Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@00:10:55 GMT

گردهمایی فعالان قرآنی در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۴۹۲۹

گردهمایی فعالان قرآنی در استان قزوین

 

 

آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در گردهمایی توجیهی تبیینی فعالان قرآنی گفت: خدای متعال درباره قرآن یک سفارش ویژه کرده و البته برای قرآنی‌ها بسیار ویژه‌تر است، خداوند فرمود آن‌هایی که قرآنی هستند حق تلاوت را بجای آورند، اگر انتظار باشد برخی افراد در این دنیا به این آیه عمل کنند کسی برای آن شایسته‌تر از فعالان قرآنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله عابدینی ادامه داد: اگر بخواهیم حق تلاوت قرآن را به جای آوریم به صورت یک مرتبه و جزیره‌ای نمی‌شود؛ لازمه آن این است که «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ»، مگر می‌شود بدون تقوا حق تلاوت داشته باشیم؟ بنابراین این عنصر باید به کمک بیاید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: یکی دیگر از عناصر به جای آوردن حق تلاوت قرآن نیز «وَجاهِدوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ» است، بنابراین ما باید در همه عرصه‌های زندگی از جمله مبارزه با نفس، مبارزه با شیطان، مبارزه با منافقین، مبارزه با دشمنان خدا در هر شکلی که هستند، جهاد تبیین، جهاد مالی، جهاد بیانی و زبانی حق جهاد را ادا کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر این سه آیه در کنار هم قرار گرفتند خداوند یک جایزه جدی‌تر عنایت می‌کند، خدا فرمود «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ»، این یک جایزه است، یعنی اگر طوری شد که وقتی نام خدا آمد دل‌های ما تکان خورد خدا خیلی به ما لطف کرده و جایزه بزرگی به ما داده است، اما متاسفانه افرادی وجود دارند که از شنیدن نام خدا خوششان نمی‌آید، بنابراین اگر انسان بخواهد به جایی برسد که نام خدا، دین خدا، کتاب خدا، بندگان خدا، راه خدا و ائمه هدی محبوب دلش شوند این بزرگ‌ترین جایزه عالم است.

وی گفت: خداوند در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» یعنی مؤمنان حقیقی آنانند که، چون ذکری از خدا شود دلهاشان ترسان و لرزان شود و، چون آیات خدا را بر آن‌ها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند، این به معنای آن است که مومنان کسانی هستند که وقتی آیات قرآن برای آن‌ها تلاوت می‌شود رشد می‌کنند.

آیت الله عابدینی اضافه کرد: خداوند در مورد قرآن فرمود «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، مومنین تشنه قرآن هستند، آن کسی که تشنه قرآن است ثبات نفس دارد مثل درختی می‌ماند که گویا از تشنگی پژمرده است و اشتیاق به قرآن دارند که تشنگی اش را برطرف کند، وقتی که قرآن به جان او می‌رسد شکوفا می‌شود، نشاط پیدا می‌کند، رشد می‌کند، اما همین قرآن وقتی که به ظالمان اعم از منافقان و مشرکان و گناهکاران می‌رسد به آن‌ها خسارت می‌زند.

امام جمعه قزوین گفت: مومن مانند درختی است که از تشنگی پژمرده است، قرآن می‌آید به او نشاط می‌دهد، منافقین، چون ریشه هایشان پوسیده و ریشه‌ای ندارند، قرآن وقتی به آن‌ها می‌رسد مانند این است که به درخت پوسیده مدام آب بدهیم، به چنین درختی هر چه بیشتر آب بدهیم پوسیدگی اش بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: خدا در آیه ۲ سوره انقال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» مومنین هر چه قرآن می‌خوانند رشد می‌کنند، توکلشان هم به خداست، در نتیجه قرآن می‌فرماید شیطان نسبت به این‌ها که به خدا ایمان دارند و توکل می‌کنند، سلطنت و نفوذ ندارد، از سوی دیگر مومنین زمانی که نام خدا را می‌شنوند به وجد می‌آیند و دل هایشان می‌لرزد و از طرف دیگر وقتی آیات قرآن برای آن‌ها خوانده می‌شود ایمانشان زیاد می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: جایزه اصلی برای به جا آورندگان حق تلاوت قرآن را خداوند ۲ بار در سوره انفال نام برده است، یکی در اوایل و یکی در اواخر این سوره است، خداوند در آیه ۴ سوره انفال فرمود «أُولَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ» یعنی آن‌ها به راستی و حقیقت اهل ایمانند که نزد خدا مراتب بلند و آمرزش و روزی نیکو دارند، این بزرگ‌ترین جایزه است.

آیت الله عابدینی افزود: خداوند در آیه ۳۵ سوره نور می‌فرماید هر چه وجود، نور، برکت، خیر و خوبی است خداست، دیگران را اگر خوب می‌بینیم تجلی نور خدا هستند، رسول خدا، ائمه هدی، قرآن کریم، علم، دانش و حکمت نیز تجلیات نور الهی هستند، خدا در این آیه می‌فرماید خداوند هر کس را که بخواهد با نور خود هدایت می‌کند، به این معنا که خدا با توجه به لیاقت آدم‌ها آن‌ها را از این نور برخوردار می‌کند، هر که به خدا اعتماد کند دلش هدایت می‌شود، هر که خود را به خدا وصل کند خدا او را به صراط مستقیم رهنمون می‌کند، خداوند فرمود اگر پیغمبر را که، ولی شماست اطاعت کنید، هدایت می‌شوید.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که عطش هدایت دارند، شب و روز خود را به دنبال هدایت هستند و علاقمند به هدایت هستند، بر هدایتشان می‌افزایم و جان آن‌ها را به نور تقوا و هدایت منور می‌کنم.

امام جمعه قزوین گفت: در ادامه سوره نور خداوند از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می‌گوید و سپس می‌فرماید هر کسی از نور خدا برخوردار نباشد، گویا هیچ نوری ندارد و هدایت نمی‌یابد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: ما می‌دانیم در عالم اسلام کسانی و فرقه‌هایی هستند که صراحتا گفته اند کتاب خدا ما را بس است، اما مومنین حقیقی می‌گویند کتاب خدا ما را بس نیست، ما به چیز‌های دیگر هم سفارش شده ایم، حال اگر ما آمدیم برای مثال گفتیم امام حسین (ع) یا امیرالمومنین (ع) یا فاطمه زهرا (س) ما را بس است، این حرف ما به اندازه حرف همان‌هایی اشتباه است که می‌گویند کتاب خدا ما را بس است، هر دوی این‌ها اشتباه است، زیرا پیغمبر ما فرمود قرآن و اهل بیت (ع) در کنار هم هستند و از هم جدا نخواهند شد، قرآن و اهل بیت (ع) ترکیب حیات الهی هستند.

وی اضافه کرد: در آیه ۸ سوره تغابن خداوند می‌فرماید «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»، یعنی پس به خدا ایمان بیاورید و به رسول او و نور علم و حکمتی که بندگان را در آیات قرآن فرستاده‌ایم بگروید و بترسید که خدا به هر چه کنید آگاه است؛ این نور دو مصداق دارد، یک مصداق آن قرآن و یک مصداق نیز اهل بیت (ع) هستند.

آیت الله عابدینی تاکید کرد: این یعنی ائمه اطهار (ع) تا قیامت نور هستند، نور خدا توسط این‌ها به آسمان‌ها و زمین و عالم هستی آبرو، حیثیت، نظم، زیبایی و برکت بخشیده است، نور امام و ولایت اهل بیت در دل مومنین نورانی‌تر از خورشید تابنده در روز روشن است، به خدا سوگند این‌ها دل‌های مومنین را روشن و نورانی می‌کنند و به دل‌های مومنین آرامش می‌دهند، اما برخی هم هستند که خداوند نمی‌گذارد نور ائمه در دل آن‌ها تابنده شود، یعنی خدا مانع ایجاد می‌کند که نور ولایت اهل بیت به آن‌ها برسد، دل‌های این‌ها تاریک است.

امام جمعه قزوین گفت: در ادامه حضرت فرمودند هیچ بنده‌ای ما را دوست نخواهد داشت و ولایت ما را نخواهد پذیرفت مگر اینکه خدا قلب او را پاک کند، اگر غیبت، دروغ، ظلم، لقمه حرام، کینه و عداوت در دل‌ها باشد دیگر جای محبت اهل بیت نیست، حضرت ادامه داد که قلب هیچ کس پاک نمی‌شود مگر اینکه با ما همراه باشد و تسلیم باشد.

وی در ادامه گفت: دنیا دو جبهه است، در یک جبهه ائمه، قرآن، خدا و دین و مومنین قرار دارند، در مقابل آن جبهه کفر، نفاق، دروغ، شرک و ظلم و بدی قرار دارد، ان شاءالله همه ما در جبهه امام حسین (ع)، قرآن و دین باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امام جمعه قزوین فعالان قرآنی تلاوت قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»

آئین معنوی جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی در محل برگزاری نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مسئولان برگزاری جشن تکلیف 2 هزار دختر افغانستانی در نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم بیان کردند که برگزاری این جشن یک خاطره شیرین تربیتی و معنوی است.

این برگزارکنندگان افزودند به همین خاطر در نمایشگاهی که با شعار تربیت قرآنی گشایش یافته است، این مراسم معنوی برگزار شده است.

این مسئولان همچنین ابراز امیدواری کردند که در سال‌های آینده نیز با تعداد بیشتری بتوانند در چنین فضاهای معنوی جشن تکلیف برگزار کنند.

 

.

 

نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، عصر چهارشنبه (12 اردیبهشت 1403) با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقامات کابل و برخی کشورهای اسلامی در کابل گشایش یافت.

این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» برای یک هفته در 25 غرفه درحال برگزاری است.

گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستانحضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • تکریم فعالان قرآنی فراجا