Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@03:39:10 GMT

سگ‌های بلاصاحب؛ بلای جان شهروندان در بندرانزلی

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۲۳۰۵

سگ‌های بلاصاحب؛ بلای جان شهروندان در بندرانزلی

ایسنا/گیلان جولان سگ‌های بلاصاحب این روزها بلای جان شهروندان در بندرانزلی شده و متاسفانه تعدادی از شهروندان نیز مورد حمله و آزار این سگ‌ها قرار گرفتند.

«تا جایی که یادم می‌آید سگ نماد محافظت بود و نگهبانی، ولی آن روز عصر که در کمربندی انزلی مورد حمله سگ‌ها واقع شدم نه تنها این ذهنیت مثبتم منفی شد، بلکه هنوز هم هر کجا سگ می‌بینم ترس تمام وجودم را فرا می‌گیرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینها بخشی از درد و دل یکی از شهروندان انزلیچی بود و متاسفانه در بین دوستان و آشنایان تجربه‌هایی از این دست کم نبودند البته بعید نیست وقتی شاهد جولان سگ‌ها در سطح شهر هستیم اگر در گوشه‌ای خلوت و تنها باشیم مورد حمله قرار بگیریم.

غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب ممنوع

دکتر مرتضی فلاح کرکان، رئیس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا پایان تیرماه ۱۰۳ نفر از شهروندان به علت سگ گزیدگی جهت دریافت خدمات پزشکی و بهداشتی به این بیمارستان مراجعه کردند، اظهار کرد: بیشترین میزان با ۴۲ فقره مربوط به اردیبهشت ماه و کمترین میزان با ۱۴ فقره در خرداد ماه بوده است.

وی با بیان اینکه این آمار لزوما به خاطر سگ‌های بلاصاحب و سرگردان داخل شهر نیست و برخی از آنها به خاطر سگ‌های خانگی بوده، افزود: برخی از افراد که مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته و دچار جراحت سطحی شدند به علت پایین بودن صدمه به بیمارستان مراجعه نکرده و فقط به شبکه بهداشت جهت دریافت و تزریق واکسن هاری مراجعه می‌کنند.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی بندرانزلی با اشاره به اینکه این آمار مربوط به مصدومین با آسیب‌هایی از جمله پارگی و کندگی انگشتان، پارگی و کندگی عضلات بدن، خونریزی و آسیب رسیدن به سایر قسمت‌های بدن است، گفت: در کودکان با توجه به اینکه بافت بدنی ضعیفی دارند موجب شکستگی استخوان هم می شود.

فلاح با اشاره به دو مورد آسیب جدی در این مدت تصریح کرد: شهروند موتورسواری به علت حمله سگ به زمین خورده و دچار خونریزی مغزی شده بود؛ همچنین ورزشکاری در پی حمله سگ ها به زمین خورده و دچار شکستگی کتف شده و از رکوردزنی شنا باز مانده بود از جمله موارد حاد حمله سگ‌های بلاصاحب طی این مدت بودند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان از نزدیک شدن و یا احیانا هرگونه آزار و اذیت سگ‌های بلاصاحب پرهیز کنند تا مورد حمله و آسیب واقع نشوند، گفت: در صورت مشاهده سگ‌هایی که به لحاظ سلامت جسمانی وضعیت ظاهری مناسبی ندارند حتما دوری کرده و تا حد امکان غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب را به ارگان‌های مربوطه بسپارند زیرا برخی از افرادی که دچار سگ‌گزیدگی شدند هنگام غذادهی بوده که با گله‌ای از سگ و حمله آنها مواجه شدند.

افزایش ۸۸ موردی حیوان گزیدگی و درخواست تزریق واکسن هاری

دکتر بابک صیاد، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی چهار ماهه امسال ۵۰۷ مورد حیوان گزیدگی به این شبکه مراجعه و درخواست تزریق واکسیناسیون هاری صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: شاهد افزایش ۸۸ موردی در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه این گزش‌ها در مناطق شهری ۴۳۷ و در مناطق روستایی ۷۰ مورد بوده افزود: گزش توسط سگ بلاصاحب ۱۷۹ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ مورد افزایش داشت.

صیاد متذکر شد: طی همین مدت گزش توسط سگ های صاحب دار ۲۵۲ مورد بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ مورد افزایش را شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: گزش توسط گربه نیز ۷۴ مورد با افزایش ۲۹ موردی و توسط سایر حیوانات دو مورد گزارش شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی با اشاره به واکسیناسیون قبل از گزش در گروه های پرخطر گفت: سال گذشته متقاضی تزریق واکسیناسیون نداشتیم ولی امسال ۹ مورد انجام شده است.

عقیم‌سازی سگ‌های پرخطر در دستور کار شهرداری

مهدی خلیلی، شهردار بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شهرداری به طور میانگین ماهیانه ۵۰ قلاده سگ بلاصاحب را با همکاری سازمان‌های مردم نهاد عقیم‌ می‌کند؛ ضمن اینکه بحث غذارسانی به سگ‌ها در حاشیه شهر را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه در یک طرح ضربتی تعدادی از سگ‌های بلاصاحب به حاشیه شهر منتقل شدند، افزود: قرار است بر سرعت موضوع عقیم‌سازی افزوده شود؛ ضمن اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است این موضوعات از طریق استان پیگیری شود، زیرا پراکندگی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر یک معضل استانی و حتی کشوری است و همه شهرستان‌ها باید همسو اقدام کنند تا در کاهش تعداد سگ‌های بلاصاحب تاثیرگذار باشد.

شهردار بندر انزلی تصریح کرد: رهاسازی سگ‌های بلاصاحب از شهرهای مجاور در بندرانزلی تا حدی صحت دارد و با ارائه سند و مدرک به دادستان، دستور اقدامات قانونی صادر شد.

خلیلی تاکید کرد: هر چند مستنداتی داریم که از کدام شهرها این سگ‌ها در منطقه آزاد و انزلی رهاسازی شده ولی اصرار بر این موضوع تاثیری در حل مسئله ندارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مشکل حل شود.

وی درخصوص محل نگهداری سگ‌های بلاصاحب در بندر انزلی گفت: با توجه به اینکه برای آن مکان مالک جدید پیدا شد و در حال حاضر فضا تعطیل است و بر اساس تخمین هم‌اکنون ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ قلاده سگ در سطح شهر انزلی پراکنده هستند.

شهردار بندرانزلی در خصوص فعالیت دستگاه‌های مرتبط با این موضوع در سطح شهر تصریح کرد: دستگاه‌هایی که دارای وظایف خاص خودشان هستند در همان چهارچوب فعالیت دارند.

وی افزود: دامپزشکی واکسن هاری و داروهایی که برای عقیم‌سازی نیاز است را به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار می‌دهد ولی دامپزشک هزینه خودش را دریافت می‌کند توقع داریم جامعه دامپزشکی قوی‌تر وارد این موضوع شود.

خلیلی با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب کارگروهی با ۱۱ عضو است، گفت: فعلا فقط شهرداری تکالیف خودش را انجام می‌دهد و همه کارها بر دوش شهرداری افتاده و بقیه نهادها و ارگان‌ها بدون اینکه اقدام عملی انجام دهند ناظر هستند.

شهردار بندرانزلی درخصوص فعالیت برخی از سازمان‌های مردم نهاد همچنین شهروندانی که به صورت داوطلبانه غذا در اختیار سگ‌های بلاصاحب می‌گذارند، تصریح کرد: این کار مستلزم این است تا یک نهاد نظارتی با علم و آگاهی کامل و قوی پای کار باشد و در این حوزه ورود کند زیرا غذا دادن درون محدوده شهری به این حیوانات عین بی‌تدبیری است و در هیچ جایی پذیرفته نیست و این موضوع باید کنار گذاشته شود.

خلیلی تاکید کرد: اگر یک دستورالعمل اجرایی خوب با نظارت قوی باشد با توجه به علاقه‌مندی طرفداران حیوانات می‌توان از این‌ظرفیت در انجام قسمتی از وظایف شهرداری‌ها و کارگروه سگ‌های بلاصاحب کمک گرفت.

شهردار بندر انزلی با تاکید بر اینکه حدود یک ماه است که عقیم‌سازی گونه‌های پرخطر به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گرفته و اولویت با سگ‌هایی است که ظاهر بیمار دارند و خطرآفرین هستند، گفت: با توجه به تقسیم کار در کارگروه، این ‌امر توسط سازمان‌های مردم‌ نهاد انجام و هزینه‌ها توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

اجرای طرح رایگان واکسیناسیون هاری حیوانات در بندرانزلی

در همین رابطه دکتر سید مهدی موسوی، رئیس دامپزشکی شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه برخی از مردم، خانواده‌ها و حتی گروه‌های مردم نهاد نسبت به نگهداری، حمایت و یا غذارسانی به حیوانات اقدام می‌کنند، عدم رعایت ملاحظات و الزامات بهداشتی در ارتباط و برخورد با حیوانات، بعضا مخاطراتی را هم برای این دسته از افراد داشته و هم بهداشت عمومی جامعه را متاثر می‌سازد که گواه این موضوع آمارها و گزارشات حیوان گزیدگی است که از سوی شبکه بهداشت شهرستان منتشر می‌شود.

وی افزود: از این رو یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر اهمیت آن دوچندان به نظر می‌رسد بیماری هاری ناشی از گزش حیوانات ناقل است که هاری یکی از بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است و اصلی ترین راه انتقال به میزبان دیگر گزیدگی و تماس بزاق با محل گزش است؛ متاسفانه بعد از ایجاد جراحت به دلیل تروپیسم ویروس عامل به مغز و سیستم اعصاب مرکزی فرد می تواند مهلک باشد.

موسوی تصریح کرد: همچنین برخی از حیات وحش نظیر شغال به عنوان مخازن طبیعی ویروس عامل مطرح هستند و بعضا بدون داشتن علائم بالینی و ظاهری در صورت ایجاد گزش در حیوان ثانویه ایجاد بیماری می‌کنند؛ در گونه‌های دیگر نظیر گربه ها به دلیل ویژگی های رفتاری خاص در صورت عدم رعایت بهداشت و آلوده بودن، از طریق پنجه کشیدن نیز می توانند بیماری را منتقل کنند.

رئیس دامپزشکی شهرستان بندرانزلی گفت: با توجه به رخداد بیماری هاری در دو قلاده سگ(صاحبدار و بلاصاحب)، لزوم توجه بیش از پیش به این موضوع را می طلبد و با توجه به نکات عنوان شده زمانی که افراد مختلف که در ارتباط با حیوانات هستند و یا به نوعی با آن ها همراهی دارند لزوما باید از آگاهی های کافی در این خصوص برخوردار باشند.

وی تاکید کرد: در این بین یکی از مهمترین راه های مقابله با این دسته از بیماری ها واکسیناسیون به موقع است و در همین راستا اداره دامپزشکی شهرستان بندرانزلی ضمن انجام عملیات پایش و مراقبت از بیماری ها، برگزاری کارگاه های آموزشی و جلسات ترویجی برای آگاهی بخشی هرچه بیشتر شهروندان فهیم و روستاییان گرامی را در برنامه های خود پیگیری می‌کند که بازخورد آن عدم رخداد بیماری های زونوتیک در سطح شهرستان است.

وی افزود: نکته قابل توجه اینکه دارندگان حیوانات از دو سال گذشته ضمن مراجعه به اداره دامپزشکی بندرانزلی در طرح واکسیناسیون از واکسن هاری رایگان برای همه حیوانات در اختیار برخوردار شده و خوشبختانه این روند همچنان ادامه دارد.

رئیس دامپزشکی شهرستان بندرانزلی تصریح کرد: از سوی دیگر صاحبان حیوانات خانگی با مراجعه ادواری به مراکز درمانی دامپزشکی خصوصی مجاز در سطح شهر، ضمن واکسینه نمودن حیوان خانگی خود از سلامت عمومی آن ها اطمینان حاصل کرده و بدین ترتیب چرخه احتمالی انتقال این دست از بیماری ها نیز قطع می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها سگ های ولگرد سگ های بلاصاحب بیماری ها شبکه بهداشت واکسن هاری سطح شهر حمله سگ ها عقیم سازی مورد حمله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۲۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها

در پارک‌های ژاپن، گوزن‌ها با سر خم کردن و تعظیم در برابر بازدیدکنندگان، درخواست غذا و توجه می‌کردند. این رفتار آموخته‌شده در طول زمان در آنها شکل گرفته بود، زیرا متوجه شده بودند که این حرکات می‌تواند به آنها پاداش برساند.

 مردم نیز از این تعامل لذت می‌بردند و با غذا دادن و نوازش کردن گوزن‌ها، این رفتار را تقویت می‌کردند. این صحنه‌ها نشان می‌داد که چگونه حیوانات می‌توانند با محیط پیرامونشان سازگار شوند و رفتار‌های جدیدی بیاموزند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

 

tags # حیوانات سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • دستگیری باند سارقان مشاعات ساختمان در بندرانزلی
  • قرعه‌کشی جام حذفی؛ سپاهان به گربه‌سیاه خورد
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • بلای جان پرسپولیس پس از 120 (عکس)
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • تعویض‌هایی که بلای جان پرسپولیس شد
  • حمله سگ بلاصاحب به پسر ۱۲ ساله در کرج
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود