Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود افزایش قیمت جهانی چای در ماه‌های اخیر، با تصمیم دولت در کاهش عوارض، مالیات و سود بازرگانی، شاهد کاهش قیمت چای در بازار داخلی هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا، احمدرضا بخشی رییس کمیسیون تخصصی چای درباره وضعیت واردات و قیمتگذاری چای گفت: در سال ۱۴۰۰ با افزایش قیمت چای سریلانکا، کنیا و هندوستان روبرو شدیم که ناشی از افزایش قیمت های جهانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 رییس کمیسیون تخصصی چای اظهارداشت: در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ قیمت انواع چای خارجی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است اما در تیر ماه امسال با توجه به تمهیدات دولت و مکاتبات کمیسیون تخصصی چای کشور با وزارت جهاد کشاورزی چای جزو اقلام کالاهای اساسی قرار گرفت و تعرفه گمرکی این محصول از ۵ به ۱ درصد و مالیات بر ارزش افزوده چای در گمرکات از ۹ به ۱ درصد کاهش یافت.

وی گفت: این کاهش عوارض دولتی سبب رکود در بازار چای وارداتی شد اما در عرصه فروش چای در فروشگاه ها در بسته بندی های کوچک ۴۵۰ گرمی تا ۵۰۰ گرمی برخی شرکت های بسته بندی اقدام به  درج قیمت هایی کردند که در واقع این قیمت ها از نظر کارشناسان حوزه تخصصی چای قیمت های واقعی کالا نبود و با توجه به تذکرات ارایه شده، مقداری در قیمت ها تجدید نظر صورت گرفت.

بخشی اضافه کرد: البته هنوز هم دو تا سه شرکت هستند که کاهش قیمت روی کالاهای خود را اعمال نکرده اند اما  ما به طور جدی به دنبال این موضوع  هستیم که بتوانیم قیمت ها را کنترل کنیم.

لزوم درج شناسه محصول روی بسته بندی های چای خارجی 

نماینده سازمان جهانی چای در ایران یکی از مشکلات فروش چای  را عدم شناسه کالا روی محصول خارجی دانست و تصریح کرد: در خصوص چای، خریدار باید بداند که چه چایی را خریداری می کند آن هم به این صورت که چای مانند محصولات دیگر مثل بیسکویت و کیک باید دارای آنالیز و شناسه روی بسته بندی باشد به طوری که مشخص باشد این چای محصول کدام کشور و با چه درجه بندی است تا مشتری سردرگم نشود.

وی گفت: تاکنون روی بسته بندی محصول چای خارجی آنالیز و مشخصاتی نداشتیم بنابراین شرکت های بسته بندی از عناوین کلی چای داخلی یا چای ۱۰۰ درصد خارجی استفاده می کردند بنابراین مصرف کننده اطلاعی از بسته بندی نداشت و فقط با اعتماد به برند خرید می کرد اما مشتری باید بداند که این برند از چه متریالی استفاده کرده است.

بخشی با بیان اینکه این اقدام دو حسن دارد افزود: علاوه بر اصلاح قیمت ها برحسب کشور واردکننده و کیفیت و درجه بندی کالا، باعث سهولت کار بازرسین و ناظرین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن می شود.

رییس کمیسیون تخصصی چای اظهارداشت: در این اقدام مشخصات روی پاکت بسته بندی شرکت تولید کننده باید با مشخصات بسته بندی خارجی شرکت های بسته بندی تطابق داشته باشد بنابراین هرگونه مغایرتی تخلف محسوب می شود یعنی برای فریب خریداران است که باید با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

بخشی تصریح کرد: همچنین باید قیمت روی محصول با مشخصات روی پاکت تطابق داشته باشد و دلیلی ندارد که تمامی بسته بندی ها یک قیمت داشته باشد متاسفانه انچه که اکنون در بازار دیده می شود بسته بندی های چای یک قیمت واحد دارند و همه از آن پیروی می کنند این درحالی است که ممکن است بار یک واردکننده درجه یک و بار واردکننده دیگری درجه ۵ باشد اما وقتی همه یک قیمت را برای چای خارجی می زنند تاجری که  بار بی کیفیت تر وارد کرده می تواند تخفیف ۴۰ درصدی روی محصول لحاظ کند اما واردکننده ای که بار درجه یک آورده نمی تواند تخفیف بدهد. 

نگرانی از ورود چای بی کیفیت به دلیل کاهش توان خرید مردم 

رییس کمیسیون تخصصی چای درباره وجود چای های بی کیفیت در کشور  افزود: بار چای وارداتی به صورت فله و در بسته بندی های بیش از ۱۰ کیلوگرم است بنابراین بار پس از آنالیز و دریافت پروانه سلامت اجازه ترخیص از گمرکات را پیدا می کند  و تخلفی تا اینجا صورت نمی گرد اما بعد از ورود به کشور ممکن است توسط برخی افراد سودجو این چای  با چای تاریخ گذشته خارجی یا ایرانی تحت عنوان چای سنواتی قاطی و بسته بندی و به بازار عرضه شود که یان کار تخلف است.

وی اضافه کرد: البته اکنون به ویژه در سال ۱۴۰۱ با این مشکلات روبرو نبودیم زیرا این مسائل مربوط به سالیان گذشته  بوده تا جایی که دو تا سه شرکت متخلف به دادگاه احضار شدند و با آنها برخورد قانونی صورت گرفت. 

بخشی گفت: اما اکنون با مشکل  کاهش توان خرید مردم  روبر هستیم که همین امر در ورود بار بی کیفیت و درجه ۳ تا ۵ به کشور تاثیرگذار است زیرا تجار ما رغبتی برای خرید بار با کیفیت و درجه یک با قیمت های بالای  ۵ دلار ندارند و این موضوع نگران کننده است.

وی اظهارداشت: اکنون باری با کیفیت درجه یک و دو چای بین ۵ تا ۱۵ دلار قیمت دارد بنابراین تاجر به بازارش نگاه می کند وقتی بازار کشش ندارد بار ۳ تا ۴.۵ دلاری تامین و وارد می کند البته این تخلف نیست این فقط باری است که از لحاظ کیفیت ضعیف تر است.

نماینده سازمان جهانی چای در ایران یادآورشد: ایران پیش از این یکی از واردکنندگان و مصرف کنندگان چای های باکیفیت از سریلانکا و کنیا بود که اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی به سمت خرید و مصرف چای های درجه پایین و بی کیفیت روی آورده است.

وی با بیان اینکه قیمت چای خارجی بستگی به کشور صادرکننده دارد گفت: در سریلانکا به دلیل مشکلات فعلی قیمت چای بین ۱ تا ۲ دلار افزایش یافته  بنابراین قیمت این محصول بین ۴ تا ۱۵ دلار است بنابراین متوسط باری که از سریلانکا وارد می شود بین ۴ تا ۷ دلار متغیر است البته چای ۹ دلاری هم وارد می کنیم اما مقدارش کم است.

 وی قیمت چای هندوستان را بین ۴ تا ۵ دلار و کنیا را بین ۳ تا ۴ دلار و ۲۰ سنت عنوان کرد و افرود: این قیمت متوسط جهانی چای است زیرا تجاری داریم که چای ضعیف تر و برخی چای لوکس و گران تر وارد می کنند.

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: افزایش قیمت چای دولت مالیات وزارتخانه بسته بندی بسته بندی ها افزایش قیمت چای خارجی جهانی چای بی کیفیت قیمت چای درجه یک قیمت ها ۵ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

بانک جهانی هشدار داد افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، ممکن است قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند و روند نزولی اخیر تورم جهانی را معکوس کند.

به گزارش ایسنا، این موسسه مالی مستقر در واشنگتن اعلام کرد کاهش اخیر قیمت‌های کالا حتی پیش از تحولات اخیر خاورمیانه، روند یکنواختی پیدا کرده و تصمیم برای کاهش نرخ بهره را برای بانک‌های مرکزی، دشوار کرده بود.

بانک جهانی پیش از این، پیش بینی کرده بود میانگین قیمت هر بشکه نفت خام در سال میلادی جاری، به ۸۴ دلار می رسد. در گزارش بازارهای کالای بانک جهانی آمده است: مختل شدن ملایم عرضه نفت ناشی از تنشهای ژئوپلیتیکی، ممکن است قیمت نفت برنت را امسال به ۹۲ دلار در هر بشکه افزایش دهد اما در صورت اختلال شدیدتر عرضه، قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عبور خواهد کرد و تورم جهانی در سال ۲۰۲۴ را به میزان یک درصد افزایش می دهد.

در فاصله اوسط سال ۲۰۲۲ تا اواسط سال ۲۰۲۳، قیمتهای جهانی کالا، حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و عامل اصلی کاهش حدود ۲ درصدی نرخ جهانی تورم طی همین مدت بود. طبق گزارش بانک جهانی، اما از اواسط سال ۲۰۲۳، شاخص قیمتهای کالای این نهاد، تا حد زیادی بدون تغییر مانده است.

بازارهای مالی در واکنش به تورم چسبنده تر از حد انتظار، انتظارات خود درباره گستردگی و روند کاهش نرخهای بهره در سال میلادی جاری را تعدیل کرده اند.

ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی گفت: تورم جهانی، شکست ناپذیر مانده است. کلید اصلی کاهش تورم، کاهش قیمت کالاها است که به مانع برخورد کرده است. این به معنای بالاتر از حد انتظار ماندن تورم در سال جاری و آینده است. دنیا در مقطع آسیب پذیری قرار دارد. یک شوک انرژی بزرگ می تواند بخش عمده پیشرفت حاصل شده در کاهش تورم طی دو سال گذشته را تضعیف کند.

بر اساس گزارش گاردین، بانک جهانی اعلام کرد تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، می تواند همچنین قیمت گاز طبیعی، کود و مواد غذایی را هم بالا ببرد.

نفت روی ترمز کاهش قیمت زد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، افزایش یافت و تحت تاثیر خوش بینی آمریکا به رشد اقتصادی و نگرانیهای ژئوپلیتیکی، در مسیر ثبت رشد هفتگی پس از دو هفته کاهش متوالی قرار گرفت.

بهای معاملات نفت برنت با ۳۱ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۹ دلار و ۳۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۸۳ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت در معاملات روز پنج شنبه با ۹۹ سنت افزایش و وست تگزاس اینترمدیت با ۷۶ سنت افزایش، بسته شده بودند.

از ابتدای هفته جاری تاکنون، نفت برنت ۲.۳ درصد و شاخص نفت آمریکا، ۰.۸ درصد افزایش داشته است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، روز پنجشنبه به رویترز گفت: رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه اول، ممکن است مورد بازنگری قرار گرفته و نرخ بالاتری برای آن ثبت شود و تورم پس از اینکه مجموعه ای از عوامل مختلف، اقتصاد را در ضعیفترین عملکرد خود در حدود دو سال اخیر نگه داشت، کاهش خواهد یافت. وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد رشد اقتصادی کشورش احتمالا قویتر از میزبانی است که آمار سه ماهه ضعیف تر از حد انتظار، نشان می دهند.

آمارها نشان داد رشد اقتصادی در سه ماهه اول، آهسته شد و قبل از اظهارات یلن، پس لرزه های ناشی از شتاب رشد تورم بر قیمت نفت تاثیر گذاشته بود زیرا سرمایه گذاران محاسبه کردند که فدرال رزرو تا قبل از سپتامبر نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

در بخش‌های دیگر، نگرانی‌ها پیرامون عرضه به دلیل ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، از افزایش قیمت‌ها حمایت کرد. رژیم صهیونیستی پس از این که اعلام کرد مردم عادی را از جنوب شهر غزه خارج خواهد کرد و یک عملیات همه جانبه را آغاز می کند، حملات هوایی به رفح را تشدید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، اما آنچه باعث دامن زدن به نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت شد، آمار رسمی بود که نشان داد ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ آوریل، کمتر از حد انتظار کاهش پیدا کرده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت آمریکا هم طی هفته گذشته، کاهش شدید غیرمنتظره ای پیدا کرد که ناشی از جهش صادرات بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ریزش ۱۰۰ دلاری طلای جهانی
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای