Web Analytics Made Easy - Statcounter

اظهارنظرها درباره روند مذاکرات هسته ای با ایران هر روز شکل تازه ای به خود می گیرد. یک روز جوزپ بورل از آماده بودن توافق می گوید و روز دیگر رافائل گروسی هشدار می دهد که توافق بهتری در کار نیست. کلیدواژه آنها اما تقریبا یکسان است! چرا که همگی از عبارت«توافق خوب و آماده روی میز» سخن می گویند.

در همین رابطه، مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای معتقد است؛ «به محض امضای توافق، تعهداتی برای ما به وجود می آید و اگر از همان ابتدا از انجام تعهدات طرف مقابل مطمئن نباشیم، خسارت بزرگی را متحمل خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما اگر به تعهدات خود عمل کنیم و طرف مقابل این کار را انجام ندهد، وضعیتی مشابه برجام ۲۰۱۵ رقم خواهد خورد».

سید محمد مرندی، ابتدا در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای نظامی اخیر رژیم صهیونیستی، گفت: مسلما هر گونه تهدید نظامی کار احمقانه ای است. آمریکایی ها هم سال ها ایران را تهدید کرده اند، ولی به این نتیجه رسیدند که عواقب چنین کاری برای اقتصاد آمریکا بسیار زیان آور خواهد بود.

وی افزود: کارشناسان و تحلیلگران غرب به درستی می دانند که هر تعرض و درگیری آمریکا با ایران، منجر به پیروزی آمریکا نمی شود و عواقب جبران ناپذیری برای آن کشور خواهد داشت. با همین نگاه، اگر بخواهیم وضعیت قدرت اسرائیل را در برابر ایران ارزیابی کنیم، باید گفت که رژیم صهیونیستی از آمریکا بسیار ضعیف تر است و نباید فراموش کنیم که قدرت پاسخ ایران نیز در این سال ها بسیار افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید :

مکرون خطاب به رئیسی: انتخاب روشنی داشته باش ابوالفتح : شکست مذاکرات اعلام نمی شود چون دو طرف برنامه جایگزین ندارند ناگفته های مشاور تیم مذاکره ایران / چه پیامی برای آمریکا از سخنان رهبری بالاتر ؟ / همین فردا رفتار آمریکا تغییر کند، رفتار ما هم تغییر می کند

هر تنش در منطقه باعث می شود که قیمت نفت و گاز ایران بالا رود

این استاد دانشگاه ادامه داد: اساسا هرگونه تنش در منطقه ما، قیمت نفت و گاز در دنیا را به شدت افزایش خواهد داد و این مسأله به ضرر اسرائیل و امنیتش خواهد بود. فارغ از واکنش نظامی ایران، هر تنشی در منطقه باعث می شود که قیمت نفت و گاز ایران بالا رود و اقتصاد طرف مقابل آسیب ببیند. بنابراین، هیچ تهدید نظامی وجود ندارد که در آن اسرائیل از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی بازنده میدان نباشد.

مرندی با بیان اینکه تهدیدهای صورت گرفته تاکنون از موضع ضعف بوده اند، گفت: برخی مقامات اروپایی درباره مذاکرات در اظهار نظرهای اخیر خود معترفند که فشارهای ایران تا این لحظه توانسته موجب تغییر موضع طرف آمریکایی شود. ولی مسأله ایران فراتر از این تغییرات است؛ زیرا به محض امضای توافق، تعهداتی برای ما به وجود می آید و اگر از همان ابتدا از انجام تعهدات طرف مقابل مطمئن نباشیم، خسارت بزرگی را متحمل خواهیم شد. ما اگر به تعهدات خود عمل کنیم و طرف مقابل این کار را انجام ندهد، وضعیتی مشابه برجام ۲۰۱۵ رقم خواهد خورد.

به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد

او بیان کرد: باید مطمئن شویم که از هر توافقی، منفعت اقتصادی خواهیم برد و آمریکایی ها نمی توانند از متن آن سوءاستفاده کنند. ایران مصمم است نقص هایی که در اجرای برجام وجود داشت، برطرف کند و دایره تحریم ها را محدود کند و چون غربی ها هم می دانند حرف ایران منطقی است، به دروغ مدعی می شوند که ایران خواسته ای «فرابرجامی» دارد یا آنکه می خواهد از دولت بعدی آمریکا تضمین بگیرد؛ در حالی که چنین چیزی نیست. چارچوب مذاکرات بر اساس برجام و اختیارات رئیس جمهور فعلی آمریکا است. هدف از چنین ادعایی این است که افکار عمومی جهان را با خود متحد کنند. از سوی دیگر می گویند خروج سپاه از لیست تحریم ها، پیش شرط ایران است، در حالی که چنین نبوده و نیست؛ این گونه تبلیغ می کنند برای آنکه کسی متوجه طفره رفتن آنها از دادن تضمین های لازم نشود.

وی بیان کرد: اگر توافقی بدون تضمین های کافی را قبول کنیم، دست آخر ما می مانیم و عمل به تعهداتی دو جانبه به عنوان یکی از طرفین؛ در حالی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند. در این شرایط، چند ماه بعد همان کسانی که ما را به امضای فوری یک توافق تشویق می کردند، اولین کسانی خواهند بودند که معترض می شوند.

مواضع بورل جنبه تبلیغاتی دارد

مرندی همچنین درباره اظهارات اخیر جوزپ بورل که گفته است متن توافق آماده است و توافق بهتری وجود نخواهد داشت، گفت: آقای بورل از روز اول مذاکرات وین همین را گفته است. ولی ظرف سه ماه در وین تغییرات زیادی روی مواضع آنها صورت گرفت. این نوع موضع گیری ها در ملاءعام بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و غرب در این زمینه از ما قدرت مندتر است.

او افزود: اگر توافقی روی میز نباشد که ایران بتواند با خیال آسوده به تعهدات خود عمل کند و مطمئن نباشد که طرف مقابل چنین خواهد کرد، آن متن مانع اجرای برجام خواهد بود. بی تردید اگر توافق احتمالی ما ناقص باشد، آمریکایی ها از همان روز اول از نواقص آن سوءاستفاده خواهند کرد. این یک تصور باطل است که فکر کنیم آمریکا به دنبال اجرای برجام است. این کشور از سال ۲۰۱۵ نشان داد که نمی خواهد این کار را کند. لذا تنها کاری که می توانیم انجام دهیم این است که به یک توافقی برسیم که آمریکا نتواند برجام را مانند گذشته محدود و محدودتر کند.

اروپایی ها به ایران نیاز دارند

وی درباره مسأله میانجی گری فرانسه در پرونده هسته ای ایران نیز اظهار کرد: ناتو در اوکراین مرتکب اشتباه فاحشی شد و با حمایت از نازی های اوکراین و کشتار روس تبارهای این کشور، موجب واکنش شدید روسیه شدند. بنابراین، امروز بحران جدیدی برای غرب ایجاد شده است، زیرا روسیه را نمی توان با کشورهایی نظیر ونزوئلا، لیبی، افغانستان و عراق اشتباه گرفت. آنها این بار با کشوری طرف شده اند که توان بالایی برای مقابله با ناتو دارد.

مرندی تصریح کرد: در این وضعیت، اروپایی ها به ایران نیاز دارند و درخواست های متعددی از ایران دارند تا نفت و گاز خود را برای شان ارسال کند. بنابراین شرایط کشورهای اروپایی بسیار دشوار است.

باید تاکید کنیم که توافق منطقی، منصفانه و عادلانه باشد

مرندی ادامه داد: در چنین شرایطی، رییس جمهور فرانسه مکالمه ای دوساعته با رییس جمهور ایران دارد. مکالمه دوساعته مکرون با ایران، نتیجه بحران اروپا، سفر آقای پوتین و اردوغان به ایران و تقویت رابطه ایران با کشورهای غیر غربی و منطقه ای است. از این رو، غربی ها خوب می دانند که نیازمند رابطه بهتری با ما هستند، چرا که ما قدرتمندتر شده ایم و آنها بیش از پیش تضعیف شده اند. اما علیرغم تغییر این معادلات، ایران خواسته جدیدی را مطرح نکرده است. ایران می گوید باید دغدغه هایش نسبت به اجرای کامل برجام، با توجه به عهدشکنی های قبلی غربی ها، برطرف شود. اگر تعهدها پس از برجام به خوبی اجرا نشوند ما اهرم های خود را تحویل می دهیم و دیگر نمی توانیم از آنها برای گرفتن حقمان استفاده کنیم. بنابراین ما باید تاکید کنیم که توافق منطقی، منصفانه و عادلانه باشد.

وی در پایان گفت: همین که آمریکا هنوز حاضر به دادن تضمین های کافی نیست، بدین خاطر است که تمایل ندارند به تعهدات خود عمل کند. وگرنه دیپلمات های اروپایی در محافل خصوصی بارها گفته اند اگر انجام توافق مورد نظر ایران دست اروپایی ها بود، آن را فورا امضا می کردند.

۲۱۲۲۰

کد خبر 1655959

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: علیرضا مرندی برجام توافق هسته ای ایران تعهدات ایران در برجام تعهدات خود عمل طرف مقابل نفت و گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 847432 برچسب‌ها ناصر کنعانی انگلیس ایران و آمریکا خبر ویژه کانادا

دیگر خبرها

  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • انتقاد تند اتاق اصناف به تعطیلی پنجشنبه‌ها؛ خودتحریمی بزرگ در کمین ایران
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • انتقاد از تبلیغ دروغ دانشگاه آزاد؛ مدارک دوره‌های کوتاه مدت فیزیوتراپی قانونی نیست
  • طراحی جدید یوتیوب پس از انتقاد‌های شدید از دسترس خارج شد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا