Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز استان خراسان شمالی به دلیل آمار بالای سکونت مردم در حاشیه شهر با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی درگیراست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بجنورد ، مرکز استان خراسان شمالی به دلیل آمار بالای سکونت مردم در حاشیه شهر با مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی درگیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به آمارها متاسفانه شاهد افزایش روزافزون آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، سرقت و بسیاری دیگر از این آسیب‌ها در استان هستیم که لزوم توجه بیشتر دستگاه‌های متولی امر را می‌طلبد تا با برنامه ریزی از رشد این آسیب‌ها جلوگیری شود.

اگر چه خراسان شمالی در سال گذشته رتبه نخست کشور در شاخص ازدواج را کسب کرد اما با توجه به رتبه خراسان شمالی و آمارهای نگران کننده استان در حوزه طلاق و این که در سال گذشته خراسان شمالی رتبه 9کشور در حوزه طلاق را کسب کرد باید هر چه زودتر در این راستا اقداماتی انجام گیرد.

خودکشی یکی دیگر از این آسیب‌های اجتماعی است که با توجه به مسائل و مشکلات مالی و فقر حاکم در مناطق حاشیه شهر بجنورد روند افزایشی به خود گرفته است و متاسفانه شاهد و بروز این پدیده شوم در بین جوانان و نوجوانان هستیم. حضور بیش از پیش دستگاه‌های فرهنگی و اجرای برنامه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در راستای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ساکن در این مناطق خود زمینه کاهش این مشکلات را فراهم می‌کند.

اعتیاد به مواد مخدر مهمترین عامل شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در استان خراسان شمالی استرفتار خشونت‌آمیز با معتادان در یک کمپ ترک اعتیاد شیراز/ 2 مدیر بهزیستی استان فارس تحت تعقیب قرار گرفتندرانندگان اتوبوس قزوین آموزش کنترل خشم و پیشگیری از اعتیاد می‌بینند

نبود زیر ساخت در راستای فعالیت های ورزشی و فرهنگی نیز خود دلیلی بر افزایش این مشکلات است. بیشتر مناطق حاشیه شهر سهم بسیار اندکی در توسعه خدمات شهری بخصوص فعالیت‌های فوق برنامه و ورزشی برای جوانان و نوجوانان از جمله سالن‌های ورزشی، زمین فوتبال و استخر عمومی دارند که با تامین این کمبودها می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک شایانی کرد.

طلاق و خودکشی دو نمونه از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی خراسان شمالی است

رضایی کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به آمار بالای طلاق و خودکشی در استان، اظهار داشت: طلاق و خودکشی دو نمونه از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی استان هستند که باید هر چه زودتر از طریق ریشه‌یابی و برنامه ریزی در راستای کاهش این آسیب‌ها اقداماتی انجام گیرد.

وی یکی از دلایل این آسیب‌ها را بی سوادی ویا کم سوادی خانواده ها و جوانان برشمرد و افزود: در راستای کاهش این آسیب‌ها نه تنها آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی استان بلکه تمام دستگاه‌ها باید همت کنند تا با ریشه‌کن کردن بی‌سوادی بسیاری از این مشکلات رفع گردد.

کارشناس مسائل اجتماعی در پایان گفت: با تلاش در راستای ارتقای سطح سواد در جامعه و ارتقای سطح سواد در استان و توانمند شدن افراد بار سنگینی از روی دوش نهادهای حمایتی برداشته می‌شود. همچنین در راستای توانمند سازی ساکنین حاشیه شهر باید طرح‌هایی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان اجرا گردد تا با آموزش این افراد مشکلات مربوط به بیکاری ساکنین این مناطق رفع گردد.

اولویت اجرای برنامه های فرهنگی و هنری استان مناطق حاشیه شهر است

تقی صادقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اولویت مناطق کم برخوردار در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در استان، اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردار استان اقدام به برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به اعتبارات اختصاص یافته در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از 20میلیارد ریال اعتبار با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی به فرهنگ و هنر خراسان شمالی اختصاص یافت که در تلاش هستیم این مبلغ در سال‌های بعد افزایش یابد.

وی افزود: برای تابستان امسال بیش از 200 برنامه در شهرهای استان اجرا می‌شود که در تلاش هستیم اولویت اجرای این برنامه‌های تابستانه در محلات کم برخوردار و حاشیه شهر‌ها و با هدف ایجاد هر چه بیشتر نشاط اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مواد مخدر باشد.

صادقی در پایان گفت: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از فیلم‌های کوتاه با موضوعاتی همچون طلاق، اعتیاد، فضای مجازی، کنترل خشم، خانواده، فرزند آوری و سبک زندگی اسلامی حمایت می‌شود.

انتهای پیام/314

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کاهش آسیب های اجتماعی آسیب های اجتماعی خراسان شمالی آسیب ها حاشیه شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۵۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ضرورت کاهش آمار طلاق و فروپاشی خانواده، کارگروه ویژه طلاق در دادسرا با محوریت شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور تشکیل شد.

مجتبی استوارزاده گفت: علت ورود دادستانی به موضوع طلاق این است که آسیب‌های اجتماعی به عنوان بستری برای فروپاشی خانواده و وقوع جرایم می‌باشد و در بیان مصادیق می‌توان به اعتیاد، سرقت و مفاسد اخلاقی اشاره کرد که با افزایش آمار طلاق ارتباط مستقیمی دارد.

استوار زاده ادامه داد: همه دستگاه‌های متولی باید آسیب‌های طلاق را جدی بگیرند و در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خانواده خصوصا" طلاق" اهتمام جدی داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور، افزود: یکی از موضوعاتی که در کاهش طلاق مؤثر است، آموزش و مشاوره قبل از ازدواج و طلاق برای جامعه است، مشاوره و برگزاری کلاس‌های آن می‌تواند برای افزایش سطح آگاهی جوانان مفید و مؤثر باشد.

این مقام قضایی با بیان اینکه طلاق آسیبی است که زمینه آسیب‌ها و جرم‌های دیگر را فراهم می‌کند، توضیح داد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی همچون زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان خیابانی، سرقت و اعتیاد از طلاق نشأت می‌گیرد.

وی مشاوره پیش از ازدواج برای پیشگیری از طلاق را لازم و ضروری دانست و با اشاره به افزایش آمار طلاق گفت: بسیاری از مشکلات زناشویی که منجر به طلاق و از هم پاشیدن خانواده می‌شود، عدم شناخت زوجین و مشاوره قبل از ازدواج می‌باشد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور، تداوم انتقال و آموزش مهارت‌های زندگی به جوانان را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: در این زمینه هر قدر آموزش‌ها و مهارت‌ها بیشتر باشد به همان میزان زوجین از فنون زندگی و مهارت‌های آن اطلاع کسب کرده و با آگاهی و بصیرت بیشتر عمل خواهند کرد.

گفتنی است کارگروه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان راور با موضوع پیشگیری از طلاق و مشاوره قبل از ازدواج و طلاق، با حضور دادستان عمومی و انقلاب، قاضی مشاور خانواده، رئیس اداره بهزیستی، رئیس و کارشناس اداره ورزش و جوانان، مسئول اورژانس اجتماعی و مدیر مرکز تخصصی مشاوره‌ی ازدواج و خانواده‌ی ثمین در محل دفتر دادستانی این شهرستان تشکیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • ظرفیت‌های مردمی قزوین در اجرای «طرح نماد» به‌کارگیری شود
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران