Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@17:35:44 GMT

نوسان بورس در سایه قیمت‌گذاری دستوری

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۲۹۲۸

نوسان بورس در سایه قیمت‌گذاری دستوری

بازار سرمایه در هفته ابتدایی مردادماه تحت تاثیر رکوردشکنی نرخ سود بین بانکی با افت در شاخص‌ها همراه شد.

به گزارش ایران اکونومیست، اتفاقات هفته اول بازار سرمایه دقیقا مشابه همان روند هفته پایانی تیرماه بود. بورس در روزهای شنبه تا دوشنبه با افت شدید روبرو شده و در روز سه شنبه افت کمی را تجربه کرده و در آخرین روز هفته با صعود همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از کارشناسان، تاثیر بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه را اندکی می دانند، اما بسیاری از سهامداران این شیوه اقدام بانک مرکزی را عامل اصلی ریزش بورس می‌دانند. البته نباید از عواملی همچون کاهش نرخ دلار، افت قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و کنترل حجم نقدینگی توسط بانک مرکزی گذشت. این عوامل هریک به تنهایی عاملی برای رشد یا افت بازار سرمایه هستند.

اما بازار سرمایه در هفته‌های گذشته با مشکل کمبود نقدینگی به دلیل خروج پول از بازار سهام روبرو بوده است. در صورتی که نقدینگی پارک شده سهامداران خرد، منابع شرکت‌های حقوقی بازار سهام و منابع صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه وارد بازار نشود، نمی‌توان امیدوار به تغییر روند و برگشت شاخص کل بورس به کانال 1.6 میلیون واحدی را داشت.

* نگرانی اصلی بازار سرمایه در وضعیت فعلی

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، درباره علل ریزش بورس در هفته‌های گذشته گفت: بسیاری از سهامداران افزایش نرخ بهره بین بانکی به سقف دو سال اخیر را عامل این ریزش می‌دانند. در صورتی که ارتباط نرخ بهره بین بانکی با نرخ بهره تسهیلات و سود پرداختی توسط بانک‌ها به سپرده‌ها از سال 99 و با اتفاقات آن سال قطع شده است.

وی ادامه داد: یعنی نرخ بهره بین بانکی نمی‌تواند سیگنالی برای تغییر در سایر نرخ های بهره در نظام بانکی باشد. در صورتی که این مساله را سهامداران بپذیرند می‌توان امیدوار به ایجاد روند افزایشی در بازار سرمایه بود، اما سهامداران خرد همچنان منتظر کاهش این نرخ هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اما موضوعی که این روزها بیشتر باید نگران باشیم به مساله قیمت گذاری دستوری و شیوه های جدید این اقدام برمی‌گردد. یکی از این نگرانی‌ها طرح مجلس است که در نهایت به واگذاری اختیارات بورس کالا به وزارت صمت ختم خواهد شد.

دانشی در ادامه تصریح کرد: با قیمت‌گذاری دستوری نگرانی‌ها درباره اثرات آن بر ترازنامه شرکت ‌ها وجود دارد که این موضوع، هم در ذهن بورسی ‌ها و هم در واقعیت بر انتظارات افراد در جریان نقدی که سهم‌های مختلف برای صاحبانشان می‌تواند ایجاد کند، خیلی موثر است.   

* افت شاخص کل بورس همزمان با عمیق شدن رکود

در یک ماه اخیر همسو با کاهش ارزش معاملات خرد، شاخص کل نیز روند نزولی داشته است. در اولین هفته معاملاتی مردادماه نیز روند نزولی شاخص ادامه داشت و ششمین هفته نزولی بورس تهران سپری شد.

شاخص کل بورس در روز شنبه رشد هزار و 601 واحدی داشت. در روز یکشنبه با تغییر روند، افت 9 هزار و 741 واحد را تجربه کرد و در روز دوشنبه با کاهش 24 هزار و 342 واحدی بیشترین ریزش در سال 1401 را به ثبت رساند. روز سه شنبه افت بازار به شدت کاهش یافت و به 967 واحد رسید. در آخرین روز هفته با رشد پنج هزار و 263 واحدی بخشی از ریزش این هفته جبران شد.

شاخص کل بورس در نهایت با افت 28 هزار و 186 واحدی به رقم یک میلیون و 443 هزار و 712 واحد رسید تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.9 درصد شد. بازدهی منفی 1.9 درصدی کمترین بازدهی شاخص در 5 هفته اخیر است.

* کاهش دو برابری شاخص کل هم‌وزن

شاخص کل هموزن نیز در روز شنبه با رشد 704 واحدی روبرو شد و در روز یکشنبه با افت چهار هزار و 452 واحدی، روز دوشنبه با کاهش هشت هزار و 902 واحدی و در روز سه شنبه نزول دو هزار و 830 واحدی داشت. اما روز چهارشنبه رشد هزار و 167 واحدی را برای سهامداران به همراه داشت.

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 14 هزار و 313 واحد افت کرد و در سطح 389 هزار و 468 واحدی ایستاد و بازدهی منفی 3.54 درصدی را ثبت کرد.

* افت ارزش کل معاملات و رشد معاملات خرد

در هفته ابتدایی مردادماه میانگین ارزش کل معاملات بورس با افت 18 درصدی مواجه شد و به 35 هزار و 836 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات خرد بورس نیز 9 درصد افزایش یافت و میانگین روزانه آن 221 میلیارد تومان بیشتر از هفته پیشین بود و در نهایت میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد دو هزار و 444 میلیارد تومان افزایش یافت.

کمترین رقم ارزش معاملات خرد به روز چهارشنبه برمی‌گردد که ارزش معاملات خرد هزار و 905 میلیارد تومان بود. همچنین بیشترین رقم هفته نیز در روز شنبه ثبت شد که به رقم 2 هزار و 814 میلیارد تومان بالغ شد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: نرخ بهره بین بانکی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه میلیارد تومان شاخص کل بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه

بازار بورس امروز به نوعی درجا زد؛ به طوری که شاخص کل با افزایش تنها ۶۵۲ واحد به رقم دو میلیون و۳۰۴ هزار واحد رسید.

به گزارش ایسنا، بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

نقشه بازار بورس ـ شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت