Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین امیرعبداللهیان گفت: امیدواریم باتوجه به جاری شدن آب باران در رودخانه هیرمند موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به ایران وجود نداشته باشد.

در پی دستور رئیس جمهور در خصوص پیگیری مساله حقابه جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه کشورمان با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان مکالمه تلفنی داشت.  

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به بارندگیهای اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند اظهار امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است.

حسین امیرعبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه افزود: اگر مسئله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهارداشت: بزودی هیات عالیرتبه ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقابه عازم این کشور می شود.

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه‌ به علاقمندی فعالان بخشهای خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اقتصاد افغانستان اظهار داشت: ایران از حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی خود در افغانستان پشتیبانی می کند و همزمان انتظار دارد مقامات افغانستان نیز با توجه به اهمیت فعالیتهای بخش خصوصی در اقتصاد افغانستان از فعالان اقتصادی ایران در افعانستان حمایت کنند.

ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیات وزارت نیروی کشورمان گفت: ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم و زمانی که آب موجود باشد، آن را به سوی ایران روان می سازیم.

حسین امیرعبداللهیان در پاسخ اظهار داشت : ما می توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

ملامتقی بر سفر هیات وزارت کشاورزی افغانستان به تهران تاکید کرد و توسعه هر چه بیشتر همکاری های دو کشور را خواستار شد.  

سرپرست وزارت خارجه افغانستان همچنین ارزیابی خود را از نشست اخیر تاشکند در مورد افغانستان بیان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: حق آبه ، حق آبه هیرمند

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حق آبه حق آبه هیرمند حسین امیرعبداللهیان حقابه ایران امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

«عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر ایران در کابل پیرامون تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه بحث و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر آب و انرژی، وزیر کشاورزی، آبیاری و دامداری، وزیر اطلاعات و فرهنگ و سفیر طالبان در تهران نیز حضور داشتند.

ملا برادر با مثبت خواندن روابط افغانستان و ایران و تأکید بر توسعه روابط گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بالا بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب دریای هلمند به نیمروز و به سیستان ایران رسیده است، این کمک خواهد کرد مشکلات بیشتر مردم هر دو کشور حل شود.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در ادامه خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین دو کشور دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • نگرانی وزیر خارجه ایران از سرکوب دانشجویان آمریکایی/ امیرعبداللهیان: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسراییل است
  • انتقاد امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان در آمریکا
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران