Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@22:47:16 GMT

مغز اول انسان در سر است یا روده؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۷۰۷۵

مغز اول انسان در سر است یا روده؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرادید؛ سیستم عصبی روده‌ای (ENS) در روده ما بسیار شبیه سایر شبکه‌‌های عصبی در مغز و نخاع عمل می‌کند. به حدی که اغلب «مغز دوم» نامیده می‌شود. اکنون یک مطالعه جدید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه عملکرد دقیق ENS داده است.

به گزارش ScienceDaily؛ دانشمندان با استفاده از تکنیکی با ضبط ویدئو‌های با وضوح بالا و تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی بیولوژیکی، توانستند روده بزرگ موش‌ها را مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالتی که محتویات روده به حرکت در می‌آمد.

یکی از یافته‌های کلیدی، کشف نحوه ارتباط هزاران نورون درون سیستم عصبی روده با یکدیگر بود که باعث انقباضات در دستگاه گوارش برای فرایند گوارش می‌شد. تا پیش از این، مشخص نبود که چگونه این نورون‌ها می‌توانستند نیرو‌های خود را برای انجام این کار متحد کنند.

نیک اسپنسر، نوروفیزیولوژیست از دانشگاه فلیندرز استرالیا می‌گوید: «جالب اینجاست که مدار عصبی یکسانی در انقباضات پیشرانه و غیر پیشران فعال شد.»

مغز دوم انسان در روده است

گروه تحقیقاتی دسته‌های بزرگی از نورون‌های متصل به هم را ساطع کردند تا محتویات روده بزرگ را به سمت پایین روده هدایت کنند؛ هم از طریق نورون‌های حرکتی تحریک کننده (عامل ایجاد کننده) و هم از نوع بازدارنده (مانع کننده).

این کشف به این معنی است که سیستم عصبی روده از یک شبکه مداری پیشرفته‌تر تشکیل شده است که بخش وسیع‌تری از روده را در بر می‌گیرد و شامل تعداد بیشتری از انواع مختلف نورون‌ها است که به طور همزمان کار می‌کنند.

یافته مهم دیگر این است که این فعالیت با پیشرانه‌ای که در سایر اندام‌های عضلانی بدن که دارای سیستم عصبی داخلی نیستند، مانند رگ‌های لنفاوی، حالب یا ورید پرتال تفاوت چشمگیری دارد.

سیستم عصبی روده علاوه بر کنترل سیستم گوارشی دارای یک اثر شگفت آور در خلق و خو و رفتار ما نیز هست. حدود نیمی از دوپامین و ۹۰ درصد از سروتونین، دو هورمون مرتبط با احساسات خوب را باکتری‌های روده ما تولید می‌کنند.

یکی از نکات مهم در خصوص مغز دوم ما این است که باکتری‌های روده نه تنها اشتهای ما را کنترل می‌کنند بلکه در خلق و خوی ما نیز تاثیر گذارند.

در برخی از مطالعات نشان داده شده که خوردن ماست پربیوتیک که باکتری‌های خوب به آن اضافه شده در درمان افسردگی و اضطراب افراد تاثیر مثبت دارد علاوه بر این‌ها باکتری‌های روده سالم در انعطاف پذیری بالاتر فرد در برابر احساسات منفی موثر بوده و حس بخشندگی شما را تقویت کرده و در روابط اجتماعی شما تاثیرگذار است.

محققان در مقاله خود توضیح می‌دهند: «مکانیزم شناسایی شده پیچیده‌تر از انتظار است و از پیشران سیال در امتداد سایر اندام‌های عضله صاف توخالی بسیار متفاوت است.»

تیم می‌ گوید این فرضیه تایید می‌کند که سیستم عصبی روده در واقع «اولین مغز» است نه دومین مغز - این نشان می‌ دهد که ممکن است مدت‌ ها قبل از شکل‌گیری مغز واقعی ما در حیوانات تکامل یافته باشد.

در صورت صحت این ادعا، مفاهیم بسیار فراتر از روده‌ی موش‌ها هستند - هرچند تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود چگونه فعالیت ENS بر عملکرد دستگاه گوارش در گونه‌ های مختلف تأثیر می‌گذارد.

اسپنسر می‌ گوید: «همگام سازی فعالیت عصبی در جمعیت زیادی از نورون‌ها در سیستم عصبی بسیاری از حیوانات مهره دار معمول است.»

نتایج این تحقیقات در Communications Biology منتشر شده است.

منبع: فرادید لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر مغز انسان اخبار سلامت اخبار مطالب پزشکی اخبار مرتبط نشانه ای که می گوید روحتان بیمار است ۱۴۰۱/۵/۶ ترفند جالب قدیمی ها برای قطع فوری سکسکه ۱۴۰۱/۵/۶ فروش داروی ضدبارداری در داروخانه ها ممنوع است؟ ۱۴۰۱/۵/۵ هر آنچه که درباره آبله میمون باید بدانید ۱۴۰۱/۵/۵ از بین رفتن حس بویایی و چشایی در سویه جدید کرونا ۱۴۰۱/۵/۵ پیغام وحشت آور وزیر بهداشت از سرعت انتشار موج جدید کرونا + فیلم ۱۴۰۱/۵/۵ آخرین ویدیو ها تماشای خورشید گرفتگی از درون یک هوایپما + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۱۴:۳۰ رییسی: دور بزنید، برویم دستی برای مردم تکان بدهیم! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۱۳:۵۱ لحظه قطع برق در سیل دیشب / فریادهای وحشت زده مردم ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۱۳:۰۶ هشدار با بلندگو به ساکنان منطقه امامزاده داوود + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۱۲:۴۰ فیلم صحبت های دختر بدحجاب درگیر شده با خانم محجبه در بی آر تی / دو نفر دوباره رو در رو شدند ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۱۲:۳۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۴:۴۵ مغز اول انسان در سر است یا روده؟ ۱۴:۳۵ غذای مجلسی با بادمجان چی بپرم؟ ۱۴:۳۰ تماشای خورشید گرفتگی از درون یک هوایپما + فیلم ۱۴:۲۸ تصویر خیره کننده بزرگ ترین الماس صورتی جهان ۱۴:۲۴ آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۱/۵/۶) ۱۴:۱۸ نگرانی از وضعیت جوی بعدازظهر ۱۴:۱۶ هشدار پلیس راهوار؛ راننده ها در این جاده ها مراقب باشند ۱۴:۱۳ صدور هشدار برای تهران؛ باران های سیل آسا به پایتخت می رسد؟ ۱۴:۱۱ پرداخت تسهیلات روستایی از کی آغاز می شود؟ ۱۴:۰۵ بوستان های تهران دو هفته تعطیل شد ۱۳:۵۹ روش های درمان عفونت گوش ۱۳:۵۵ پاسخ شهرداری تهران در مورد اصلاح سنگ قبرهای دارای تصاویر بانوان بی حجاب ۱۳:۵۱ رییسی: دور بزنید، برویم دستی برای مردم تکان بدهیم! + فیلم ۱۳:۴۷ توصیه هایی برای کاهش تب بیماران کرونایی ۱۳:۴۴ بلایی که مصرف زیاد نمک بر سر معده می آورد! ۱۳:۴۲ نشانه ای که می گوید روحتان بیمار است ۱۳:۳۵ آتش نشانی تهران: هنوز برآورد دقیقی از مفقودی های سیل تهران نداریم ۱۳:۳۰ رییسی: عقب ماندگی‌ ها را جبران می‌ کنیم ۱۳:۲۶ نقشه بارندگی کشور امروز ۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۰ طلا و دلار ارزان می شود؟ ۱۳:۱۵ خسارات به وجود آمده از هر طریق ممکن باید جبران شود/ ضرورت اقدامات پیشگیرانه از وقوع این گونه حوادث تلخ ۱۳:۱۵ پایان ماجرای پرحاشیه وریا غفوری ۱۳:۰۸ اعلام نامزدی بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران پنجشنبه ششم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۵ توله یوزپلنگ ایرانی به پارک ملی توران می رود؟ ۱۲:۳۱ عکس یادگاری احمدشاه با اولین هواپیما در ایران ۱۲:۲۶ قیمت نفت بر مدار صعود / برنت ۱۰۷ دلار را رد کرد ۱۲:۱۸ ترفند جالب قدیمی ها برای قطع فوری سکسکه ۱۱:۵۵ حق مسکن کارگران از مالیات معاف شد ۱۱:۵۳ حقوق کارگران ۱۰ درصد افزایش می یابد؟ ۱۱:۴۹ کار فقط نشستن پشت میز در یک سازمان و اداره نیست، بهترین کار را دامداران و صنعتگران دارند ۱۱:۴۴ مقام ارشد کاخ سفید: توافق روی میز است، به ایران بستگی دارد که بپذیرد یا رد کند ۱۱:۴۱ تست بینایی؛ موز را پیدا کنید! ۱۱:۴۱ کره شمالی: آماده درگیری نظامی با آمریکا هستیم ۱۱:۳۹ داستان رتبه بندی مشاوران املاک چیست؟ ۱۱:۱۵ افشاگری مجری زن مشهور در مورد ارتباطش با رونالدو ۱۱:۱۵ وام بدون ضامن مشمول همه سهامداران عدالت می شود؟ ۱۱:۱۲ واردات خودروی اقتصادی شدنی است؟ ۱۱:۰۷ قیمت دلار امروز ۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۰۶ جهش ۱۴ درصدی اتریوم / قیمت بیت کوین به بیش از ۲۳ هزار دلار رسید ۱۱:۰۰ قیمت طلا دوباره صعودی می شود؟ ۱۰:۵۹ قیمت لیر امروز ۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۰:۵۵ یکی از زیباترین نقاط روی زمین؛ جزیره سقطری در یمن! ۱۰:۵۲ قیمت یورو امروز ۶ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۴۶ زوم شگفت انگیز به سمت سحابی عقاب + فیلم ۰۹:۲۰ کاهش محبوبیت کاردانو در رسانه های اجتماعی ۰۹:۱۷ رتبه برتر ایمنی جنوب شرق کشور به فولاد هرمزگان رسید ۰۹:۱۵ آپارتمان های ۱۵۰ متری شمال تهران چند؟ ۰۹:۰۰ قیمت موبایل سامسونگ چند؟ (جدول مشخصات) ۰۹:۰۰ حضور بانک تجارت در «فیناپ» هفدهم اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مغز انسان اخبار سلامت سیستم عصبی روده امروز ۶ مرداد فیلم ۱۴۰۱ نورون ها ۱۴۰۱ ۵ ۵ فیلم ۱۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۷۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

امتداد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ افزایش میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  طبق این مصوبه، بانک مرکزی مکلف است، به کسانی که تاریخ عقدشان بعد از یکم فروردین سال ۱۴۰۱ است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج بپردازد.

وام ازدواج سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آن ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و با دوره ی بازپرداخت ۱۰ ساله است.

اگر خانم ها کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشند مبلغ وام آنها ۳۵۰ میلیون تومان است.

همچنین اگر آقایان کمتر از ۲۵ سال باشند، ۳۵۰ میلیون تومان وام دریافت میکنند.

وام ازدواج به چه کسانی تعلق می گیرد؟

۱- تاریخ ازدواج باید بعد از ۱ فروردین ۱۴۰۱ باشد.

۲- هر یک از زوجین باید یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک را معرفی کند.

 

۳- به جز ضامن، نیاز به تهیه سفته به مبلغ مورد نظر نیز وجود دارد.

۴- ضمنا زوجین نباید پیشتر وام ازدواج گرفته باشند.

۵- همچنین ازدواج زوجین به صورت عقد رسمی و دفتری ثبت شده و دارای سند ازدواج باشند.

۶- هر مدرک مشابه دیگری که در ادیان رسمی کشور مرسوم باشد قابل قبول خواهد بود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ◄ سهم 8 درصدی راه آهن در جابجایی بار
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند