Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه امروز (پنجشنبه) میزبان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای گفت‌وگوها در پاریس است و با این اقدام در مقابل این انتقادات ایستاده است که دعوت از بن سلمان با گذشت چهارسال از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی به دستور بن سلمان بسیار نامناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه فرانس ۲۴ در این خصوص نوشت، سفر بن سلمان به فرانسه جدیدترین گام در پذیرش ولیعهد عربستان سعودی در عرصه بین‌المللی تلقی می‌شود و پیش از آن نیز «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اوایل ماه جاری با وی در ریاض دیدار کرد.

بر اساس این گزارش، تأمین انرژی از موضوعاتی است که قرار است در دیدار بن سلمان با مقام‌های پاریس مورد بررسی قرار گیرد زیرا نگرانی‌های غرب از کمبود انرژی به واسطه جنگ اوکراین رو به افزایش است و موضوع هسته‌ای ایران از دیگر موضوعاتی است که بن سلمان قرار است با مقام‌های فرانسه به آن بپردازد.

بر اساس این گزارش، محمد بن سلمان که در داخل کشوش بعنوان قهرمان اصلاحات اجتماعی و اقتصادی به تصویر کشیده می‌شود اما از نظر منتقدان یک ظالم قاتل است، پس از سفر به یونان برای بحث درباره روابط دو جانبه و انرژی وارد فرانسه می‌شود.

«اگنس کالامارد» دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل به خبرگزاری فرانسه گفت که محمد بن سلمان مردی است که «هیچ مخالفی را تاب نمی‌آورد» و ادامه داد: «من عمیقاً از این سفر به واسطه مفهومی که برای جهان ما و جمال خاشقچی و مردمی شبیه وی دارد، متأسف هستم».

بر اساس گزارش شبکه فرانس ۲۴، سفر بن سلمان به فرانسه، اولین سفر وی به اتحادیه اروپا از زمان قتل خاشقچی به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول در سال ۲۰۱۸ تاکنون محسوب می‌شود. قتل خاشقچی جرمی بود که تحقیقات سازمان ملل آن را بعنوان یک «قتل فراقانونی توصیف کردند که عربستان سعودی مسئول آن است».

سازمان ملل همچنین اعلام کرد که «شواهد معتبری» وجود دارد که تحقیقات بیشتر در مورد مسئولیت فردی بلندپایه سعودی از جمله محمد بن سلمان را تضمین می‌کند.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مشخص کردند که محمد بن‌ سلمان عملیاتی را تأیید کرده است که به مرگ خاشقچی منجر شده است که ریاض آن را رد می‌کند.

قتل خاشقچی تنها به دلیل آن که یک منتقد برجسته حذف شده، مورد انتقاد نیست بلکه نحوه فاجعه‌بار قتل وی، موجب شده است که خشم جامعه بین‌الملل برانگیخته شود.

خاشقچی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ با فریب به داخل کنسولگری عربستان سعودی کشانده شد و طبق گزارش‌های منتشر شده، با اره تکه تکه شد.

کالامارد که در زمان قتل خاشقچی گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی بود و به طور مستقل در این باره تحقیق می‌کرد، گفت: «سفر محمد بن سلمان به فرانسه و سفر جو بایدن به عربستان سعودی این حقیقت را تغییر نمی‌دهد که محمد بن سلمان چیزی جز یک قاتل نیست».

وی با انتقاد از «معیارهای متناقض» در ادامه افزود که پذیرش محمد بن سلمان از سوی رهبران جهان «با توجه به این که بسیاری از آن‌ها از قتل خاشقچی ابراز انزجار کرده‌اند و متعهد شدند که محمد بن سلمان را دیگر به جامعه بین‌المللی بازنگردانند، بسیار تعجب‌برانگیز است».

فرانس 24 ادامه داد با این حال علی رغم نگرانی‌ها در خصوص سابقه حقوق بشری عربستان سعودی، بسیاری از کشورهای غربی به واسطه منابع انرژی ریاض، خرید تسلیحات و مخالفت سرسختانه ریاض با ایران، عربستان را یک شریک ضروری می‌دانند.

طبق این گزارش، جنگ اوکراین، ذخایر نفت و گاز عربستان را برای غرب بسیار مهم کرده است. کالامارد ابراز نگرانی کرد که «ارزش ها در برابر نگرانی از افزایش قیمت نفت در حال محو شدن هستند».

رئیس‌جمهور فرانسه نیز پیش از این در دسامبر ۲۰۲۱ برای گفت‌وگو با محمد بن سلمان به عربستان سفر کرده بود؛ دیداری که در آن زمان خشم بسیاری را برانگیخت.

گفت‌وگوهای میان ماکرون و بن سلمان اواخر امروز در حدود ساعت ۱۸:۳۰ به وقت گرینویچ (۲۲:۳۰ به وقت تهران) آغاز می‌شود و شامل یک شام کاری در کاخ الیزه می‌شود.

سفر بایدن به عربستان سعودی نیز انتقادات زیادی را به همراه داشت و بسیاری اعلام کردند که رئیس‌جمهور آمریکا بخاطر انرژی، مسائل حقوق بشری ریاض را نادیده گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ولیعهد عربستان حقوق بشر جمال خاشقچی عربستان سعودی محمد بن سلمان بن سلمان رئیس جمهور قتل خاشقچی محمد بن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۵۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

 محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • طعنه رسانه فرانسوی به بارسلونا؛ دمونتادا جواب ریمونتادا
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • ماکرون: اروپا در خطر مرگ قرار دارد