Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان فرهنگ و ‌ارتباطات اسلامی با بیان اینکه تقویت حوزه محصولات و صادرات فرهنگی از رویکردهای سازمان است، گفت: به این مسئله نگاه فرهنگی داریم. هر چیزی که جنبه‌های اقتصادی پیدا کرد، مسیر توزیعش باز خواهد شد. اگر کالای فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی‌های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه می‌یابند.

به گزارش ایران اکونومیست، حجت‌الاسلام ایمانی‌پور -رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- بعداظهر  روز گذشته پنج‌شنبه(۶مردادماه) در نشست خبری اختتامیه دهمین اجلاسیه رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به اینکه برگزاری این اجلاس پس از 10 سال، حاکی از بازگشت دوبارۀ میدان گرفتن دیپلماسی فرهنگی در کشور است، اظهار کرد: هدف اول ما تبدیل مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساساً این سازمان شکل گرفته تا قرارگاه مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور باشد. 

وی اسا۶ر کرد :این امر مطالبۀ مقام معظم رهبری از سازمان است. ایشان بارها فرمودند سازمان باید نقش قرارگاهی و نقش راهبری ایفا کند. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: امروز گفتمان انقلاب و الگوی انقلاب اسلامی خواهان دارد. ما طرفداران زیادی در کشورهای اسلامی داریم که منسجم نبوده و نیازمند انسجام هستند.

ایمانی‌پور یادآور شد: یکی از اولویت‌های ما استفادۀ حداکثری از کنشگران فعال فرهنگی در داخل و خارج از کشور است، نکته دیگر در نقش قرارگاهی این است که سعی می‌کنیم از تمام کنشگران استفاده کنیم. وقتی قرار شد راهبری کنیم باید به دنبال ظرفیت بوده تا آنها را فعال کنیم. توانمندسازی کنشگران فعال فرهنگی و علمی در داخل و خارج و اتصال آنها به یکدیگر باید صورت گیرد و این مسئله جریان خوبی شکل می‌دهد. 

وی افزود: در اجلاس دهم شعار سه‌گانه و سه وجهی را پیش گرفتیم، وجه اول، دانش‌بنیان بود. دیپلماسی فرهنگی باید دانش‌بنیان شود؛ یعنی اولاً یک رصد هوشمندانه در کار باشد، سپس برنامه‌ریزی اصولی شکل بگیرد. برای اینکه به دانش و تجربه خودمان بسنده نکنیم، باید کانون‌های اندیشه‌ورزی در حوزۀ بین‌الملل را شناسایی کنیم. از این رو تشکیل مجمع اندیشه‌ورزان در حوزه بین‌الملل از رویکردهای اصلی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته تا دیدمان از حوزه بین‌الملل دقیق‌تر شود. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: گزارۀ دوم اجلاس، همگرایی بود. بنا داریم دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای غیر حاکمیتی را به هم پیوند دهیم تا بتوانیم هم‌افزا و رو به جلو حرکت کنیم. به همین‌ منظور در این نشست سه تفاهم‌نامه فرهنگی به امضا رساندیم. ابتدا تفاهم با سازمان امور اداری و استخدامی که سبب تقویت ساختار و ساماندهی نیروی انسانی می‌شود، تفاهم‌نامه بعدی با میراث فرهنگی بود که سبب تقویت اقتصاد فرهنگ و صادرات محصولات فرهنگی می‌شود. اگر این مهم عمیلیاتی شود، از این رو رایزنان ما نقش نمایندگی سازمان میراث را در سایر کشورها ایفا می‌کنند. 

ایمانی‌پور ابراز کرد: وجه سوم، تقویت صادرات فرهنگی بود. این کار را قبل از اجلاس شروع کردیم. در این راستا رویداد «از ایران» را شکل دادیم و مؤسسات دانش‌بنیان و جوانانی را که در حوزه بین‌الملل استعداد دارند، شناسایی کردیم. بیش از 500 مجموعه انتخاب شدند و هشتاد نفر آنها را برای برپایی نمایشگاه گزینش کردیم. این نمایشگاه مجالی بود تا رایزنان ما با ظرفیت‌های فرهنگی آشنا شوند. 

وی با بیان اینکه تقویت حوزه محصولات و صادرات فرهنگی از رویکردهای سازمان است، ادامه داد: نگاه فرهنگی به این مسئله داریم. هر چیزی که جنبه‌های اقتصادی پیدا کرد، مسیر توزیعش باز خواهد شد. اگر کالای فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی‌های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه می‌یابند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: حوزۀ همسایگی برای ما اولویت‌دار و پر چالش است. تمام تلاش‌مان بر این است تا با دانش کامل سوءتفاهم‌ها را به حداقل برسانیم. اخیراً یکی از سیاست‌هایی که وزیر فرهنگ دارد، دعوت از وزرای فرهنگ کشورها بود که تاکنون تعدادی از کشورها به ایران دعوت شده‌اند.  

ایمانی‌پور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان، ظرفیت شناسی دستگاه‌هاست. ظرفیت‌هایی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که تا به حال به سراغ‌ آنها نرفته‌ایم. بر اساس گفت و گویی که با این دستگاه‌ها داشتیم، بنا شد استفادۀ حداکثری از این ظرفیت‌ها در داخل و خارج صورت گیرد. 

وی در پایان گفت: خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور از اولویت‌های سازمان است، در موج جدید مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور شاهد کسانی هستیم که علاقه‌مند به ایران و انقلاب هستند. این افراد سفیران نظام بوده که به منظور فرصت‌های شغلی و علمی برای مدتی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: سازمان فرهنگ و ارتباطات ، اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رئیس سازمان فرهنگ صادرات فرهنگی خارج از کشور ایمانی پور بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۰۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی در خصوص توسعه صنعت فضایی در کشور گفت: توسعه کاربردهای صنعت فضایی جز محورهای مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

وی افزود: در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.

کد خبر 6090531 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی