Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان با دارا بودن ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار یکی از استان های تاثیر گذار در تامین برنج کشور است.

صالح محمدی در آیین آغاز برداشت مکانیزه برنج در روستای آبکنار بندرانزلی، با اشاره به آغاز برداشت برنج، اظهار کرد: این آیین به جهت اهمیت و شکرگزاری فرصت هایی که خداوند به ما داده است برگزار شد و امیدواریم بتوانیم برای جامعه مفید باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برداشت برنج در استان به شکل دستی و ماشینی آغاز شده، افزود: ورود مکانیزاسیون در عرصه شالیزاری جزو برنامه های وزارت جهاد کشاورزی و جهاد استان است و برداشت، کاشت و حتی وجین را در دستور کار داریم.

محمدی با اشاره به برداشت رقم آنام، تصریح کرد: بیشتر تمرکز ما بر روی مکانیزه کردن است زیرا هزینه‌ها را کاهش و سرعت کار را افزایش می‌دهد و می توانیم مشکلات کار را کم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تاکید کرد: امروز شاهد اتفاقاتی در دنیا هستیم و این پیام ها را برای ما دارد که باید برای امنیت غذایی کشور بیش از هر زمان حساس باشیم.

وی افزود: استان گیلان با دارا بودن ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار یکی از استان های تاثیر گذار در تامین برنج کشور است و رتبه اول و دوم در حوزه سطح زیر کشت و تولید را داریم.

محمدی با بیان اینکه بیشترین ارقام کشت شده بومی و عمدتا هاشمی، علی کاظمی و دم سیاه است، تصریح کرد: رویکرد ما ورود علم و دانش به عرصه هاست و رقم آنام از سال ۸۳ با همت همکاران در موسسه تحقیقات برنج رقم خورد و برنج رقم هاشمی و صالح با تلاقی دادن و کارهای اصلاح نبات انجام شد.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۱۵ سال طول کشید و از سال ۹۷ این رقم به جامعه کشاورزی کشور و استان معرفی شد، افزود: امروز با رقمی مواجه هستیم که به لحاظ کیفیت با ارقام کیفی و بومی و محلی برابری می کند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: آنام می‌تواند با رقم هاشمی، دم سیاه و سایر ارقام کیفی رقابت کند و فاکتورهای خوبی که دارد و از جمله خصوصیات آن پاکوتاهی است که نسبت به خوابیدگی مقاوم است و عملکرد تا شش تن را می تواند با مدیریت کشاورزی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین میزان زودرسی ۱۰ روزه نسبت به رقم هاشمی را دارد، گفت: امروز در دنیا با تغییر اقلیم مواجه هستیم و هیچ کسی انتظار نداشت در استان پر بارانی مثل گیلان امسال تنش آبی را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برنج مكانيزه جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۸۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب