Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای حکم قصاص نفس قاتل شهید رنجبر، قتل برادر مالک ساختمان متروپل، انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان و ... از اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته بود.

گزیده اخبار حقوقی هفته گذشته ایران اکونومیست را در این گزارش می خوانید: 

حکم قصاص نفس قاتل شهید رنجبر اجرا شد

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری فارس شنبه یکم مرداد بیان کرد: مجازات قصاص نفس قاتل شهید علی اکبر رنجبر جانشین وقت پاسگاه بید زرد شیراز با حضور خانواده اولیای دم اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از وقوع قتل فجیع سرهنگ علی اکبر رنجبر و دستگیری قاتل، رسیدگی سریع به پرونده در دستور کار قرار گرفت و رأی اولیه مبنی بر قصاص قاتل از شعبه اول دادگاه کیفری یک استان فارس صادر شد.

سوءقصد به برادر مالک ساختمان متروپل / فوت مجید عبدالباقی در پی شدت جراحات

صادق جعفری چگنی دادستان مرکز استان خوزستان  درباره جزئیات حمله مسلحانه به مجید عبدالباقی برادر مالک ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: این فرد در پی حمله افرادی با شلیک چندین گلوله مورد هدف قرار گرفته و پس از وقوع حادثه به بیمارستان منتقل شد. فرد مضروب پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده فوت کرد. در نهایت دادستان شهرستان آبادان بلافاصله پس از وقوع حادثه با حضور در محل مذکور، با تشکیل پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آبادان، موضوع را مورد بررسی قرار داد و تحقیقات اولیه در حال انجام است.

جمشید شارمهد: جز تاسف خوردن صحبتی ندارم

ششمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر سه شنبه ۴ مرداد در شعبه ۱۵ انقلاب و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و با حضور مستشار دادگاه، وکیل متهم و نماینده دادستان تهران برگزار شد. متهم شارمهد در دفاع از خود گفت: جز تاسف خوردن صحبتی ندارم.

دادگاه "متروپل" هفته آینده برگزار می‌شود

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان از تعیین وقت رسیدگی به پرونده حادثه متروپل در هفته آینده خبر داد و  در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با این حادثه گفت: در این خصوص در حال حاضر ۲۱ نفر بازداشت هستند و  کیفرخواست متهمان پرونده پنجشنبه ۳۰ تیرماه صادر شد.

تحقیقات درباره مرکز توانبخشی اهواز ادامه دارد

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان از پیگیری ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی در خصوص نحوه نامناسب نگهداری از مددجویان یک مرکز توان‌بخشی در اهواز خبر داد و گفت:  پس از انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر اذیت و آزار یکی از مددجویان بستری در یکی از مراکز توانبخشی غیر دولتی نگهداری معلولان ذهنی اهواز، به همراه مدیرکل بهزیستی خوزستان در این مرکز حاضر شدیم و موضوع پیگیری شد. در تحقیقات اولیه با بررسی فیلم دوربین مدار بسته مرکز توان‌بخشی و بنا بر اظهارات رئیس این مرکز، موضوع مربوط به چند ماه گذشته است که قسمت‌هایی از این تصاویر منتشر شده است. در معاینه بدنی از بیماری که فیلم‌ او در فضای مجازی منتشر شد، هیچ‌گونه آثار جرح و کبودی دیده نشد اما تحقیقات کماکان در خصوص این مرکز و نحوه نگهداری از مددجویان آن ادامه دارد و در صورت اثبات هر گونه تخلف، با عاملان این قصور برخورد لازم صورت می‌گیرد.

قوانینی که وضع می‌شوند باید گره‌گشای مشکلات و معضلات کشور باشند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه   در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، گفت: یکی از اولویت‌های کاری من در دستگاه قضایی آن است که نسبت به اجرای قوانین مصوب در کشور و قوانین مصوب مجلس، اهتمام داشته باشم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به محکومیت حمید نوری به حبس ابد با حکم یک دادگاه در سوئد گفت: اگر مختصر عدل و انصافی در صادرکنندگان حکم علیه این تبعه ایرانی وجود داشته باشد، در مرحله بعدی، حکم به تبرئه او خواهند داد.

محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت امر قضا و خطیر بودن جایگاه قضاوت بیان داشت: اگر قوه قضائیه مقتدر، مستقل و صحیح‌العمل باشد، از بسیاری از کجی‌ها و نارسایی‌ها و وقوع جرم‌ها جلوگیری و پیشگیری می‌شود و چنانچه قوه قضائیه در تراز قضای اسلامی باشد می‌تواند حق هر مظلومی را از ظالم بستاند و دست هر متجاوزی به جان و مال و عرض مردم و ارزش‌های الهی را قطع کند و به مجازات خیانت‌کاران و متجاوزان بپردازد.

رئیس قوه قضاییه  با اشاره به آثار سوء روحی و روانی که جرم سرقت در جامعه و برای افراد جامعه ایجاد می‌کند، گفت: باید تمهیداتی همه‌جانبه اندیشیده شود که آرامش روانی جامعه و مردم از بُعد اطمینان نسبت به رسیدگی به جرم سرقت و مجازات قانونی سارقین، تحکیم شود و هیچگونه نگرانی از این ناحیه برای مردم وجود نداشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه رها کردن مدیریت فضای مجازی به ضرر مردم تمام می‌شود، گفت: تا امروز قدم‌های بلندی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات برداشته شده و تاکید ما نیز آن است که هر چه زودتر شبکه ملی اطلاعات به سرانجام برسد.

"وحید اشتری" پنج بار مورد رافت اسلامی قرار گرفته بود

روابط عمومی دادگستری استان تهران در اطلاعیه‌ای درباره محکومیت وحید اشتری اعلام کرد که او حداقل در پنج مورد از موارد مشابه با رافت اسلامی مواجه شده است اما از فرصت‌های ارائه شده در جهت اصلاح رفتار خود استفاده نکرده و به اتهام‌زنی بی‌اساس به افراد مختلف ادامه داده است.

وحید اشتری که چندی پیش خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه را رسانه ای کرد اکنون تصویری از دادنامه‌ شعبه ۱۰۵۷ کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت منتشر کرده و مدعی است که بابت انتشار خبر "سیسمونی"، "خیریه حسین طائب" و "مطالب مرتبط با هولدینگ یاس" در دادگاه محکوم شده است. طبق تصویر منتشره از حکم دادگاه، وحید اشتری محکوم به تحمل دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی و حقیقی شده است.

سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند

با توجه به پایان مدت خدمت سه نفر از اعضای حقوقدان شورای نگهبان، آقایان کدخدایی،  ره پیک و  موسوی و در اجرای بند ۲ اصل ۹۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آقایان علی احمدی فر،  سیامک ره پیک، خیرالله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و  فضل الله موسوی به مجلس محترم معرفی شدند  تا سه نفر از حقوقدانان شورای نگهبان از بین آنان توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتخاب شوند. نهایتا سیامک ره پیک با ۱۱۶ رای، عباسعلی کدخدایی با ۱۸۲ رای و خیرالله پروین با ۱۴۹ رای از مجموع ۲۵۴ رای به عنوان سه حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.

انتخابات هیات رئیسه شورای نگهبان برگزار شد/ آیت الله جنتی دبیر باقی ماند

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به برگزاری جلسه روز  چهارشنبه (5 مرداد 1401) شورای نگهبان گفت: انتخابات هیات رئیسه سال جدید شورای نگهبان در جلسه صبح امروز برگزار شد.

در این انتخابات با رای اعضای شورای نگهبان، آیت الله جنتی به عنوان دبیر، ره پیک به عنوان قائم مقام دبیر و  هادی طحان نظیف به عنوان سخنگوی شورای نگهبان ابقا شدند.

آزادی ۲۴۱۵ زندانی جرایم غیرعمد در ۴ ماه نخست امسال

سیداسدالله جولایی رییس هیات امناء ستاد دیه کشور در نشست خبری هفته گذشته گفت: در ۴ ماهه نخست امسال، ۲۴۱۵ نفر از محکومان مالی و بدهکاران جرایم غیرعمد از بند حبس رهایی یافتند.

با عامل خشک شدن درختان خیابان ولیعصر برخورد قاطع می‌شود

در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر خشک شدن هم‌زمان تعدادی اصله درخت در خیابان ولیعصر(عج)، محدوده خیابان محمودیه، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران به دادستان تهران ماموریت داد تا ضمن تشکیل کارگروهی تخصصی، علل وقوع این حادثه را احصاء و در صورت احراز وقوع تخلف و یا جرم اقدامات لازم در چارچوب قوانین و مقررات صورت گیرد. بر همین اساس علی صالحی دادستان تهران با اعلام تشکیل پرونده قضایی برای بررسی علت خشک شدن درختان خیابان ولیعصر گفت که با عوامل و مرتکبان این موضوع برخورد قانونی و قاطع خواهد شد.

مراد طاهباز از متهمان پرونده محیط زیستی به مرخصی آمد

حجت کرمانی وکیل مدافع مراد طاهباز زندانی زندانی دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی و آمریکایی گفت که موکلش  با پابند الکترونیکی به مدت یک ماه به مرخصی آمد.  مراد طاهباز از ۲۰ دی ماه سال ۹۶ در پرونده موسوم به فعالین محیط زیست بازداشت شده بود و به ۱۰ سال حبس محکوم شد. امروز  بعد از حدود ۵ سال به مرخصی آمد.

امکان استفاده از "سهام" به عنوان "وثیقه"

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک ستاره، با تاکید بر اینکه یکی از اصول مهم در سند تحول قضایی استفاده از فناوری‌های هوشمند و به روز است، اظهار کرد: هرچه این امکان بیشتر فراهم‌شود برای مردم و دستگاه قضا بهتر است و انتظار داریم دولت و مجلس در حوزه گسترش این موضوع مساعدت کنند. افراد به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند و باید یک ضمانت قابل دسترس داشته باشند تا فرایند به حکم نهایی منتهی شود که گاهی زمان‌بر است.

وی افزود: در این میان گاهی فردی که می‌خواهد وثیقه تهیه کند با مشکل موجه می‌شود. از طرف دیگر قاضی به دلایل قانونی نمی‌تواند حکم ازادی فرد را صادر کند. بنابراین ممکن است فرد بی‌گناه زندانی شود. امکان توثیق سهام از بازداشت افرادی که ضرورت ندارد جلوگیری می‌کند. البته باید درمورد نوسانات قیمت سهام، کار کارشناسی صورت بگیرد و زمانی‌که به نتیجه رسید اعلام می‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برادر مالک ساختمان متروپل حقوقدان شورای نگهبان قصاص نفس قاتل شهید فضای مجازی قوه قضائیه وحید اشتری هفته گذشته رئیس قوه ره پیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۰۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد،در این مراسم که سرهنگ جوکار رئیس ورزش‌های پهلوانی استان و مسئولین زارچ حضور داشتند از امام‌جمعه زارچ و رئیس اداره ورزش و جوانان به‌عنوان مروج فرهنگ پهلوانی قدردانی به عمل آمد. 

 
تجلیل از ورزشکاران زورخانه و همچنین تجلیل از خانواده شهید ذاکری، شهید ناصر کریمی و شهید دادار از شهدای ورزشکار شهرستان با اهدای هدایایی تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان؛ مقتول، قاتلش را بخشید
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • وقتی مقتول دستور بخشش قاتلش را داد!
  • اجرای ورزش زورخانه‌ای در زارچ 
  • عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد
  • سحرگاه متفاوت یک زن و ۴ مرد پای چوبه دار| دو نفر از پای چوبه دار به زندان برگشتند و سه نفر دیگر...
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد