Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@08:34:58 GMT

رکود به بازار تراشه رسید

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۴۱۵۴

رکود به بازار تراشه رسید

جدیدترین گزارش شرکت تحقیقاتی گارتنر نشان داد فروش تراشه بسیار آهسته‌تر از حد انتظار رشد می‌کند و در سال ۲۰۲۳ با کاهش روبرو خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شرکت گارتنر پیش بینی کرد درآمد بازار جهانی نیمه رسانا در سال ۲۰۲۲، تنها ۷.۴ درصد رشد خواهد کرد که تقریبا نصف نرخ ۱۴ درصد است که این شرکت سه ماه قبل پیش بینی کرده بود و بسیار کمتر از نرخ رشد ۲۶ درصدی در سال ۲۰۲۱ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریچارد گوردون، تحلیلگر گارتنر در این گزارش اظهار کرد: بازار جهانی نیمه رسانا وارد دوره ضعف شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا کرده و درآمد نیمه رسانا ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. ما در حال حاضر هم شاهد ضعف بازارهای نهایی نیمه رساناها، به خصوص بازارهایی هستیم که بیشتر تحت تاثیر هزینه مصرف کننده قرار می‌گیرند.

دورنمای جدید گارتنر، منعکس کننده نگرانی‌هایی است که باعث شده است سرمایه گذاران سهام تراشه را امسال رها کنند. پس از رشد چشمگیر تقاضا در دوران قرنطینه‌های کووید ۱۹، بازار رایانه شخصی اکنون دوباره افت کرده و بازار تراشه را هم با خود پایین کشیده است. فروش تلفن‌های هوشمند هم به دلیل تورم که به قدرت خرید مصرف کنندگان ضربه زده، کاهش پیدا کرده است.

فروش رایانه شخصی پس از رشدی که در دو سال گذشته داشت، ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می‌کند. درآمد تراشه از بازار رایانه شخصی، ۵.۴ درصد کاهش خواهد یافت. در این بین، فروش تلفن‌های هوشمند پس از رشد ۲۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، امسال تنها ۳.۱ درصد رشد می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در حالی که تقاضا برای تراشه‌های مورد استفاده در کالاهای مصرفی کاهش پیدا کرده اما تقاضا برای نیمه رساناهای مورد استفاده در دیتاسنترها همچنان قوی است. این بازار امسال ۲۰ درصد رشد خواهد کرد. با افزایش میزان تراشه‌ها در خودروها، تقاضا در بخش خودروسازی همچنان مثبت مانده است. ارزش نیمه رساناها در هر خودرو، از ۷۱۲ دلار در سال ۲۰۲۲ به ۹۳۱ دلار در سال ۲۰۲۵ رشد خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تراشه تورم کرونا در جهان گارتنر کاهش پیدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۴۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکست جدید آمریکا برای مهار پیشرفت هواوی

تحلیل‌های مستقل نشان داد که جدیدترین گوشی‌های هوشمند هواوی، مجهز به مدلی از پردازنده پیشرفته ساخت چین هستند که سال گذشته رونمایی شد و توانایی این شرکت چینی برای حفظ تولید تراشه جنجالی را منعکس کرد.

به گزارش ایسنا، سری پورا ۷۰ (Pura ۷۰) که هفته گذشته توسط هواوی معرفی شد، مجهز به پردازنده Kirin ۹۰۱۰ است که در بررسی این دستگاه توسط شرکت مشاوره تِک اینسایتس، مشاهده شد. این یک نسخه جدیدتر از محصول Kirin ۹۰۰۰s است که توسط شرکت تراشه سازی SMIC برای گوشی «میت ۶۰ پرو» ساخته شد و باعث نگرانی مقامات آمریکایی شد که از نظر آنها، تراشه هفت نانومتری، فراتر از توانمندیهای چین است.

هواوی از زمان معرفی مدل «میت» در اوت سال گذشته، حیات دوباره را تجربه کرده و سوار بر موج ستایش از توانایی این شرکت برای تحقق نیمه رسانای پیشرفته با وجود تشدید محدودیتهای صادرات فناوری آمریکا شده است.

طبق آمار بازار که توسط تحلیلگران جفریز بررسی شده است، سری پورا ۷۰، در مدت دو روز از آغاز عرضه، به فروش رسید. مقامات آمریکایی اکنون سرگرم ارزیابی تحریم‌های بیشتر برای مهار این شرکت و بلندپروازیهای چین در عرصه ساخت نیمه رساناها هستند.

شرکت تِک اینسایتس اعلام کرد کاملا مطمئن است مدل پورا، حاوی پردازنده Kirin ۹۰۱۰ هواوی است که با فناوری پیشرفته تر از فرآیند تولید هفت نانومتری مرسوم شرکت SMIC تولید شده است.

لاین «پورا» که سابق بر این به عنوان «سری پی» شناخته می شد، معمولا به دلیل قابلیتهای قدرتمند دوربین، پرفروش بوده اند. فراهم کردن یک گزینه جدید برای کاربران چینی، فشار بیشتری بر فروش آیفون می آورد که تا سپتامبر، خبری از مدل جدید آن نیست. بانک جفریز اعلام کرد هواوی احتمالا سهم بازار بیشتری را در آستانه جشنواره فروش ۱۸ ژوئن، کسب خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برای هواوی، این گام دیگری به سوی بازسازی کسب و کار مصرف کننده است که با تحریم‌های دوران ترامپ، نابود شد. این شرکت از نظر سهم بازار چین در سه ماهه اول امسال، با اپل برابری کرد که نشان دهنده ضعیف شدن سهم سازنده آیفون در این بازار طی ماههای اخیر بوده است.

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • شکست جدید آمریکا برای مهار پیشرفت هواوی
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟