Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@14:34:59 GMT

دلیل فرونشست زمین در میدان سپاه اعلام شد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۱۱۸۰

دلیل فرونشست زمین در میدان سپاه اعلام شد

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف قنات‌های رها شده توسط شهرداری‌ گفت: رهاشدگی قنات‌ها دلیل فرونشست میدان سپاه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایران اکونومیست، علی بیت‌اللهی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: بررسی تصاویر فرونشست میدان سپاه، نشان می‌دهد زیر انحنای رویه آسفالتی، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آب‌شستگی‌های زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگ‌شدن حفره در زیر آسفالت، خمشی در سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در مواقع بارندگی که نفوذ آب‌های سطحی به زیرسطح زمین و جریان آنها در امتداد شکاف‌ها، تونل‌ها و یا قنات‌های رهاشده در تهران شدیدتر می‌شود عمل آب‌شستگی‌های زیرسطحی نیز شدت بیشتری پیدا می‌کند.در این شرایط اثر حرکت آب‌های زیرسطحی و آب‌شستگی‌ها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمان‌ها بیشتر است. در برخی از موارد که امتداد قنوات و یا رگ‌اب‌ها با گودبرداری‌ها یا دیواره‌های ساختمان‌ها مسدود می‌شود آب پشته می‌کند و سبب گسترش فضای حفره زیرسطحی می‌شود که در ادامه منجر به فروریزش خواهد شد که فروریزش میدان سپاه نیز به همین شیوه ایجاد شده است. 

وی افزود: یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیین‌تکلیف قنوات رهاشده است. قنات‌هایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هم‌اکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قنات‌ها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آنها بعمل نیامده است.

وی تصریح کرد: از آنجاییکه این قنات‌ها پیش‌تر دارای مالکیت شخصی بودند هم‌اکنون بلاتکلیف رها شدند، پیشنهاد این است که با رایزنی و همفکری صیانت از قنات‌ها را شهرداری‌ها برعهده بگیرند چراکه شهرداری هم در آبیاری فضای سبز از آب قنات‌ها استفاده می‌کنند و هم در خصوص ایمنی شهری این پیشنهاد می‌تواند مفید واقع بشود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: وجود انحنای غیرعادی و بروز شکاف‌های کوچک می‌تواند بسیار خطرساز باشد. بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران، انسداد مسیر و تردد است تا اقدامات ترمیمی انجام شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میدان سپاه قنات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرمانده سپاه عاشورا در مراسم تجلیل از ورزشکاران با بیان اینکه ورزشکاران ما مایه افتخار استان آذربایجان شرقی هستند گفت: کشور ما امروز با روحیه ورزشکاری خود برای ایران اسلامی افتخار آفرین شده است.

 سردار عباس قلیزاده افزود: امام راحل فرمودند اگر ندا و روحیه ورزشکاری در این جامعه حاکم شود دشمنان قدرت عرض اندام نخواهند داشت.

 وی ادامه داد: اینکه ورزشکاران ما در میدان‌های ورزشی در مقابل ورزشکاران صهیونیستی به میدان نمی‌روند برای اینست که آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند لذا همه اینها برای ما افتخار است.

 فرمانده سپاه عاشورا افزود: روحیه ورزشکاری رزمندگان ما در دوران هشت سال دفاع مقدس برای ما پیروزی‌ها و افتخارات بسیاری فراهم کرد و نشان داد ملت ما در همه صحنه‌ها پیروز میدان هستند.

 سرهنگ حیدر پناه معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا هم با ارائه گزارشی گفت: در این مراسم از قهرمانان ورزشی نخبه، مربیان و پیشکسوتان بسیجی استان که در جهت اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج ورزش و منش پهلوانی فعالیت دارند تجلیل شد.

در پایان مراسم از خانواده معظم شهیدان صمد ملکی، حسین تیز قدم خطیبی، اسمعیل جمالی، محمد رضا باصر وتعدادی از مسئولان و همچنین جمعی از ورزشکاران، مربیان و قهرمانان مدال آور تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • عکس | کشف عمیق‌ ترین حفره آبی جهان در مکزیک
  • عمیق ترین حفره آبی جهان در مکزیک کشف شد
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • سند بسیار مهم درباره سفره‌های آب زیرزمینی؛ چرا همه سکوت کرده‌اند؟!
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • هشدار دانشمندان در مورد «سندرم غرق شدگی» شهر‌های ساحلی جهان 
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی