Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@00:34:05 GMT

کابینه در کَن؛ به وقت مدیریت بحران

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۰۹۲۳۳

کابینه در کَن؛ به وقت مدیریت بحران

به گزارش ایران آنلاین به نقل از ایرنا ، بامداد روز پنجشنبه با وقوع سیلاب در منطقه «امامزاده داوود»و «کَن»، دولت آزمون دیگری را پیش روی خود دید؛ آزمونی که باتوجه به اقدامات به‌موقع و تسریع امدادرسانی به سیل‌زدگان می‌توان آن را موفقیت دیگری برای دولت مردمی به هنگام وقوع بلایای طبیعی قلمداد کرد. 

ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه در پی باراش شدید در تهران و رانش زمین، سیل در منطقه امامزاده داوود در شمال پایتخت جاری شد و حجم زیادی از گل و لای را در این منطقه و روستاهای اطرف برجای گذاشت؛ هر چند کارشناسان هواشناسی درباره خطر جاری شدن سیل در سایر نقاط ایران هشدار داده‌ بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلافاصله کمی پس از وقوع سیل تیم‌های عملیاتی آتش نشانی، اورژانس، هلال احمر و ستاد مدیریت بحران شهرستان تهران و عوامل فرمانداری تهران در محل حادثه حضور یافتند تا کسانی که در این سیلاب گرفتار شدند را نجات دهند و وزیر کشور هم پس از بازدید میدانی در لابلای گل و لای بجامانده از سیل،  بلافاصله دستور تشکیل ستاد بحران را داد و استاندار تهران را به عنوان فرمانده عملیات در حادثه سیل بخش کن و روستای امام زاده داود (ع)  معرفی کرد و از تمامی دستگاه‌های اجرایی، عملیاتی و امداد رسان در سطح ملی خواست تا با استاندار تهران در این خصوص همکاری کنند.

رئیس جمهوری صبح امروز پنجشنبه، در حالی که به منظور برگزاری سی‌امین سفر استانی دولت مردمی به همدان سفر کرده است، به رئیس دفتر خود ماموریت داد که در تماس با استاندار تهران پیگیر آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل زدگان امامزاده داوود (ع)‌ تهران شود و بر بسیج تمامی امکانات امدادی اعم از هلال احمر، شهرداری و ستاد مدیریت بحران برای تسریع در عملیات امداد و نجات  تاکید و تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه را به وی ابلاغ کرد.

معاون اول رئیسی هم بلافاصله در تماس تلفنی با استاندار تهران بر ضرورت بسیج تمامی امکانات و تجهیزات برای امدادرسانی و کمک به آسیب دیدگان حادثه شب گذشته امامزاده داوود تاکید کرد و خواستار گزارش و جبران خسارات مالی وارده به سیل زدگان امامزاده داوود شد.

سیل، زلزله، آتش سوزی و حوادثی از این دست، از جمله بلایای طبیعی است که همواره امنیت جان و مال مردم را در اقصی نقاط جهان تهدید می کند؛ حوادثی که در مدت زمانی اندک، تمام آنچه که آدمی در طول یک عمر اندوخته را ویران می‌سازد اما آنچه که از شدت این دردها می‌کاهد، حس همبستگی مسولاون و مدیران به عنوان بزرگترین سرمایه معنوی در صحنه حادثه بوده و مصداق شعر معروف سعدی «چو عضوی بدرد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار» است.

این حس همبستگی، انسان‌دوستی، همدردی و همدلی کلیدواژه مهمی است که رئیس جمهور در نخستین نشست شورای عالی مدیریت بحران اندکی پس از روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، بدان تاکید کرد و از «همه مردان» کابینه خود خواست تا در مواجهه با حوادث طبیعی همواره  با یکدیگر همکاری کرده و خواستار هماهنگی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها شد؛ سازمان‌هایی که باید ارتباط خود را با یکدیگر به طور کامل و بدون هیچ شبهه و تردیدی تعریف و تقویت کنند تا در زمان وقوع بلایای طبیعی و بحران، سردرگمی وجود نداشته باشد و دولت که وظیفه برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت را بر عهده دارد، همه پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد.

آنچه در وقوع چنین حوادثی نقش اصلی را ایفا می‌کند مدیریت بحران در لحظات اول حادثه بوده که بسیار مهم و تعیین کننده است زیرا باید در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی، به طور دقیق سطح حادثه، نحوه مدیریت و اقدامات لازم مشخص و وظایف و مسئولیت های هر دستگاه نیز باید به طور روشن از قبل تعیین شده باشد.

نقشی که وزارت کشور و شخص اول این دستگاه یعنی «احمد وحیدی» در دوره فعالیت یکسال اخیر در «موقعیت‌های» مختلف خود ایفا کرده و در صحنه‌ پابه‌پای مردم حاضر می‌شود که نمونه آن در حادثه «متروپل آبادان» به‌خوبی به تصویر کشیده شد؛ حادثه‌ای که ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه روز دوشنبه، دوم خرداد رخ داد و بخش‌هایی از یکی از برج‌های دو قلوی ساختمان متروپل آبادان به ناگاه فروریخت و همه را بهت‌زده کرد؛  وزیر کشور بدون فوت وقت عازم فرودگاه مهرآباد شد تا راهی آبادان شود و در جریان حادثه و روند امداد قرار گیرد.

در ابتدا شرایط نامساعد جوی فرود هواپیماها در آبادان را غیرممکن کرده بود اما وزیر کشور منتظر بهبود شرایط جوی نشد و از طریق زمینی راهی شد و ساعت سه بامداد خود را به محل حادثه رساند. او بلافاصله پس از  ورود به آبادان، با تشکیل جلسه اضطراری کمیته بحران با حضور مقامات کشوری و استانی، تاکید کرد که اولویت تیم‌های امداد و نجات باید نجات جان افراد گرفتار در زیر هزاران تن آوار باشد، بی‌آنکه این عملیات متوقف شود یا فرد مسئولی محل را حتی برای استراحت ترک کند.

وحیدی به عنوان یکی از همه مردان کابینه رئیسی مجاهدانه و خالصانه شبانه روز در محل حادثه بود و در بین خانواده‌هایی که چشم انتظار یافتن رد و نشانی از عزیزان مفقودشان بودند، حضور داشت، سنگ صبورشان هم شده بود؛ تلاشی بی‌وقفه که در نهایت کار وزیر کشور را به تزریق سرم هم کشاند. وحیدی به مدت ۶ روز در آبادان حضور داشت و از نزدیک روند امدادرسانی و آواربرداری را مدیریت می کرد.

گرچه وزیر کشور و محسن رضایی معاون امور اقتصادی رییس جمهور بامداد روز حادثه در محل ریزش ساختمان متروپل آبادان حضور  جلسه  اضطراری برگزار می‌کنند و وحیدی از استاندار خوزستان خواست، با به کارگیری همه ظرفیت ها و امکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده اند، تسریع شود. 

وزیر کشور در آن برهه پس از استماع گزارش‌های ارائه شده توسط رئیس جمعیت هلال احمر کشور، رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری تهران و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت که «از همان ابتدا گروه‌های کارشناسی و متخصص شکل دادیم به طوری که بیش از ۱۱ گروه از کارشناسان در محل حضور داشتند و نقطه نظرات خود را برای چگونگی آواربرداری و کمک به مصدومان ارائه کردند»؛ این اظهارات را می‌توان گواهی بر تک‌محوری نبودن فعالیت‌های وزارت کشور و استفاده این دستگاه از تمام ظرفیت‌های موجود به منظور مدیریت بحران در مقاطع مختلف دانست.

توجه ویژه رئیس جمهور به امور مردم از ورای مرزها

حادثه ناگوار فروریختن مجتمع تجاری-اداری متروپل آبادان، درخلال سفر مهم رئیس جمهوری به کشور عمان رخ داد و عصر همان روز آیت الله رئیسی در حین دیدارهای دوجانبه با مقامات ارشد این کشور، به محض اطلاع از بروز این حادثه به معاون اول خود مأموریت داد ضمن به‌کارگیری تمامی امکانات محلی و ملی، شخصاً این موضوع را با اختیارات کامل به‌منظور تسریع در آواربرداری و نجات جان افراد زیر آوار مانده و رسیدگی به مصدومان حادثه، مدیریت و پیگیری کند.

آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز همدردی صمیمانه با خانواده‌های جان‌باختگان که طبق گزارش‌ها غالباً از کارگران زحمت‌کش بوده‌اند، دستور داد رسیدگی به وضعیت این خانواده‌ها در اولویت قرار بگیرد و گزارش روند امدادرسانی نیز برای وی ارسال شود. رئیس جمهور پس از بازگشت به تهران و بدون اطلاع قبلی و بصورت سرزده به آبادان سفر کرد و با حضور در خیابان امیرکبیر (امیری)آبادان عملیات آوار برداری را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. 

   

رهبر انقلاب نیز در آن برهه در سخنرانی خود در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام(ره) به اقدام به موقع مسئولان کشور در حادثه متروپل آبادان اشاره و اذعان کردند: امروز که دشمن درصدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه قدرشناسی از مسئولان انقلابی سنگین‌تر است؛ در همین قضیه آبادان که یک وزیر چند روز بالای سر کار می‌رود یا اینکه رئیس جمهور محترم و معاون او به دیدار خانواده‌های جان‌باختگان می‌روند، باید قدرشناسی شود.

وزیر پای کار در سیلاب تابستانی 

درست ۶ روز پیش بارش باران شدید در جنوب استان فارس به شکل گیری سیلابی منجر شد که جان شماری از هموطنان مان را گرفت؛ رویدادی که رقم خوردن آن در روزهای گرم و خشک تابستانی عجیب به نظر می‌رسد و از این رو هشدار برانگیز است. در پی این اتفاق وحیدیِ پای‌کار با هدف بازدید میدانی منطقه، بررسی روند امدادرسانی و دلجویی از خانواده جانباختگان وارد فرودگاه بین‌المللی شیراز و سپس راهی استهبان شد.

وزیر کشور به ستاد بحران استان فارس دستور داد تا هر چه زودتر ایستگاه هلال احمر و اورژانس با امکانات کامل در این منطقه مستقر شود. او همچنین بر پرداخت حقوق کامل خسارت دیدگان از سیل تأکید کرد. 

این در حالی است که آیت‌الله رئیسی نیز در تماس تلفنی با محمدهادی ایمانیه استاندار فارس، بر رسیدگی سریع به قصورهای احتمالی تاکید کرد و به وی دستور داد تا از ظرفیت همه دستگاه‌های ملی و محلی برای جبران خسارات آسیب‌دیدگان و تسکین آلام داغ‌دیدگان استفاده کند.

حضور وزیر کشور در محل وقوع سیل در استهبان شیراز

آزمون دولت مردمی در کن

بامداد امروز با وقوع سیلاب در منطقه امامزاده داوود و کَن، دولت باردیگر آزمون دیگری را پیش روی خود دید؛ وحیدی به عنوان طلایه‌دار و مرد همیشه در صحنه کابینه رئیسی، همراه با شهردار، استاندار، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران، همچنین مسئولان محلی اعم از فرماندار و بخشدار و نیروهای انتظامی و سپاه به سرعت خود را به محل حادثه رسانده و با تشکیل ستاد بحران تلاش‌های خود را به منظور مدیریت بحران پیش‌آمده به‌کار بستند.

حضور مسئولان کشور اقدامی ارزشمند و پراهمیت برای تسکین آلام افراد حادثه دیده است و کابینه رئیسی در این یک سال نشان داد که برگزیدن نام «مردمی» برای کابینه‌اش نه تنها شعار نبوده بلکه با رویکرد مسئولانه در موقعیت‌های مختلف به معنای واقعی کلمه ساری و جاری است و مردان کابینه او بر این باورند که میان آنها با مردم فاصله‌ای وجود نداشته و آنها خود را از جنس مردم می‌دانند.

 

/انتهای پیام

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: امامزاده داوود استاندار تهران متروپل آبادان مدیریت بحران بلایای طبیعی دولت مردمی روند امداد رئیس جمهور خانواده ها هلال احمر محل حادثه وزیر کشور وقوع سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۰۹۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی


 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه  ، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور سیلاب را یکی از مخاطره آمیزترین حوادث برشمرد و گفت : علت آن بیابان زایی تغییر اقلیم کم شدن آب و کاهش فضای سبز کشور است
نامی آبخیزداری و آبخوانداری را در حفظ و تقویت خاک بسیار موثر برشمرد وی تصریح کرد : پیشگیری آمادگی بازسازی و بازتوانی از مهمترین بخش‌های مدیریت بحران است که رسانه ملی نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم در حوزه مدیریت بحران دارد

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • کرمانشاه به مرکز امداد منطقه غرب کشور تبدیل شود
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶