Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@08:33:30 GMT

به وجود گسل های فرهنگی معترفیم

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۵۷۵۰

به وجود گسل های فرهنگی معترفیم

ایسنا/کرمان عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: باید معترف شویم یک سری گسل‌های فرهنگی داریم و اگر نسبت به آن‌ها چاره‌ای پیدا نکنیم نمی‌توانیم با این تشکل‌ها مشکلات جامعه را حل کنیم.

فریبا علاسوند پیش از ظهر امروز ۶ مردادماه در نشست کارگروه ویژه بانوان دفتر امام جمعه کرمان تحت عنوان "بانوان تمدن‌ساز" بیان کرد: ظرفیت تمدن زنان برای به حرکت در آوردن جامعه استثنایی است و از ظرفیت همه زنان باید استفاده شود چه بسا ممکن است فردی مذهبی باشد اما در ظاهر نشان ندهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این کارگروه‌هایی که تشکیل می‌شود آدم‌های متخصص که در زمینه بانوان فعالیت کنند تنها طلبه‌ها یا فعالان حوزه بانوان نیستند بلکه باید روانشناسان و مشاوران و ... نیز باشند که جذب این کارها شوند.

علاسوند عنوان کرد: از تمام ظرفیت‌های استان به خصوص آدم‌های متخصص و علاقه‌مند با شمایل مختلف و در زمینه‌های مختلف استفاده شود زیرا در این صورت است که این مسائل به دغدغه مردم تبدیل می‌شود و می‌توان به مردم فهماند که این مسائل دغدغه نظام نیست و به خاطر مردم است.

وی اضافه کرد: ما به دلیل اینکه رویکرد دینی داریم بحث اعتبار نسبت به محتواهای تولیدی برای‌مان بسیار مهم است به همین جهت این خسیسه موجب آهسته بودن سرعت کار می‌شود.

علاسوند تأکید کرد: باید معترف شویم یک سری گسل‌های فرهنگی داریم و اگر نسبت به آن‌ها چاره‌ای پیدا نکنیم نمی‌توانیم با این تشکل‌ها مشکلات جامعه را حل کنیم.

وی هویت‌های سیال، عشق‌های سیال، اخلاق عمومی جامعه، اوقات فراغت، مسئله مصرف، مرجعیت خانواده و ... را از جمله گسل‌های فرهنگی دانست‌ و گفت: در زمان قدیم به دلیل عدم گستردگی رسانه و ارتباطات، دخترها و پسرها خیلی زود متوجه می‌شدند می‌خواهند چه کسی بشوند، به ثبات می‌رسیدند و هویت‌ها پایدار بود.

علاسوند اضافه کرد: از اول انقلاب تاکنون جهان تغییر بسیاری کرده و چیزی تحت عنوان هویت‌های سیال پدید آمده که استقرار را به راحتی تجربه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته رسانه ما بسیار ضعیف شده است در حالی‌که در دنیای غرب جای نفس‌ کشیدن نگذاشته و فیلم‌هایی ساخته می‌شود که هرکدام نشان‌دهنده یک جریان هستند و مفاهیم مهمی را بیان می‌کنند.

علاسوند اضافه کرد: تشکیل این کارگروه‌ها بسیار مهم و مفید است اما باید از اتفاقات زیر پوسته شهر و جامعه خبر داشت و ادبیات، همان ادبیات نسل جدید باشد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بحث‌های الگوسازی مانند زمان قدیم نیست؛ شاخصه‌های الگویی از یک زن بیان می‌شود که هر زن می‌تواند در جایگاه خودش چه به عنوان یک زن شاغل چه زن خانه‌دار آن‌ها را داشته باشد.

علاسوند با تأکید براینکه تشکیلات و فعالیت‌های مفید در جامعه انسان متخصص و بیان فاخر نیاز دارد گفت: در این این فعالیت‌ها اسلامیزه کردن همه چیز مردم را دلزده می‌کند و باید آیات و روایات را با شیوه‌های دیگری در زندگی مردم و جامعه پیاده کرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی ضمن تشکر از مسئولین این کارگروه بیان کرد: در یک زندگی مشترک درست است نقش‌های متفاوتی وجود دارد و ممکن است از نظر عددی این نقش‌ها مساوی تقسیم شده باشند اما جایگاه این نقش‌ها با هم متفاوت است.

وی افزود: کسانی که اهل فن هستند بهتر متوجه می‌شوند سهم هر کدام از این نقش‌ها و تأثیر آن‌ها چقدر است؛ وقتی در خانواده به نقش خود پی ببریم و درست انجام دهیم در ارتقاء جامعه نیز مؤثر خواهد بود.

امام جمعه کرمان با توجه به نام کارگروه گفت: ما در پنج گام مهم باید جامعه را برای قیام حضرت ولی عصر (عج) آماده کنیم که یکی از آن‌ها بحث تمدن‌سازی دینی و اسلامی است که با این جلسات تحقق پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی کرمان مشکلات فرهنگی گسل های فرهنگی نقش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

حسن محمدی ادیب ۷ اردیبهشت در دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان گفت: جشنواره کوچ عشایر که یازدهمین دوره آن برای دومین سال متوالی به صورت بین‌المللی برگزار شد نشان‌دهنده و معرفی کننده عظمت و شان جامعه عشایری استان و کشور است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر عشایر غیور استان اردبیل که به صورت گسترده در این جشنواره حضور دارند، اقوام عشایری استان‌های مختلف کشور و میهمانان خارجی نیز در این جشنواره حاضر هستند و ما با مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در سطح استان به منظور ایجاد شور و نشاط اجتماعی و معرفی ارزش‌های زندگی عشایری این جشنواره را برگزار کردیم.

وی بیان کرد: گردشگری عشایری، صنایع‌دستی این جامعه و حمایت از آن‌ها اولویت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل است که در همین راستا اقدامات متفاوتی انجام داده‌ایم.

محمدی ادیب ادامه داد: آلاچیق عشایر استان اردبیل و مهارت ساخت آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌ایم و پیشنهاد ثبت جهانی این نماد عشایر استان را نیز به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده‌ایم تا بتوانیم از میراث گران‌بهای عشایر استان پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل خاطرنشان کرد: همچنین لباس سنتی زنان عشایر استان اردبیل تحت عنوان «تومان کوینک» و مهارت دوخت آن نیز از دیگر آثار مربوط به جامعه عشایری استان است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم تقویت برنامه‌های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد