Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا انصاری،  روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت با اظهار تاسف از اینکه نیازهای آموزشی در بخش مهارتی، در سبد خانوار جایگاه اولویت‌داری ندارد، افزود: با این رویه، هم فرزندان صرفا به دنبال مدرک‌گرایی هستند و هم مهارت آموزی و ایجاد شغل به واسطه مهارت های فنی، به فراموشی سپرده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با تاکید بر اینکه جامعه به انواع شغل ها نیاز دارد گفت: چون از دوران کودکی در گوش بچه ها آوازه شغل هایی مانند دکتر، مهندس و خلبان خوانده می شود، عملا تیشه به ریشه مشاغل سنتی خود می زنیم  چون فرزندانمان به دنبال مدرک گرایی هستند نه آموختن مهارت هایی که به ایجاد شغل های مختلف سنتی منجر شود.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، با بیان اینکه این یک واقعیت انکار ناپذیر است که  قرار نیست همه دکتر یا مهندس شوند، اظهارداشت: همه مشاغل از جمله مشاغل سنتی در بخش های مختلف مورد نیاز است و باید جایگاه و اهمیت آنها بین مردم به ویژه نوجوانان و جوانان حفظ شود.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه در آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای 6 هزارو 500  عنوان شغلی شناسایی و استاندارد شده آموزش داده می شود گفت: برای بسیاری از مردم، این حجم از عناوین شغلی که می تواند بر پایه آموزشهای مهارتی و فنی  ایجاد شود، غیرقابل باور است.

وی با تاکید بر لزوم واگذاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بخش خصوصی هم  افزود: تا زمانی که  این آموزشها در بخش دولتی است نمی توان موضوع آموزش های  فنی و حرفه ای را بر حسب تقاضامحور ترویج داد.

 مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، گفت:  بنابراین نیاز است که از جنس خود مردم، با عنوان بخش خصوصی این آموزش ها را ارائه دهند تا بازده و کارآیی آن افزایش یابد. 

انصاری مرکز  آموزش فنی و حرفه ای الزهراء خواهران زنجان را نمونه بارزی از تمرکز بخش خصوصی در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و اظهارداشت: کارهایی که در این مرکز انجام می شود واقعا درخور توجه است و قابل مقایسه با کارهای مشابه نیست.

 وی با بیان  اینکه اگر کسی در کنار آموزش های پایه آموزش و پرورش و مقاطع مختلف تحصیلی، یکسری مهارت های آموزشی را  هم داشته باشد مطمئن باشید هرگز بیکار نخواهد ماند گفت: اگر مسیر شغل و مشاوره آن برای این افراد درست انتخاب شود، محال است که بیکار شوند مگر مواردی که خود شخص از این شاخه به آن شاخه بپرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، گفت: مواردی داریم که شخص تعداد زیادی گواهی مهارتی دارد ولی بیکار است و دلیل هم این است که هنوز نمی داند به کدام شغل و حرفه گرایش دارد و استعدادش در کدام بخش است.

انصاری اظهارداشت: باید در کنار آموزش های آکادمیک، آموزش‌های مهارتی را هم داشته باشیم و نیروی ماهر آچار به دست تحویل جامعه دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نباید دچار مدرک گرایی شود گفت: علت آن این است که باید عملا ثابت شود که از دل همین آموزش ها، مشاغل مختلف ایجاد می شود و افراد دارای مهارت  بیکار نمی مانند.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان،  با تاکید بر لزوم معرفی هنرجویان و افراد موفق در حوزه فنی و حرفه‌ای  هم افزود: حداقل حسن این کار این است که افراد دیگر با دیدن موفقیت های آنها در می یابند که مسیر موفقیت فقط محدود به تحصیلات  دانشگاهی و یا  بعضی شغل های مرتبط با مدارک بالا نیست.

انصاری با بیان اینکه در بحث نخبه پروری،  وظیفه ما این است که نخبه های موجود در بین کارآموزان را استخراج کنیم افزود: باید نخبه پروری را در شرایط آموزش عادی، برای همه کارآموزان داشته باشم.

وی  برگزاری مسابقه و رتبه آوردن در بین کارآموزان و هنرجویان را  یک سیاست اشتباه عنوان کرد و گفت: این امر، در واقع ریشه به تیشه رشته‌ها زدن است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان، با اشاره به اینکه طیف گسترده  ای از  افراد  جامعه غیر فعال است اظهارداشت:  نرخ مشارکت اقتصادی رابطه معکوس با جامعه غیر فعال دارد و نرخ  بیکاری در  رابطه مستقیم با افراد فعال و جویای کار است.

انصاری با بیان اینکه رسانه ها باید در زنده نگه داشتن مشاغل سنتی استان  از جمله ملیله و مس همت کنند  گفت: تا قبل از برگزاری مسابقات ملیله کشوری در زنجان هنوز در برخی از نقاط کشور، حتی اسمی از هنر ملیله کاری را  هم  نشنیده بودند.

 وی از برگزاری مسابقات آزاد چاقو در ماههای آینده خبر داد و گفت: برگزاری چنین مسابقاتی می‌تواند در معرفی و احیاء مشاغل سنتی بسیار موثر باشد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان،  در ادامه با بیان اینکه ارائه رشته های جدید فنی و  حرفه ای در کارگاه های ما به منزله کنار زدن رشته های قبلی نیست افزود: رشته های جدید مکمل رشته های قبلی است.

برچسب‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسابقات مهارت روسیه مسابقات ملی مهارت مهارت اموزی اشتغال پایدار زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسابقات مهارت روسیه مسابقات ملی مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مسابقات مهارت روسیه مسابقات ملی مهارت مهارت اموزی اشتغال پایدار زنجان مدیرکل فنی و حرفه ای استان زنجان فنی و حرفه ای مشاغل سنتی آموزش ها رشته ها شغل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۸۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در این بازدید از کارگاههای فنی و حرفه‌ای مرکز آموزش فنی و حرفه ای این شهرستان گفت: بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات درکنار تعمیر و ساماندهی فضای آموزشی و اداری این مرکز در اعتبارات شهرستانی و ملی در نظرگرفته خواهد شد تا بتوان در چند سال آینده شاهد رونق و توسعه فضای آموزشی مناسب برای استفاده متقاضیان کسب فن و مهارت باشیم.

حسن عباسی افزود: آموزشهای فنی و حرفه‌ای به عنوان پل ارتباطی واحد‌های تولیدی و صنعتی با آموزش، علاوه بر حرفه‌آموزی و آماده‌سازی افراد برای احراز شغل، با ارتقای کارایی و توانمندی نیرو‌ها به توسعه کسب و کار و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند.

در این بازدید، هیمن هرمزیاری رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مهاباد گزارشی از فعالیتها و عملکرد این مرکز را ارائه کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۶۵ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قم ارائه شد
  • چرا آموزش مهارت به کارگران ضرورت دارد؟
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد