Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم وLNG  و همچنین سه محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت بازدید کرد.

در این مراسم محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسط فعالان فناور و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف در سال 1393 فرآیند تحقیق و توسعه حوزه کرایوژنیک شروع شد، سال 1395 طراحی فرآیند استخراج و مایع سازی هلیوم و LNG  صورت گرفت، سال 1397 تجهیزات گلوگاهی ساخته شد که تاکنون وارداتی بوده و در سال جاری ساخت پلنت پایلوت تولید هلیوم کرود با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سرانجام رسید.

ساخت تجهیزات گلوگاهی

تجهیزات گلوگاهی دانش‌بنیانی که فناوری بسیار بالایی دارند شامل مبدل‌های پلن فیت، سیستم خالص‌سازی و توربو اکسپندرهای دور بالا می‌شوند.

پس از تحریم واردات هلیوم، نخبگان دانشگاه صنعتی شریف با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان خود و پس از چند سال تلاش، موفق به کسب دانش و فناوری مورد نیاز دستیابی به هلیوم با خلوص بسیار بالا و LNG گاز مایع طبیعی شدند که با کسب دانش تولید هلیوم امکان خودکفایی در این محصول استراتژیک میسر شد.

فناوری تولید هلیوم کاربردهای فراوانی دارد که دستیابی به آن، امکان بهره‌مندی جهت توسعه فناوری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی را فراهم می‌کند. در این مجتمع نمونه‌ها تولید و تست‌ها با موفقیت انجام شده است، هلیوم از گاز طبیعی استخراج نمی‌شود و از گاز اتان که مصرف خانگی دارد استخراج می‌شود چون درصد هلیوم بیشتری دارد و به‌صرفه‌تر است.

ساخت پلنت نیمه‌صنعتی – صنعتی که ظرفیت تولید تا 10 و 100 تن هلیوم در سال را دارد از برنامه‌های پیش رو است که به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر ارگان‌ها نیاز دارد.

در ادامه این مراسم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از فاز سوم مجتمع فناوری شریف (فاز کارگاهی) بازدید کرد.

در این مجتمع فناوری ساخت سریع نمونه و تحقیق و توسعه پروژه‌های دانشگاهی انجام می‌شود و به‌زودی 15 واحد فناوری در آن قرار مستقر می‌شوند.

انعقاد تفاهم‌‌نامه همکاری

تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه صنعتی شریف امضا شد.

این تفاهم‌نامه در راستای تعاملات علمی، پژوهشی و استفاده از ظرفیت نخبگان و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های طرفین جهت همکاری در احداث و بهره‌برداری استادسرا و مجتمع‌های فرهنگی رفاهی، به امضا رسید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانشگاه صنعتی شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۷۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه جمع بندی این بود که یک هواپیمای جت ۱۰۰ نفره طراحی شود، گفت: پیش قرار داد‌های ۱۰ تا ۱۲ جت هم بسته شده است.   به گزارش تسنیم؛ روح الله دهقانی معاون علمی و فناوری رییس جمهور صبح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: رییس جمهور کارگروه تخصصی برای ساخت هواپیمای جت تشکیل داد که ۸ جلسه کارگروه تشکیل شده است.   وی افزود: مسئولانی از وزارت صمت، دفاع، راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی، ایرلاین‌های معتبر در این جلسات شرکت کردند.   معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه جمع بندی این بود که یک هواپیمای جت  ۱۰۰ نفره طراحی شود، گفت: پیش قرارداد‌های ۱۰ تا ۱۲ جت هم بسته شده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دستور رئیسی برای طراحی جت ۱۰۰ نفره / معاون علمی رییس جمهور: پیش‌قرارداد‌های ۱۲ جت بسته شده
  • توضیحات معاون علمی رئیس‌جمهور درباره پروژه دانشگاهی ساخت هواپیما و دروغ‌پردازی رسانه انگلیسی 
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس‌جمهور خبر داد
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور خبر داد
  • طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس جمهور
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان