Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@16:35:43 GMT

امنیت فضای مجازی به مشارکت همه آحاد کشور نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۲۶۱۶

امنیت فضای مجازی به مشارکت همه آحاد کشور نیاز دارد

به گزارش «تابناک» به نقل از مرکز روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی ورئیس مرکز ملی فضای مجازی در کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات(امنیت، تاب آوری و پایداری) با بیان این مطلب افزود: مقوله امنیت امروز در دنیا ماهیت اجتماعی دارد و تمام آحاد جامعه به آن نیاز دارند و به همین دلیل متصدیان امنیت در کشورها صرفا حکومتی نبوده و بلکه همه مردم در سطوح مختلف از شهروند، کاربر، کسب وکارها و فعالان فرهنگی در این حوزه نقش داشته ومسئول هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به علوم جدید در حوزه هایی همچون هوش مصنوعی و فیزیک کوانتوام افزود: ما با موضوعات بسیار پیچیده علمی در حوزه امنیت مواجه هستیم بنابراین اگر می خواهیم امنیت در کشور داشته باشیم بایستی با این نگاه همه سطوح علم به معنای دانش و تکنولوژی درخدمت امنیت قرار گیرد.

دکتر فیروزآبادی با بیان این که در تکنولوژی ict با نوعی عقب ماندگی در حوزه امنیت روبروهستیم، تاکید کرد: این مهم مورد توجه کشور‌های توسعه یافته قرار گرفته و میزان رشد توسعه آن به طور ثابت نزدیک به ۱۷-۱۸ درصد در دنیا رقم زده شده که درسال‌های آینده هم این مسیر حفظ خواهد شد.

وی گفت: در این بازار جهانی که حدودا ۷۰۰ میلیارد دلار است و میزان خساراتی که از حملات سایبری به کسب و کار‌ها و دولت‌ها وارد می‌شود به نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است، با خلاء سرمایه گذاری ونیروی انسانی در جهان مواجه هستیم و این باعث شده که کشور‌ها نسبت به جذب سرمایه‌های انسانی ما اقدام کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی بااشاره به این که در ایران به دلیل نابسامانی تعریف نقش در این حوزه نیز با مشکلاتی روبرو است، تصریح کرد: نقش دولت و بخشی خصوصی هنوز در اقتصاد ملی مشخص نیست و تقسیم کار صورت نگرفته و مرزها شفاف نیست که همین باعث شده برخلاف کشورهای توسعه یافته در ایران در صنعت ict وضعیت نامناسب بوده و علی رغم تاکید بر خودکفایی و استقلال و تهدیدات جدی در حوزه امنیت برای کشور، شاهد تحول و سرعت رشد مناسب در این حوزه نباشیم که باید این مساله با همکاری تمامی آحاد جامعه حل شود چرا که ایران پتانسیل مناسبی در این حوزه دارد.

وی با تاکید بر حل مشکلات زیرساختی در اقتصاد کشور و اهمیت تعیین تکلیف دارایی های غیرمادی دراین حوزه، افزود: بخشی از این مهم بر عهده مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با مشارکت هم باید بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که اندازه بازار بزرگ شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی درخصوص وابستگی نظام امنیت به شرکت های آمریکایی، اظهار داشت: شاهد توسعه صنعت چهار وIOT در دنیا هستیم که با ورود اینها پیش بینی می شود میزان رشد اندازه بازار امنیت از 18 درصد هم افزایش یابد بنابراین باید توجه داشت که امنیت با ورود IOT از رگ گردن به مردم نزدیک تر شده و در شاهرگ حیات همه قرار می گیرد، برهمین اساس باید هم زمان با توسعه این بخش ها درکشور، نسبت به ایجاد نهادهای لازم و توسعه نیروهای انسانی و آموزش بازیگران جدید اقدام کنیم.

وی گفت: هنوز در حوزه خدمات امنیتی در کشور بازیگر نداریم و درهمین راستا تاکید کردیم تا یک اپراتور در این حوزه ایجاد شده و نقش آفرینی کند. این در حالی است که کشور در سال های اخیر شاهد دو پدیده گسترده جرایم سایبری و حملات سایبری است که برای جرایم سایبری خوشبختانه شعبه تخصصی درحوزه قضایی تشکیل شده است.

دکتر فیروزآبادی با اشاره به این که جرایم سایبری به دلیل عدم پاسخگویی سکوهای فعال خارجی درکشور افزایش یافته است، افزود: با تدبیر رمز پویا از بسیاری از جرایم سایبری جلوگیری شده اما با حملات سایبری که بسیاری از آن به دلیل دفع به موقع، رسانه ای نشده و بخشی از آن منتشر شده است، مواجهیم که برای مقابله با آنها باید بتوانیم اندازه بازار را در کشور بزرگ کنیم که این مهم وابسته به افزایش و ایجاد نقشها و وسعت ساختارها در بخش خصوصی و دولتی است.

وی تاکید کرد: در بعضی از شرکت های بزرگ خصوصی که اطلاعات بیشتری ازمردم را نگهداری می کنند واحدهای امنیتی که شرایط احراز نگهداری این حجم از اطلاعات را داشته باشند، وجود ندارد بنابراین به سرعت نیاز به ساماندهی این حوزه داریم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اسکوچیچ مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه استهبان محرم عملیات مرصاد شورای عالی فضای مجازی فیروزآبادی فضای مجازی امنیت ساماندهی اسکوچیچ مذاکرات آستانه دریاچه ارومیه استهبان محرم عملیات مرصاد مرکز ملی فضای مجازی جرایم سایبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

به گزارش مشرق،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهرهای آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

دیگر خبرها

  • افزایش توجه به امنیت کارگران در فضای مجازی
  • بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی مسدود شد
  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • اتمام حجت دادستان کرمان با شایعه‌سازان در فضای مجازی
  • انسداد بیش از ۴۰۰ سایت و صفحه مجازی به دلیل جرائم اقتصادی
  • انسداد ۱۲۸ تارنمای مجرمان اقتصادی در فضای مجازی
  • آغاز طرح ملی مشاركت اجتماعی مردم در فضای مجازی از تابستان
  • شناسایی ۱۲هزار صفحه فروش سلاح در فضای مجازی
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد