باشد، شرکت عمران مکلف به فروش عرصه به قیمت کارشناسی شده به دو روش نقدی و اقساطی خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی متقاضیان مسکن مهر شرکت عمران هشتگرد به صورت غیرقانونی انجام انتقال عرصه را برای واحدهایی که قبلا بهای آن پرداخت و تسویه شده، متوقف کرده است و به خریداران واحدهای مسکن مهر می‌گوید که از تهران دستور داده‌اند نقل و انتقال متوقف شود.

بنابراین گزارش در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ خرید نقدی عرصه مسکن مهر توسط متقاضیان مسکن مهر تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد. در صورت خرید اقساطی نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ کل عرصه اخذ و مابقی طی ۵ سال از آنها دریافت می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مسکن مهر ، خرید عرصه ، عرصه مسکن مهر ، فروش عرصه ، شرکت عمران شهرهای جدید ، وزارت راه و شهرسازی ، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: مسکن مهر خرید عرصه عرصه مسکن مهر فروش عرصه شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید وزیر راه و شهرسازی واحدهای مسکن مهر عرصه مسکن مهر فروش عرصه خرید عرصه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۳۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار

هاشم علایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دفاتر اسناد رسمی موظفند در صدور هرگونه خرید و فروش و وکالت نامه‌های تنظیمی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، از این شرکت استعلام و کسب مجوز کنند.

او افزود: همچنین بر اساس این قانون، هرگونه نقل و انتقال واحد‌های تولیدی منوط به اخذ پایان کار و دریافت پروانه بهره برداری از دستگاه‌های ذیصلاح است و خریداران و فروشندگان موظفند نسبت به انجام مراحل نقل و انتقال واحد تولیدی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اجرای این قانون را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای خریداران و حمایت از سرمایه گذاران واقعی دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از قرارداد‌ها دارای مشکلاتی از قبیل بدهی اقساط زمین، ترهین و یا اجرائیات صادره از سوی بانک‌ها، تخلفات ساختمانی، مشکلات زون بندی و زیست محیطی، احتمال فسخی بودن زمین مورد معامله را داشته باشند که وجود هریک از این موارد به طور حتم منتهی به مشکلات آتی برای خریداران خواهد شد.

علایی بیان کرد: در موارد متعددی مشاهده می‌شود که این نوع خرید و فروش‌ها منجر به طرح پرونده‌های کیفری دایر بر خرید و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده که لازم است خریداران ضمن توجه به الزامات قانونی، موارد پیشگیرانه را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • تحویل واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تا پایان امسال
  • ۴۵ هزار هکتار زمین برای متقاضیان مسکن ملی تأمین شد
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟