Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-05@23:13:52 GMT

چرا مقایسه ایران و کره شمالی اشتباه است؟

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۲۴۱۶

چرا مقایسه ایران و کره شمالی اشتباه است؟

حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب:
 
وقتی صحبت از قدرت اتمی ایران می شود ، بسیاری می گویند آخر و عاقبت این مسیر، کره شمالی شدن است.
 
اما آیا مقایسه ایران و کره شمالی صحیح است؟
 
آیا ریشه مشکلات اقتصادی کره شمالی، سیاست های میلیتاریستی این کشور و تلاش این کشور برای ساخت و انباشت سلاح اتمی است ؟
 
به اعتقاد راقم این سطور، مقایسه ایران و کره شمالی از اساس اشتباه و شاید ناشی از رویکردهای تدلیس مآبانه باشد به دلایلی که در زیر ذکر می شود:
 
1) کره شمالی در واقع یک پادگان است و دیواری آهنین بین خود و دنیای بیرون کشیده است و اینگونه سعی دارد خود را ایزوله نماید تا از گزند ورود تفکرات مخالف و تلاش های رقبا برای تغییر رژیم سیاسی این کشور جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
2) در کره شمالی بخش خصوصی وجود ندارد و این کشور یک کشور سوسیالیستی مطلق با اقتصاد دستوری است و به همین دلیل هیچ گونه شکوفایی اقتصادی و توسعه سیاسی در آن قابل تصور نیست و مردم تحت اراده مطلق کیم جونگ اون هستند و برای نمونه صبح ها با صدای شیپور دولتی بیدار می شوند و شبها طبق ساعت تعیین شده حکومت می خوابند.
 
3) کره شمالی نه نفت دارد و نه گاز و تنها مقداری معادن ذغال سنگ دارد که محصولات آنها را به چین صادر می کند و در نتیجه درآمد سرانه این کشور بسیار پایین است.
 
4) کره شمالی موقعیت ژئوپلیتیکی تأثیرگذاری ندارد و تقریبا در حاشیه شرق آسیا واقع شده است و در مسیرهای ترانزیتی نیست و به همین دلیل اهمیت ژئواکونومیکی آن پایین است.
 
5) این کشور در روابط خارجی خود سیاست انزوای بین المللی را دنبال می کند و اتفاقا از این استراتژی نیز سود می برد زیرا تفکرات مهاجم علیه رژیم توتالیتر آن پشت مرزهایش باقی می ماند و به توده های آن سرایت نمی کند.
 
در واقع عدم هرگونه ارتباطی میان این کشور و مردمش با دنیای خارج ضامن بقای حکومت کیم شده است.
 
به قلم: علیرضا تقوی نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: کره شمالی کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه

سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال ۱۴۰۳ با دستور کار «بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های اقتصادی با کشور‌های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان و ترکمنستان» در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه که ریاست جلسه را برعهده داشت، ضمن تبیین اهمیت توسعه مناسبات با کشور‌های یادشده، بر لزوم همکاری کلیه دستگاه‌های ذیربط و بخش خصوصی جهت بهره گیری حداکثری از ظرفیت توسعه مراودات تجاری - اقتصادی با این کشور‌ها به ویژه در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، ترانزیت، صادرات محصولات دانش بنیان، انرژی، صنعت، معدن و همچنین تبادل استاد و دانشجو تاکید کرد.

آخرین وضعیت طرح‌ها و پروژه‌های همکاری اقتصادی ایران با این کشورها، موانع و راهکار‌های رفع آنها و تسهیل روند نهایی سازی و اجرای پروژه‌ها نیز در ادامه این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست معاونان و مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد و نمایندگان بخش خصوصی حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • ایران قدرتمند در مدرسه‌ای قوی تجلی پیدا می‌یابد
  • هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن
  • زائران حج در واقع سفیران جمهوری اسلامی ایران هستند
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • مقایسه تقابل ۴تیم بزرگ لیگ ایران با ۴ لیگ اروپا
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد یا اشتباه فنی بود؟