Web Analytics Made Easy - Statcounter

۳۵۴ میلیون مبتلای جهانی به هپاتیت B و C حذف هپاتیت ویروسی تا سال ۱۴۱۰؛ یک هدف جهانی روند رو به کاهش هپاتیت در ایران علائم و راه‌های انتقال هپاتیت چیست؟ مشکلات تامین کیت تشخیصی بیماری به دنبال تحریم‌ها هپاتیت C درمان پذیر است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رشید رمضانی با اشاره به اینکه انتخاب روزی جهانی برای هپاتیت به جهت افزایش آگاهی پیرامون این بیماری بوده است، گفت: شیوع هپاتیت حاد با علت نامشخص در کودکان در برخی کشورها توجه بیشتری را به عفونت‌های ویروسی حاد در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جلب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر تلاش‌های جهانی حذف هپاتیت‌های ویروسی B،D و C را در اولویت قرار داده است.

او با بیان اینکه شکل مزمن سه هپاتیت B ،D و C مسئول بیش از ۹۵ درصد مرگ‌های ناشی از هپاتیت است، تصریح کرد: مشاوره و ابزار تشخیصی، درمانی و پیشگیری از هپاتیت‌های مزمن ویروسی در سطح جهانی اغلب دور از دسترس همه افراد بوده و گاهی صرفا در بیمارستان‌های تخصصی متمرکز است.

۳۵۴ میلیون مبتلای جهانی به هپاتیت B و C

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی هپاتیت مبنی بر « تسهیل دسترسی تمام افراد جامعه به مراقبت‌های تشخیصی_درمانی هپاتیت»، اظهار کرد: باید تمامی مبتلایان به هپاتیت دسترسی بهتری به درمان و مراقبت داشته باشند. این درحالی است که در جهان تنها ۱۰ درصد از افراد مبتلا به هپاتیت B مزمن، تشخیص داده شده و ۲۲ درصد آنها درمان دریافت می‌کنند. در عین حال تنها ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C تحت درمان قرار دارند و سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار مرگ ناشی از عفونت هپاتیت B و C رخ می‌دهد.

رمضانی ادامه داد: حدود ۳۵۴ میلیون نفر در جهان مبتلا به هپاتیت B و C هستند که از این میان ۲۹۶ میلیون نفر به هپاتیت B و ۵۸ میلیون مورد مبتلا به هپاتیت C هستند.

حذف هپاتیت ویروسی تا سال ۱۴۱۰؛ یک هدف جهانی

او با اشاره به اینکه هدف سازمان بهداشت جهانی، حذف هپاتیت‌های ویروسی تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۱۰) است، بیان کرد: در راستای دسترسی به این هدف، سازمان بهداشت جهانی دسترسی به اهدافی از جمله کاهش ۵۰ درصدی عفونت‌های جدید هپاتیت B و C،‌ کاهش ۴۰ درصدی مرگ به دلیل سرطان کبد، اطمینان یافتن از تشخیص ۶۰ درصدی افراد دارای ویروس هپاتیت B و C، تحت درمان قرار دادن ۵۰ درصد از افراد واجد شرایط تا سال ۲۰۲۵ را برای کشورها در نظر گرفته است.

روند رو به کاهش هپاتیت در ایران

رییس اداره هپاتیت وزارت بهداشت در خصوص میزان شیوع هپاتیت در کشور، گفت: مناطق مختلف جهان از لحاظ شیوع هپاتیت B به سه دسته نواحی با شیوع کم (میزان شیوع کمتر از ۲ درصد)، نواحی با شیوع متوسط (میزان شیوع ۲ تا ۸ درصد) و نواحی با شیوع بالا (میزان شیوع بالاتر از ۸ درصد) تقسیم بندی می‌شوند که بر این اساس ایران جزو کشورهای با شیوع نسبتا کم هپاتیت B محسوب می‌شود. شیوع عفونت در جمعیت عمومی کمتر از یک درصد است و روند کاهشی هپاتیت B در کشور دیده می‌شود؛ به شکلی که سال ۱۳۹۵ تعداد ۸هزار و ۹۵۸ بیمار مبتلا به هپاتیت B در کشور شناسایی شدند و این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسیده است.

وی درباره میزان شیوع هپاتیت  C، بیان کرد: کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی در قالب ۶ منطقه جغرافیایی تقسیم بندی شده‌اند و ایران در منطقه مدیترانه شرقی قرار دارد. کمترین میزان شیوع هپاتیت C مربوط به ایران است. تمرکز اصلی شیوع هپاتیت C در ایران در گروه‌های پرخطر است و به همین دلیل تمرکز اصلی برنامه‌های تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت بر این گروه‌ها است. طی سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۴۵۱ بیمار مبتلا به هپاتیت C در کشور شناسایی شدند.

او درباره جزییات بیشتر گروه‌های در معرض خطر ابتلا به هپاتیت‌های C و B، توضیح داد: شیوع هپاتیت B مزمن در میان جمعیت عمومی یک درصد، در میان معتادان تزریقی ۲.۵ درصد، زندانیان ۲.۵ درصد و زنان آسیب‌پذیر ۱.۵ درصد بوده است. در عین حال شیوع هپاتیت C مزمن در میان جمعیت عمومی ۰.۳ درصد، معتادان تزریقی ۳۰درصد، زندانیان ۵.۹ درصد و در میان زنان آسیب پذیر ۷.۵ درصد است.

علائم و راه‌های انتقال هپاتیت چیست؟

وی در خصوص علائم ابتلا به هپاتیت و راه‌های انتقال آن، گفت: جایگاه ویروس هپاتیت B در کبد است. با ورود ویروس به بدن و گذر از دوره کمون، علائم بیماری آغاز می‌شود. علائم در فاز حاد بیماری با تب پایین، زردی خفیف، تهوع، استفراغ، درد شکم و... است؛ سپس بیماری وارد فاز مزمن می‌شود. در صورتی که بیماری بیش از شش ماه در بدن بماند هپاتیت مزمن و کمتر از شش ماه هپاتیت حاد است.

او با اشاره به اینکه هپاتیت C معمولا بی‌علامت است، بیان کرد: انتقال هپاتیت B بیشتر از طریق رفتارهای پرخطر جنسی است، اما سایر راه‌ها مانند استفاده از فرآورده خونی آلوده، سرنگ مشترک، وسایل آرایشی آلوده و... نیز می‌تواند انتقال دهنده ویروس باشد. بیشترین راه‌ انتقال هپاتیت C نیز تماس با خون فرد آلوده است که از این طریق بیماری هپاتیت C در گروه‌هایی که مبادرت به مصرف مواد تزریقی می‌کنند، محتمل‌تر است. نکته مهم آن است که بدانیم هپاتیت قابل درمان است‌.

رییس اداره هپاتیت وزارت بهداشت با اشاره به افزایش سواد سلامت درباره هپاتیت‌ها، گفت: متاسفانه بیماری هپاتیت مزمن خاموش و بی‌سر و صدا است و بیمار در فاز مزمن بی‌علامت است اما ناقل بیماری است. الان افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، خدمات تشخیصی دریافت می‌کنند. حتی در گروهی از مبتلایان کمتر برخوردار هپاتیت C، درمان رایگان انجام می‌شود. درمان یک بیمار مبتلا به هپاتیت C از شناسایی تا درمان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. خوشبختانه دیگر هپاتیت C کاملا درمان پذیر است و بیمار مبتلا به هپاتیت C نباید بترسد و باید برای درمان به موقع اقدام کند. درمان هپاتیت B هم در بلند مدت امکان پذیر است.

مشکلات تامین کیت تشخیصی بیماری به دنبال تحریم‌ها

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها در شناسایی مبتلایان هپاتیت، تاکید کرد: در حال حاضر کیت‌های تشخیص سریع هپاتیت را به زحمت به دست می‌آوریم و برای تشخیص بیماری بیشتر از روش اِلایزا استفاده می‌کنیم و این باعث تاسف است که چرا تهیه کیت تشخیص سریع هپاتیت باید با مشکل تحریم روبرو باشد. به علت تحریم‌ها به سختی توانستیم کیت‌های تشخیصی سریع مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را در اختیار تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهیم اما با این حال دو محور فعال را برای هپاتیت دنبال کردیم؛ اقدام اول واکسیناسیون علیه هپاتیت B است چراکه این بیماری قابل کنترل و پیشگیری است ولی در زمینه هپاتیت C مهمترین اقدام و اولویت، شناسایی و درمان است.

هپاتیت C درمان پذیر است

او تاکید کرد: لازم به ذکر است بهترین اقدام برای پیشگیری از هپاتیت B تزریق سه دز واکسن هپاتیت B است و بهترین راه پیشگیری از هپاتیت C درمان به موقع این بیماری است. این بیماری امروزه قابل درمان کامل است و امکان درمان آن در کشور وجود دارد.

منبع: ايسنا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر هپاتیت اخبار مطالب پزشکی اخبار مرتبط چند توصیه برای پیشگیری از تب کریمه کنگو ۱۴۰۱/۵/۷ رشد مجدد دندان در بزرگسالی ممکن است! ۱۴۰۱/۵/۷ سیر و عسل ۷ روزه در بدن شما معجزه می کند! + طرز تهیه ۱۴۰۱/۵/۷ مغز اول انسان در سر است یا روده؟ ۱۴۰۱/۵/۶ نشانه ای که می گوید روحتان بیمار است ۱۴۰۱/۵/۶ ترفند جالب قدیمی ها برای قطع فوری سکسکه ۱۴۰۱/۵/۶ آخرین ویدیو ها نمایی از شدت بارش باران، شب گذشته در جاده چالوس + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۰۹:۵۱ بارش های سیل زا ادامه دارد ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۰۸:۱۰ فرود اضطراری هواپیمای حامل محسنی اژه ای + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۰۰:۴۸ لحظات دلهره آور در پرواز بوشهر-تهران + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۰۰:۴۵ سیل به قطر هم رسید + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ۲۳:۵۹ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۰:۱۱ روند رو به کاهش هپاتیت در ایران / علائم و افراد در معرض خطر این بیماری ۱۰:۰۶ چند توصیه برای پیشگیری از تب کریمه کنگو ۱۰:۰۰ خرید مسکن با سرمایه ۳ میلیارد تومان در شرق تهران ۰۹:۵۱ نمایی از شدت بارش باران، شب گذشته در جاده چالوس + فیلم ۰۹:۴۸ قیمت نفت در مدار صعودی ۰۹:۴۳ روزهای طلایی طلا فرا رسید ۰۹:۳۶ واشنگتن: به صراحت اعلام کردیم که آماده بازگشت به توافق هسته ای هستیم ۰۹:۲۸ تداوم بارش های موسمی در کشور/ هشدار بارش های سیل‌ آسا در ۲۶ استان ۰۹:۲۶ وام ٢٠٠ میلیونی مسکن روستایی از کی پرداخت می شود؟ ۰۹:۲۴ محور کرج چالوس بسته شد ۰۹:۱۶ روایتی تلخ از سیل ۶۸ سال قبل در امامزاده داوود (ع) ۰۹:۰۰ بازار معاملاتی OTC در کریپتو چیست و چگونه کار می کند؟ ۰۷:۳۰ رشد مجدد دندان در بزرگسالی ممکن است! ۰۷:۳۰ هزینه ۲ شب تور زمینی مشهد چقدر است؟ + جدول ۰۶:۵۵ سیر و عسل ۷ روزه در بدن شما معجزه می کند! + طرز تهیه ۰۳:۱۴ ۵ موردی که مردان هرگز نباید بابت آنها عذرخواهی کنند ۰۲:۲۳ بهترین درمان پرحرفی؛ چطور کمتر صحبت کنم؟ ۰۱:۳۶ ترس از رکود اقتصادی آمریکا افزایش یافت ۰۱:۲۲ بزرگ ترین خانه دنیا را بشناسید + امکانات رویایی ۰۰:۵۵ همه کارهایی که یک انبه می‌کند؛ از قتل پسر تا برآورده شدن آرزو! ۰۰:۵۱ فال ابجد روزانه امروز جمعه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۰:۴۵ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۳۷ فال حافظ امروز جمعه ۷ مرداد / دل چو پرگار به هر سو دورانی می کرد ۰۰:۳۴ استقلال محبوب ترین تیم آسیا شد ۰۰:۳۲ گفت و گوی دو ساعته رییس جمهوری آمریکا و چین ۰۰:۳۱ فال روزانه شخصی ۷ مرداد ۰۰:۲۴ افزایش حقوق بازنشستگان چه شد؟ ۰۰:۲۱ نیویورک‌تایمز: ایران به یک بازیگر جهانی در صادرات پهپاد تبدیل شده است ۰۰:۱۹ قالیباف: فضای مجازی بی قانون زندگی مردم را به هم می‌زند ۰۰:۱۱ این برنامه ها را فورا از گوشی خود حذف کنید ۲۳:۵۵ آقا؛ در مورد خانمت اینطوری فکر کنی، زندگی رو باختی ۲۳:۵۳ اعلام محدودیت در محور کوهسار _ جاده امامزاده داوود(ع) ۲۳:۵۰ اقتصاد آمریکا در رکود؟ / رشد اقتصادی منفی در دومین فصل متوالی ۲۳:۴۲ پنجره پورتو به خاطر طارمی بسته شد! ۲۳:۳۷ دعوای فیزیکی دو سرمربی لیگ برتر فوتبال + جزییات ۲۳:۲۹ اگر چیزی وارد گوشمان شد چه کنیم؟ ۲۳:۱۳ هراز از آخر امشب مسدود می شود ۲۳:۱۲ فوت و فن آرایش ماندگار صورت در هوای گرم به سبک آرایشگرها ۲۲:۵۳ مردان کوتاه قد چطور لباس بپوشند بهتره؟ ۲۲:۵۰ با این نشانه ها شخصیت دختران را بهتر بشناسید ۲۲:۳۵ چند توصیه برای پیشگیری از تب کریمه کنگو ۲۲:۱۴ اینطوری ذهن ثروتمند داشته باش تا پولدار بشی ۲۲:۱۲ صادرات غیرنقتی در ۴ ماهه به ۱۷ میلیارد دلار رسید ۲۲:۱۲ چطور کودک را اجتماعی تربیت کنیم؟ ۲۲:۰۸ دفاع پاول از افزایش نرخ بهره؛ آمریکا وارد رکود نمی شود ۲۱:۵۳ بارش شدید باران در تهران + فیلم ۲۱:۴۱ راه دور کردن موش از خانه بدون سم و تله ۲۱:۳۳ سند جامع همکاری اقتصادی ایران بلاروس تنظیم می شود ۲۱:۲۱ موازنه مثبت تنها راه سیاست خارجی ایران ۲۱:۱۴ استقبال بازدیدکنندگان از غرفه گروه فولاد مبارکه در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: هپاتیت بیمار مبتلا به هپاتیت مبتلا به هپاتیت C برای پیشگیری انتقال هپاتیت هپاتیت B شیوع هپاتیت هپاتیت B و C حذف هپاتیت هپاتیت C میزان شیوع ۱۴۰۱ ۰۵ ۰۷ هپاتیت ها تحریم ها ۷ مرداد گروه ها راه ها ۱۴۰۱ ۵ تا سال ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • نرخ فرزندآوری در مادران جوان صعودی شد
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • درمان کسانی که زود از کوره در می‌روند
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد